- Hirdetés -

Csúnyán lemaradtak a vállalatok

|

- Hirdetés -

Hetente érkeznek hírek újabb és újabb gigantikus méretű adatlopásokról, kiszivárgásokról, illetve statisztikák a leggyengébb jelszavak használatáról – a megfelelő hozzáállás, a kívánatos biztonságtudatosság mégis messze elmarad az elvárhatótól. Közben azért a GDPR idei hatálybalépésével elindult a felelős gondolkodás a témában, de messze még az út vége – ha van egyáltalán.

Az ESET IT-biztonsági szakértője, Csizmazia-Darab István a vállalati biztonságtudatosság jelenét és aktuális trendjeit gyűjtötte össze.

Hiába került telepítésre a gépünkön a leghatékonyabb védelmi program, a túlzott naivság, figyelmetlenség vagy hiszékenység továbbra is számos lehetőséget biztosít a támadóknak. A statisztikák szerint az incidensek jelentős része emberi hiba, szándékos károkozás vagy felelőtlen mulasztás miatt történik.

A brit dolgozók közel fele gondolja úgy, hogy ha a céges levelezőrendszeren belül nyit meg e-maileket, akkor az biztonságos. Még 2018-ban is történtek olyan elképesztő mulasztásokról,

hiányosságokról tanúskodó adatlopások, informatikai incidensek, amelyek azt mutatják, sokat kell még tanulnunk ezen a területen. Csak két rövid példa, 2017-ben a Heathrow repülőtér biztonságával kapcsolatos titkosítatlan USB elvesztése a nyílt utcán, vagy az idén novemberben feltört német Knuddels.de közösségi weboldal, ahol az üzemeltetők a jelszavakat egyszerű, olvasható szövegként tárolták.

Nincs biztonsági oktatás a cégeknél

Az elmúlt 30 év során hatalmasra nőtt a szakemberek és az átlagfelhasználók tudásszintje közti különbség, így a dolgozók rendszeres oktatására sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni. Egy 2016-os kutatás rámutatott, hogy a megkérdezett cégeknél egyáltalán nem tartottak biztonságtudatossági képzést, és bár a háttérben ott dolgoztak a rendszergazdák, semmilyen kommunikáció nem folyt azokkal a kollégákkal, akik napi szinten használják a céges felületeket. Ahol tartottak efféle képzést, ott sem lehetett túl alapos az oktatás: mindössze évi egyszeri alkalommal 30 percet fordítottak biztonságtudatosításra. A válaszadók több mint egynegyede pedig soha egyetlen munkahelyén sem részesült biztonságtudatosságról szóló képzésben.

A zsarolóvírusok károkozása tudatos biztonsági lépésekre sarkallta a cégeket

A zsarolóvírusok nagy száma és az ilyen incidensek kiemelt média figyelme azzal a mellékhatással járt, hogy azokban a vállalati környezetben, ahol eddig nem alkalmaztak rendszeres és kipróbált biztonsági mentéseket, a továbbiakban már kellő figyelmet kapott ezek fontossága. A felelősök belátták, hogy tudatos tervezés, adatvagyon felmérés és folyamatos kibervédelem nélkül nincs biztonságos és folyamatos üzletmenet.

Az alapoktól kezdve biztonságosan

Egy számítógépes rendszer akkor üzemeltethető hatékonyan és biztonságosan, ha azt már az alapoktól kezdve, a tervezési fázistól kezdődően szakszerűen fejlesztik. Számos különféle szempont létezik – például a jól megtervezett automatikus központi mentés, hibatűrés, redundancia -, amelyek hiánya a gyengén, rosszul kivitelezett rendszereknél csak későbbi a problémák, vagy zsarolóvírus támadások esetén mutatkoznak meg.

A védelem gyakorlati alkalmazásánál pedig egyaránt fontos a végpontok és a szerverek megfelelő védelme olyan megoldásokkal, amelyek többrétegű biztonságot nyújtanak, proaktív technológiákon alapulnak, és egyúttal hatékony biztonsági felügyeletet tesznek lehetővé, ahol egy központi felületről valós idejű információkat kaphatunk a hálózatunk biztonsági állapotáról, a végpontok és mobil eszközeink védelmi funkcióiról.

A vírusvédelem mellett egy kis- vagy középvállalkozás életében számos adatvédelmi problémára jelenthet megoldást a megfelelő titkosítás alkalmazása. Amellett, hogy ezzel megelőzhető az érzékeny információkhoz való jogosulatlan hozzáférés, a felhasználói adatok lehetséges kiszivárgásából fakadó kockázatok is minimálisra csökkenthetők. Ha ezeket a megoldásokat kiegészítjük például a banki felületre való belépésnél már régóta használt technológiával, a kétfaktoros azonosítással, akkor még magasabb szintű védelem érhető el vállalati környezetben is.

A kis cégek a célpontok a nagyok megtámadásában

Már 2015-ben is napi 12 támadás ért egy átlagos céget; valószínűleg azóta ez a szám sokkal magasabb lett. A “nem történt támadás” vagy a “nem vettem észre” között óriási a különbség, ráadásul a nagy, komoly és gazdag cégek – ahol látszólag minden erőforrás adott ahhoz, hogy a védelmükre költsenek – is szenvednek el érzékeny veszteségeket, adatlopásokat, kibertámadásokat. Sok esetben először szándékosan a kisebb, gyengébben védett alvállalkozói, beszállítói kört támadják, ahol a szűkösebb büdzsé csak korlátozott kibervédelmet tesz lehetővé, majd a kisebb, gyengébben védett partnereken keresztül támadják a nagyobb, kiemelt jelentőségű célpontokat.

Az évről évre növekvő számú fenyegetések miatt, valamint a GDPR elvárásai okán is minden cégnek, vállalkozásnak és vállalatnak célszerű átgondolnia védekezési stratégiáját, illetve a megfelelően képzett kibervédelmi munkatársak toborzását és alkalmazását. A megfelelő védelemhez meg kell találni azokat az eszközöket, melyek komplex megoldást nyújtanak a céges környezetben felmerülő biztonsági problémákra. Ilyen megoldás lehet az ESET Internet Security antivírus program. Az ESET Karácsonyi akciójának köszönhetően most lehetőségünk van arra, hogy egy licenc áráért három eszközt védjünk meg.

Munkahelyi eszköz magáncélra és fordítva

Sajnos a vállalatok jelentős része még ma sem tekinti biztonsági fenyegetésnek a BYOD-t (Bring Your Own Device). Bizonyos szűkebb tevékenységi körök esetében elképzelhető, hogy még mindig működhet ez a saját eszköz használat, például MDM-el, ahol a mobileszköz menedzsment felügyeli az eszközparkot. Ám mára ennél sokkal hatékonyabb, megfelelő biztonságot nyújtó korszerűbb megoldás a dedikált, külön céges eszköz, amely mind távmenedzsmentben, mint titkosításban megfelel a szükséges elvárásoknak, amivel lopás, elvesztés esetén az adatok azonnal törölhetőek, a titkosítási kulcs távolról visszahívható, és semmiképpen nem keveredhet rajta a magán- illetve a céges felhasználás.

Fontos a kockázatok előzetes felmérése, amit már a munkaviszony elején írásban rögzített magállapodásban is illik szabályozni. Egy amerikai felmérés eredménye azonban arról tanúskodik, és gyaníthatóan ez elég sok helyen is így lehet, hogy még mindig 59 százalék azok aránya, akik úgy használják munkahelyükön a saját mobil eszközeiket, hogy eközben céges oldalról erről semmilyen megállapodást nem írtak alá.

Az összképet pedig tovább árnyalja, vagy rontja az úgynevezett shadow IT megléte, azaz az olyan rejtett eszközök, erőforrások (például privát dropbox fiók, stb.) használata a céges munkában, amiről sem a cégvezetés, sem az informatikai részleg nem is tud.

És hogy mi lehet majd a trend 2019-ben?

A jövő azért jövő, mert nem ismerjük, ennek ellenére azért tehetünk óvatos becsléseket, például a zsarolóvírusok várhatóan sajnos nem fognak eltűnni 2019-ben sem. Az IoT eszközök, valamint a közművek, infrastruktúrák, erőművek, ipari környezetek a következő évben is egyre inkább a kiberbűnözők célpontjaivá válhatnak. A virtuális valuták tekintetében a titokban megfertőzött számítógépes rendszerek erőforrásaira támaszkodva végzett illegális bányászat mértéke várhatóan tovább fog növekedni. Kedvelt bűncselekmény volt és lesz a kriptodeviza tárcák tartalmának ellopása, valamint a Bitcoin gyengülésével az újabb, és nehezebben lenyomozható Monero, Ether, Feathercoin, Litecoin és hasonló virtuális pénzek növekvő jelenléte, ezért a zsaroló kártevők, a bűnözők által DDoS fenyegetésekre hivatkozott védelmi pénzek követelése is egyre inkább ezekre az új fizetőeszközökre fog áttevődni. Ezen felül várhatóan tovább nő majd az ellátásiláncok elleni támadások és a célzott adathalász támadások száma.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...

Kiderült, mennyi energiát takarítanak meg a cégek

A GKI Gazdaságkutató Zrt. megvizsgálta, hogy a vállalkozások hajtottak-e végre energiamegtakarító beruházásokat az utóbbi 3 évben, s ezzel mekkora energia megtakarítást értek el. A felmérés 2022 májusában készült, 964 vállalkozás válaszai alapján, amelyek 5...

Beindult a menekülés az ingatlanpiacon

Éles váltás körvonalazódik a hazai ingatlanpiacon azt követően, hogy a kormány módosított a rezsicsökkentés szabályain, ugyanis nem tudják az emberek, hogyan alakul a rezsiköltség a jövőben, erről beszélt Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa....

Streaming tartalmakkal dobnák fel a Walmart+-t

A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca, a Walmart több médiacéggel is egyeztetéseket folytat a Walmart+ szolgáltatás streaming tartalmakkal történő kibővítéséről. A The New York Times információi szerint a Paramount, a Disney és az NBCUniversalt birtokló...

Óvatosabban akciózhatnak idén a webshopok

Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál elemzése szerint. A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy idén jóval óvatosabbak lehetnek az akcióknál...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

Okoseszközök védhetik meg a házunkat

A legtöbb magyar család augusztusban vág neki az akár többhetes nyári vakációnak, gyakran felügyelet nélkül hagyva a házat. Nem csoda hát, hogy ebben az időszakban aktívak a besurranó tolvajok is. Szerencsére az okoseszközöknek hála...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Előnyben a fenntartható szálláshelyek

A személyre szabhatóság és a fenntarthatóság is megjelenik a legfontosabb döntési szempontok között a magyaroknál a szállás kiválasztása során – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A legtöbben energiatakarékos izzók, illetve napelemek telepítésével...

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....