A január a félév végi hajrá mellett sok szülő és gyerek számára a „sorsdöntő” középiskolai felvételi miatt is különösen megterhelő időszak. A középiskolába lépés minden téren, így pénzügyi gondolkodás szempontjából is a gyermekek nagyobb fokú önállóságát hozza a családok életébe. A kérdés, hogy a küszöbön álló megmérettetés és változás miként fordítható a gyermek hasznára, előnyére.
Az elmúlt napokban több mint 700 ezer általános iskolás diák vehette kezébe a félévi bizonyítványát. Ez egy fontos visszajelzés arról, hogy miként áll a tanulmányaival a gyermek és ez hogyan viszonyul a kitűzött célokhoz. Van akinek célvonal az év vége, sokaknak ez a cél azonban a középiskolai felvételi vizsga eredménye.
Általános iskolai képzésben a 2015/16-os tanévben a KSH adatai szerint 745 ezer gyerek tanult, míg a középiskolák nappali rendszerű képzéseiben 451 ezer fő. Szakközépiskolában 182,5 ezer, gimnáziumban 181 ezer fiatal kezdte meg a tanulmányait, míg a 6, illetve 8 évfolyamos gimnáziumok 5-8. évfolyamain tanulók száma elérte a 25 ezer főt.
Az Oktatási Hivatal adatai szerint a 2016/17-es tanévre felvételizők száma 82 411 volt, 97 százalékukat (79 975 tanuló) felvették az általános felvételi eljárásban. A gimnáziumokba (a 6, 8 és a 9. évfolyamos iskolákba) akarnak a legtöbben bekerülni, míg a legtöbb betöltetlen hely a szakiskolákban van. A 2016/17-es tanévben a 9. évfolyamra felvételt nyert gyerekek 38,8 százaléka szakgimnáziumban, 35 százaléka pedig gimnáziumban folytatta tanulmányait.
A népszerű gimnáziumokba való bejutásért komoly verseny folyik. Ennek érdekében sok szülő a gyerekkel együtt plusz terhet vállal, aminek pénzügyi vonzata is van. „Az iskolán kívüli különórák, felkészítők piaci alapon érhetők el. A kitűzött cél érdekében a családok jellemzően vállalják ezt a ráfordítást, ami egy hosszútávú tervezéshez kapcsolódó befektetés. Ezt fontos a gyermekekben is tudatosítani, részben azért, hogy saját céljaikért hatékonyabban tudjanak megküzdeni, másrészt pedig azért, mert ezt egy fontos mintája a majdani felnőtt életnek is, amikor komoly döntéseket -így a pénzügyeket illető döntéseket is- kellő felelősséggel kell meghozni – fogalmazott Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs igazgatóságának ügyvezető igazgatója.
A befektetés fogalmának bevezetése mellett a motiválás is fontos a kívánt teljesítmény a kitűzött cél elérésében. Tíz év feletti gyermekek már rendszeresen foglalkoznak a pénz fogalmával és annak értékével. Ezt tanácsos az ő életükkel is összekapcsolni, párhuzamba állítani. Van család, ahol utazás, laptop, megemelt zsebpénz jár egy-egy kimagasló eredményért, van, ahol a maximális teljesítményért való küzdés természetes és nem kapcsolódik hozzá jutalom.
A jó tanulmányi eredmények, a sikeres felvételi meghatározó lehet egy életút kialakításában. A jutalmazás hatékony, ha az az önállóság és felelősség növelését jelenti.
Az önállósodás, a bizonyos fokú pénzügyi szabadság már önmagában motiválóan hathat a gyerekre. A sikeres felvételiért kapott ajándékokon túl, gondolkodjunk hosszú távon a pénzügyi felelősségre és tudatosságra helyezve a hangsúlyt.
„Ösztönözzük a gyermekeket azzal, hogy nagyobb teret engedünk neki a pénze elköltésében és beosztásában. Magyarázzuk el, hogy a sikeres felvételivel egy új korszakba lép, amikor már felelnie kell a döntéseiért. Érdemes már a félév környékén, „próbaként” rábízni a gyerekre egyes pénzügyi döntések meghozatalát.” – mondta el Lázár Cseke Éva szakpszichológus.
Sok családban a gyerekek már a középiskola megkezdésekor kollégiumba költöznek, ami éles váltás a korábban megszokott élethez képest, így a pénzügyi felelősség különösen hangsúlyossá válik. Az első bankszámla nyitása – ha eddig nem volt – ekkorra már szükséges lesz. „Beszéljük át vele, mi mindenre kell költenie hosszabb távon, de hagyjuk, hogy ő kezelje a bankszámláját, vagy ő ossza be az előre megkapott, nagyobb összegű zsebpénzét. Ha azonban elfogyna a pénze, ne pótoljuk ki automatikusan, különben nem fogja megtanulni, milyen következményei vannak a felelőtlenül meghozott döntéseknek.” – fogalmazott a pszichológus.
„Akár a saját bankszámla, akár a kapott készpénz felelős és tudatos használatához fontos a megfelelő pénzügyi ismeretek elsajátítása és a gyakorlás. A K&H Bank ezért rendezi meg már hetedik éve a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt, ami az oktatási tananyagban nem szereplő pénzügyi ismeretekre helyezi a hangsúlyt. Idén a digitalizáció került a középpontba, azon belül is az e-bank használata, ami a felnövő generáció számára már mindennapos lesz. Legyen szó a hivatalos ügyeink online intézéséről vagy akár az internetes vásárlás előretöréséről, az online jelenlét már önmagában elengedhetetlen a fiatal korosztály számára. A vetélkedő korszerű, szaktanár által összeállított feladatai abban segítenek a részt vevő gyerekeknek, hogy megfelelő pénzügyi ismeretekre tehessenek szert és felelős, tudatos döntéseket tudjanak hozni akár online, akár offline intézik a pénzügyeiket – vélekedik Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs igazgatóságának ügyvezető igazgatója.