Az RTL Most+-regisztrálók 25 százaléka olyan felhasználó, aki újonnan jelentkezett be a platformra, és korábban nem értük el – tudtuk meg Grósz Judittól, az RTL Magyarország digitális és üzletfejlesztési igazgatójától, aki elárulta azt is, hogy két tavasszal debütáló fikciós sorozatuk új részeit előbb mutatják be az RTL Most+-on, mint az RTL Klub képernyőjén.
– Már több mint két éve annak, hogy az RTL Ma gyar országnál dolgozol. Visszatekintve mennyire jelentett ez más munkát ahhoz képest, mint amit előre gondoltál róla?
– Ismertem a céget előtte is, beváltotta a hozzá fűzött reményeket, nagyon szeretem azt a kreatív légkört, amely az RTL Magyarországra jellemző. Az erős nemzetközi háttér a digitális fejlesztések területén óriási előnyt jelent mind a megvalósítás, mind a tervezés szempontjából. Két olyan értéket említenék meg, amely mindig is nagyon fontos volt számomra, és az RTL Magyarország is élen jár benne. Az egyik a diverzitás támogatása, a másik pedig a folyamatos tanulás, a „growth mindset” és az ezt elősegítő munkahelyi légkör.
– Azt tudnád néhány számadattal jellemezni, hogy mekkora közönséget tudtok elérni az RTL Most platform révén?
– Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a legutóbbi, 2019. decemberi GfK-kutatásunk alapján az RTL Most ismertségben és a használatot tekintve továbbra is piacvezető, emellett mindkét mutató jelentősen növekedett az előző évhez képest. Az RTL Most ismertsége a GfK adatai alapján 2018-ról 2019-re 65 százalékra emelkedett az olyan háztartásokban, ahol van 18–49 éves telekommunikációs döntéshozó. Az RTL Most jellemzően a 18–29 évesek körében a legismertebb, de örömmel tapasztaljuk, hogy tavaly a 30–39 és a 40–49 éveseket tekintve is jelentősen
emelkedett a termék ismertsége: 49-ről 63 százalékra és 43-ról 62 százalékra. Az RTL Most közönségében a nők nagyobb arányban vannak jelen. Havi szinten pedig több mint félmillió real usert érünk el az RTL Mosttal.
– Nagy különbség van egyébként abban, hogy mi sikeres a képernyőn, és mi a digitális platformon?
– Lehet sikeres valami mindkét platformon, de arra is van példa, hogy valami a digitálison relatív erősebb. 2019 legnézettebb lineáris műsora az X-Faktor volt, és digitálison is a legerősebbek között van. A platformok nem kannibalizálják egymást, hanem együtt erősítik a tartalmat. A második esetre jó példa a Love Island. Bár a sajtó sokszor megírta, hogy lineárison nem olyan erős, digitálison 2019 egyik legnagyobb sikere volt, ezeket a számokat egyben érdemes vizsgálni.
– Ettől mennyiben különbözik az egyelőre szűkebb kör által elérhető RTL Most+ nézői köre és az általuk kedvelt tartalmak?
– A Most+-regisztrálók 25 százaléka olyan felhasználó, aki újonnan jelentkezett be a platformra, és korábban nem értük el. A regisztráltak átlagéletkora picit magasabb, mint az RTL Moston, de ez természetes, hiszen jobban kötődik a hagyományos televíziózáshoz. Tartalomfogyasztás terén hasonló trendeket látunk, mint az RTL Moston, bár a Most+ még egy fejlődő platform, és ezen a ponton nem lehet levonni messzemenő következtetéseket. Mindenesetre a Most+-on a több elérhető tartalmat többet is fogyasztják, mint az RTL Moston. Az RTL Most+ kedvelői körében az abszolút kedvenc össznézettségben eddig a Drága örökösök. A Most+-nézőknek a csatornák élő streamelésére is van lehetősége, 19 százalékuk ezt már ki is próbálta.
– Az RTL Klub képernyőjéről kikoptak az amerikai sorozatok, mert elegendő nézőt már csak a kábelcsatornákon hoznak. Várható, hogy esetleg egyes vásárolt sorozatokat kizárólag az RTL Most+-on mutattok majd be?
– Az RTL Most+ széles tartalmi kínálatot hoz, és a kínálat részeként lesz olyan amerikai sorozat, amelyet először itt láthatnak a nézők. Ahogy az a Négy esküvő és egy temetés sorozatverziójával is történt decemberben. Ezek a tartalmak később megjelennek a lineáris RTL-csatornákon is. Az RTL Most+-on mi nem az amerikai sorozatok bemutatásában szeretnénk egyediek lenni, a stratégia egyértelműen a saját tartalmakon van, emellett viszont egy széles libraryt is építünk. Tartalmi stratégiánk következő lépése a tavasz folyamán két RTL Most+ úgynevezett preview, amelynek keretén belül két vadonatúj fikciós heti sorozatot az RTL Klub bemutatója előtt itt láthatnak a nézők hétről hétre. Az egyik a Mellékhatás, amely teljes egészében saját fejlesztésű sorozat, és amelynek első epizódja március 28-tól érhető el a platformon. Minden epizód egy héttel a lineáris premier előtt kerül ki, így ha valaki például az RTL Klubon nézte meg az első részt, és megszerette, azonnal megnézheti a másodikat már a tévés premier előtt egy héttel az RTL Most+-on.
– Azt mennyire találod veszélyes trendnek, amit a Disney-nél láthatunk, hogy saját digitális platformot fejlesztenek? Nem állhat elő az a helyzet, hogy egyszer majd azt mondják, nektek nem adják ezeket a jogokat, akiket érdekelnek a tartalmaik, azok nézzék meg a Disney+-on?
– Nem új jelenség, hogy a gyártóstúdiók visszatartanak tartalmakat a piacról a saját portfóliójuk miatt. Korábban ez a lineáris csatornák esetében is előfordult. Például az HBO régebben értékesített saját gyártású sorozatokat, de egy idő után nem adta tovább azokat sehova. A mostani non-lineáris világ kialakulásában ez most természetesen élesebb, és mivel nagyobb, fuzionált médiabirodalmak jöttek létre, több tartalmat, nagy brandeket tartanak vissza. Az egész piac arra tart, hogy elsősorban a saját tartalmára támaszkodjon, az egyediség nálunk is a saját gyártású műsoroktól jön létre. A blockbuster külföldi filmek és sorozatok esetében pedig már most évekre előre biztosítottunk utánpótlást több forrásból, olyan helyekről is, amelyek saját platformot építenek.
Heszler Róbert
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el, ami már elérhető a Digitalstandon is.