- Hirdetés -

Csaknem hatmillió támadást hozott a pandémia

|

- Hirdetés -

A 2020. harmadik negyedéve és a 2021. második negyedéve közötti időszakban a Kaspersky megoldásai több mint 5,8 millió – malware-ek és népszerű számítógépes játékoknak álcázott nem kívánt szoftverek általi – támadást észleltek és előztek meg. Ez a megnövekedett volumen a játéktevékenységek pandémia alatti gyors növekedésével lehet összefüggésben. Az adatok a Kaspersky videojátékokhoz kapcsolódó kiberfenyegetéseket vizsgáló legújabb jelentéséből származnak, amelyben a kutatók a játékokhoz kapcsolódó fenyegetések világjárvány alatti változásait mérték fel.

Az elmúlt 18 hónap során a videojáték-ipar példátlan mértékű növekedést tapasztalhatott, részben annak köszönhetően, hogy a felhasználók az otthon maradás miatt kénytelenek voltak alternatív szórakozási formákat keresni. Bár a világ az idén már biztonságosabb lett, nem csökkent a videojátékok iránti kereslet, és az előrejelzések szerint az iparágban további növekedés várható, amely 2021 végére akár 175,5 milliárd USA-dollárban csúcsosodhat ki. Ennek fényében a Kaspersky kutatói megvizsgálták azokat a videojátékokhoz kapcsolódó fenyegetéseket, amelyekkel a felhasználók a pandémia során szembesültek, a számítógépeket és mobileszközöket érő potenciális támadásoktól az adathalász átverésekig.

Hogy tiszta képet kapjanak a trendről, a Kaspersky szakemberei elemezték a malware-es támadásokat, valamint a 2021-es év 24 legnépszerűbb számítógépes játékának és 10 legnépszerűbb mobilos játékának álcázott nem kívánt szoftverekkel elkövetett támadásokat. Az eredmények azt mutatták, hogy a számítógépes játékokhoz kapcsolódó kiberfenyegetések a lezárások 2020. második negyedévi bevezetésével az egekbe szöktek, és globális szinten elérték a 2,48 millió észlelést, ami 66%-os növekedést jelent 2020. első negyedévéhez képest, amikor is 1,48 millió támadást észleltek. Érdekes módon a támadások és az érintett felhasználók száma 2021. második negyedévében erősen visszaesett; ebben az időszakban mindössze 636 904 támadást észleltek.

A mobilos játékoknál némileg más trend rajzolódott ki, itt az érintett felhasználók száma a pandémia kezdetén 185%-kal nőtt: míg 2020. februárjában 1138 volt a számuk, addig 2020. márciusában már 3253. Továbbá a mobiltelefonok segítségével ellazulni próbáló felhasználók száma sem csökkent jelentős mértékben a járvány két hullámát követően: 2020. második negyedévéhez képest a megtámadott felhasználók havi száma átlagosan mindössze 10%-kal esett vissza 2021. második negyedévében. Ez azt jelzi, hogy a mobilos fenyegetések még azt követően is vonzóak maradtak a kiberbűnözők számára, hogy a lezárásokat világszerte feloldották.

A népszerű játékok tekintetében a listát a Minecraft vezette mind a számítógépes, mind a mobilos kategóriában, ezt a játékot használták ugyanis a leggyakrabban a nem kívánt szoftverek és malware-ek terjesztésének álcájaként. A Minecraft elsöprő népszerűsége talán azzal magyarázható, hogy több verziója érhető el, és rengeteg mod tölthető le hozzá (a mod olyan módosítás, ami rátölthető a játékra, hogy változatosabbá tegye azt, és fokozza a játékélményt). A modokat általában a felhasználók készítik, és mivel ezek nem hivatalos módosítások, praktikus álcát kínálnak a kártékony payloadok vagy a nem kívánt szoftverek számára. A 2020. július és 2021. június közötti időszakban 36 336 Minecraftnak álcázott fájlt terjesztettek. Ezek 184 887 számítógéphasználót érintettek, és összesen 3 010 891 fertőzési kísérletet eredményeztek, ami csaknem a felét teszi ki az ezen időszak alatt észlelt fájloknak és támadásoknak.

Bár a játékcímek álcája alatt terjesztett fájlok zöme letöltőprogram (olyan program, amely másik szoftvert tud letölteni a megfertőzött eszközökre) és adware (azaz reklámszoftver) volt, esetenként mind a számítógépes, mind a mobilos felhasználók sokkal komolyabb fenyegetésekkel voltak kénytelenek szembesülni, például adatlopó trójai vírusokkal (amelyek kriptovalutákkal kapcsolatos és más értékes adatok ellopására szolgálnak), valamint banki trójai vírusokkal, sőt még hátsó kapukkal is.

„A videojátékokhoz kapcsolódó fenyegetések számában egyértelműen tetten érhető a pandémia hatása. Ahogy egyre többen kezdtek videojátékokkal játszani, úgy egyre több felhasználót érintettek a videojátékoknak álcázott fenyegetések. A fenyegetések terjesztésének két népszerű módja van, ezek közül az adathalász oldalak jelentik az egyiket. Rengeteg van belőlük, a különféle videojáték-platformok felhasználóit veszik célba, és sok olyan van közöttük, amelyet egy átlagfelhasználó nehezen különböztet meg egy valódi weboldaltól. A másik támadási vektort a warez oldalak képviselik: felfedeztünk például egy jól összehangolt kampányt, amelynek keretében egy veszélyes droppert terjesztettek ezeken az oldalakon keresztül, és amely 45 ország felhasználóit érintette” – mondta el Anton V. Ivanov, a Kaspersky biztonsági kutatója. „A játékon belül megvásárolható tárgyak és fizetőeszközök fejlődésével a videojáték-ipar még jövedelmezőbbé és vonzóbbá válik a kiberbűnözők számára. A játékokkal kapcsolatos fenyegetésekhez társuló legnagyobb kockázat talán a fiók hitelesítési adatainak elvesztése – legyen szó akár a játékfiókba, akár – rosszabb esetben – a banki vagy a kriptovaluta alkalmazásokba való bejelentkezéshez szükséges bejelentkezési adatokról.

„A lényeg az, hogy a biztonságos játékélmény biztosításához elengedhetetlen a hivatalos áruházakhoz való ragaszkodás és az éberség” – tette hozzá Anton.

A Kaspersky szakértői szerint így lehetünk biztonságban játék közben:

Használjunk erős jelszavakat, és minden fiókhoz használjunk egyedi jelszót. A biztonságos jelszavak használatának megkönnyítésére használhatjuk például a Kaspersky Password Manager szoftvert. Így ha el is lopják az egyik fiókunkat, az nem lesz hatással a többire. Biztonságosabb, ha nem ugyanazt a jelszót használjuk az online játékokhoz, mint amelyiket más szolgáltatásokhoz használunk.

Csak hivatalos áruházakból (pl. Apple App Store, Google Play vagy Amazon Appstore) töltsünk le alkalmazásokat. Az innen származó alkalmazások sem 100%-ig biztonságosak, de legalább ellenőrzik őket az áruházak képviselői, és van egyfajta szűrési rendszer is, vagyis nem minden alkalmazás kerül be ezekbe az áruházakba.

Lehetőleg ne vegyük meg az első szemünk elé ugró alkalmazást. Még a Steam nyári akciója során is próbáljunk meg legalább elolvasni néhány véleményt, mielőtt pénzt adunk egy kevéssé ismert játékért. Ha valami gyanús, arra valószínűleg rájönnek az emberek, és ez a felhasználói kommentekben is megjelenik.

Ne kattintsunk külső oldalakra mutató hivatkozásokra a játékchatben, és alaposan ellenőrizzük minden olyan forrás címét, amely a felhasználónév és a jelszó megadására kér minket, hiszen lehet, hogy az oldal hamis.

Kerüljük a kalózszoftverek és más illegális tartalmak letöltését, még akkor is, ha egy legális weboldalról lettünk átirányítva az adott oldalra.

Használjunk erős, megbízható biztonsági megoldást, ami komoly segítséget jelenthet a számunkra, különösen akkor, ha nem lassítja le a gépet játék közben, ráadásul minden lehetséges kiberfenyegetéstől is megvéd. Használhatjuk például a Kaspersky Total Security szoftverét, amely zökkenőmentesen működik a Steammel és más játékszolgáltatásokkal együtt

Egy hatékony biztonsági megoldás – pl. a Kaspersky Internet Security for Android használatával pedig a mobilon is megvédhetjük magunkat a kártékony szoftverektől és azok következményeitől.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD). A lépés egy nagyobb átszervezés része, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is, hogy váratlanul elérhetetlenné...

Bizonytalannak látják a következő évet a kereskedelmi cégek

Tovább mérséklődött a kkv-k következő egy évre vonatkozó várakozása a K&H kkv bizalmi index 2022 második negyedéves eredményei alapján. A mutató jelenleg 3 ponton áll, mivel újabb 2 pontot süllyedt az előző negyedévben látott...

Új PR menedzser a Porsche Hungariánál

PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter csatlakozott az importőr PR kommunikációs csapatához. Eszter a Volkswagen, AUDI, SEAT, CUPRA, Skoda, Volkswagen Haszonjárművek, Das WeltAuto, MOON márkák, valamint a Porsche...

Zenés műsorral érkezik Budapestre a hollywoodi sztár

A kétszeres Oscar-díjra jelölt amerikai színművész október 2-án A zenekritikus című zenés stand-up nagyzenekari változatával áll az Erkel Színház színpadára. A formabontó előadás során a klasszikus zene legikonikusabb darabjait szedi ízekre a Malkovich által...

Nem befolyásolta az euró árfolyama a használtautó importot

A 400 forint körüli euró árfolyam ellenére továbbra is népszerűek az import használt autók, 2022 első félévében közel 70 ezer személyautó érkezett hazánkba. De keresettek voltak a kishaszonjárművek is, összesen 6.196 jármű jött ebben...

Szülinapi partival ünnepelt a Paprika Studios

15 éves a Paprika Studios. Kelet-Közép-Európa legnagyobb televíziós műsorgyártója június 28-án születésnapi partin ünnepelte az alapítás óta eltelt időszak sikereit.  Az ünnepi eseményen a hazai, valamint a nemzetközi média- és televíziós szakma képviseltette magát....

Annyit költünk nyaralásra, mint a járvány előtt

Az egy évvel korábbinál jóval többen mennének nyaralni belföldre vagy külföldre 2022-ben. Az idén közel 250 ezer forintot költenének a vakációra átlagosan a nyaralást tervezők - derül ki a K&H biztos jövő felméréséből. Ez...

Változás az E.ON Hungáriánál

Július 1-től Guntram Würzberg váltja Kiss Attilát az E.ON Hungária Csoport élén. A szakember több mint 25 éve dolgozik a nemzetközi E.ON csoportnál, számos vezető pozíciót töltött be, legutóbb a cégcsoport legfelsőbb szintű jogi...

Új szerepben tűnik fel a népszerű sorozatszínész

A magyar közönség szívébe leginkább Doc Martin szerepével lopta be magát az angol színész, Martin Clunes, aki júliusban egészen más, dokumentumfilmes énjét mutatja be három szigetbarangolós sorozaton keresztül a Spektrumon.  Ha valaki már járt...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó...

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD). A lépés egy nagyobb átszervezés része, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is, hogy váratlanul elérhetetlenné...

Bizonytalannak látják a következő évet a kereskedelmi cégek

Tovább mérséklődött a kkv-k következő egy évre vonatkozó várakozása a K&H kkv bizalmi index 2022 második negyedéves eredményei alapján. A mutató jelenleg 3 ponton áll, mivel újabb 2 pontot süllyedt az előző negyedévben látott...

Új PR menedzser a Porsche Hungariánál

PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter csatlakozott az importőr PR kommunikációs csapatához. Eszter a Volkswagen, AUDI, SEAT, CUPRA, Skoda, Volkswagen Haszonjárművek, Das WeltAuto, MOON márkák, valamint a Porsche...
- Hirdetés -

Don't Miss

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Egyre több vállalat keres fenntarthatósági szakértőt

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság vállalati szinten is, ami már a munkaerőpiacon is mutatkozik. Itthon is keresnek fenntarthatósági szakértőket és tanácsadókat, a jövőben pedig még több ilyen állás várható. Ez két kihívást is...

Igazán zöld lesz az idei EFOTT

A környezettudatosság napjaink egyik kiemelt közéleti témája – kifejezetten az EFOTT célközönségét jelentő fiatalok életében –, így a fesztivál szervezői arra vállalkoztak, hogy a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) segítségével egy igazán zöld...

Együttműködik a Diageo és a PET Kupa

Évente kb. 10.000 tonna hulladék érkezik Ukrajnából és Romániából a Tiszán, amelynek fő oka a megfelelő hulladékkezelési rendszerek hiánya a felvízi országokban. A hulladékmentesítésben élen járó Tiszai PET Kupa és a Diageo, a világ...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....