- Hirdetés -

Csaknem hatmillió támadást hozott a pandémia

|

A 2020. harmadik negyedéve és a 2021. második negyedéve közötti időszakban a Kaspersky megoldásai több mint 5,8 millió – malware-ek és népszerű számítógépes játékoknak álcázott nem kívánt szoftverek általi – támadást észleltek és előztek meg. Ez a megnövekedett volumen a játéktevékenységek pandémia alatti gyors növekedésével lehet összefüggésben. Az adatok a Kaspersky videojátékokhoz kapcsolódó kiberfenyegetéseket vizsgáló legújabb jelentéséből származnak, amelyben a kutatók a játékokhoz kapcsolódó fenyegetések világjárvány alatti változásait mérték fel.

Az elmúlt 18 hónap során a videojáték-ipar példátlan mértékű növekedést tapasztalhatott, részben annak köszönhetően, hogy a felhasználók az otthon maradás miatt kénytelenek voltak alternatív szórakozási formákat keresni. Bár a világ az idén már biztonságosabb lett, nem csökkent a videojátékok iránti kereslet, és az előrejelzések szerint az iparágban további növekedés várható, amely 2021 végére akár 175,5 milliárd USA-dollárban csúcsosodhat ki. Ennek fényében a Kaspersky kutatói megvizsgálták azokat a videojátékokhoz kapcsolódó fenyegetéseket, amelyekkel a felhasználók a pandémia során szembesültek, a számítógépeket és mobileszközöket érő potenciális támadásoktól az adathalász átverésekig.

Hogy tiszta képet kapjanak a trendről, a Kaspersky szakemberei elemezték a malware-es támadásokat, valamint a 2021-es év 24 legnépszerűbb számítógépes játékának és 10 legnépszerűbb mobilos játékának álcázott nem kívánt szoftverekkel elkövetett támadásokat. Az eredmények azt mutatták, hogy a számítógépes játékokhoz kapcsolódó kiberfenyegetések a lezárások 2020. második negyedévi bevezetésével az egekbe szöktek, és globális szinten elérték a 2,48 millió észlelést, ami 66%-os növekedést jelent 2020. első negyedévéhez képest, amikor is 1,48 millió támadást észleltek. Érdekes módon a támadások és az érintett felhasználók száma 2021. második negyedévében erősen visszaesett; ebben az időszakban mindössze 636 904 támadást észleltek.

A mobilos játékoknál némileg más trend rajzolódott ki, itt az érintett felhasználók száma a pandémia kezdetén 185%-kal nőtt: míg 2020. februárjában 1138 volt a számuk, addig 2020. márciusában már 3253. Továbbá a mobiltelefonok segítségével ellazulni próbáló felhasználók száma sem csökkent jelentős mértékben a járvány két hullámát követően: 2020. második negyedévéhez képest a megtámadott felhasználók havi száma átlagosan mindössze 10%-kal esett vissza 2021. második negyedévében. Ez azt jelzi, hogy a mobilos fenyegetések még azt követően is vonzóak maradtak a kiberbűnözők számára, hogy a lezárásokat világszerte feloldották.

A népszerű játékok tekintetében a listát a Minecraft vezette mind a számítógépes, mind a mobilos kategóriában, ezt a játékot használták ugyanis a leggyakrabban a nem kívánt szoftverek és malware-ek terjesztésének álcájaként. A Minecraft elsöprő népszerűsége talán azzal magyarázható, hogy több verziója érhető el, és rengeteg mod tölthető le hozzá (a mod olyan módosítás, ami rátölthető a játékra, hogy változatosabbá tegye azt, és fokozza a játékélményt). A modokat általában a felhasználók készítik, és mivel ezek nem hivatalos módosítások, praktikus álcát kínálnak a kártékony payloadok vagy a nem kívánt szoftverek számára. A 2020. július és 2021. június közötti időszakban 36 336 Minecraftnak álcázott fájlt terjesztettek. Ezek 184 887 számítógéphasználót érintettek, és összesen 3 010 891 fertőzési kísérletet eredményeztek, ami csaknem a felét teszi ki az ezen időszak alatt észlelt fájloknak és támadásoknak.

Bár a játékcímek álcája alatt terjesztett fájlok zöme letöltőprogram (olyan program, amely másik szoftvert tud letölteni a megfertőzött eszközökre) és adware (azaz reklámszoftver) volt, esetenként mind a számítógépes, mind a mobilos felhasználók sokkal komolyabb fenyegetésekkel voltak kénytelenek szembesülni, például adatlopó trójai vírusokkal (amelyek kriptovalutákkal kapcsolatos és más értékes adatok ellopására szolgálnak), valamint banki trójai vírusokkal, sőt még hátsó kapukkal is.

„A videojátékokhoz kapcsolódó fenyegetések számában egyértelműen tetten érhető a pandémia hatása. Ahogy egyre többen kezdtek videojátékokkal játszani, úgy egyre több felhasználót érintettek a videojátékoknak álcázott fenyegetések. A fenyegetések terjesztésének két népszerű módja van, ezek közül az adathalász oldalak jelentik az egyiket. Rengeteg van belőlük, a különféle videojáték-platformok felhasználóit veszik célba, és sok olyan van közöttük, amelyet egy átlagfelhasználó nehezen különböztet meg egy valódi weboldaltól. A másik támadási vektort a warez oldalak képviselik: felfedeztünk például egy jól összehangolt kampányt, amelynek keretében egy veszélyes droppert terjesztettek ezeken az oldalakon keresztül, és amely 45 ország felhasználóit érintette” – mondta el Anton V. Ivanov, a Kaspersky biztonsági kutatója. „A játékon belül megvásárolható tárgyak és fizetőeszközök fejlődésével a videojáték-ipar még jövedelmezőbbé és vonzóbbá válik a kiberbűnözők számára. A játékokkal kapcsolatos fenyegetésekhez társuló legnagyobb kockázat talán a fiók hitelesítési adatainak elvesztése – legyen szó akár a játékfiókba, akár – rosszabb esetben – a banki vagy a kriptovaluta alkalmazásokba való bejelentkezéshez szükséges bejelentkezési adatokról.

„A lényeg az, hogy a biztonságos játékélmény biztosításához elengedhetetlen a hivatalos áruházakhoz való ragaszkodás és az éberség” – tette hozzá Anton.

A Kaspersky szakértői szerint így lehetünk biztonságban játék közben:

Használjunk erős jelszavakat, és minden fiókhoz használjunk egyedi jelszót. A biztonságos jelszavak használatának megkönnyítésére használhatjuk például a Kaspersky Password Manager szoftvert. Így ha el is lopják az egyik fiókunkat, az nem lesz hatással a többire. Biztonságosabb, ha nem ugyanazt a jelszót használjuk az online játékokhoz, mint amelyiket más szolgáltatásokhoz használunk.

Csak hivatalos áruházakból (pl. Apple App Store, Google Play vagy Amazon Appstore) töltsünk le alkalmazásokat. Az innen származó alkalmazások sem 100%-ig biztonságosak, de legalább ellenőrzik őket az áruházak képviselői, és van egyfajta szűrési rendszer is, vagyis nem minden alkalmazás kerül be ezekbe az áruházakba.

Lehetőleg ne vegyük meg az első szemünk elé ugró alkalmazást. Még a Steam nyári akciója során is próbáljunk meg legalább elolvasni néhány véleményt, mielőtt pénzt adunk egy kevéssé ismert játékért. Ha valami gyanús, arra valószínűleg rájönnek az emberek, és ez a felhasználói kommentekben is megjelenik.

Ne kattintsunk külső oldalakra mutató hivatkozásokra a játékchatben, és alaposan ellenőrizzük minden olyan forrás címét, amely a felhasználónév és a jelszó megadására kér minket, hiszen lehet, hogy az oldal hamis.

Kerüljük a kalózszoftverek és más illegális tartalmak letöltését, még akkor is, ha egy legális weboldalról lettünk átirányítva az adott oldalra.

Használjunk erős, megbízható biztonsági megoldást, ami komoly segítséget jelenthet a számunkra, különösen akkor, ha nem lassítja le a gépet játék közben, ráadásul minden lehetséges kiberfenyegetéstől is megvéd. Használhatjuk például a Kaspersky Total Security szoftverét, amely zökkenőmentesen működik a Steammel és más játékszolgáltatásokkal együtt

Egy hatékony biztonsági megoldás – pl. a Kaspersky Internet Security for Android használatával pedig a mobilon is megvédhetjük magunkat a kártékony szoftverektől és azok következményeitől.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...