- Hirdetés -

Digitalizáció: kevés a jól képzett munkaerő

|

- Hirdetés -

Magyarországon a legkisebb a digitális átalakulásra felkészült vállalatok aránya, ugyanakkor a magyar vállalatok a közeli jövőben jóval több digitálisan képzett munkaerőt igényelnek majd, mint a közép-európai cégek – derül ki az IDC és a Microsoft közös kutatásából. A kutatás szerint a legtöbben a versenyképesség javulását és növekvő hatékonyságot várják az informatikai írástudás javulásától. Szinte minden munkakörben és minden iparágban szükség lesz legalább alapfokú digitális tudásra már a közeli jövőben.

Kiemelt keresletet jelent a digitális értelemben is képzett munkaerő a magyar gazdaságban, ugyanakkor itthon állítja magáról a legkevesebb vállalkozás, hogy felkészült a digitális transzformációra – derül ki az IDC és Microsoft közös idén szeptemberben lezajlott regionális kutatásából, amely hat közép-európai országot vizsgált a gazdaság digitális átalakulása és a munkaerő informatikai írástudása szempontjából. Az IDC a 10 fősnél nagyobb cégek körében végezte a kutatást.

A magyar vállalatoknak mindössze 8.2%-a vallja, előrehaladott állapotban van a digitális átalakulási stratégiájának végrehajtásával – állapítja meg a kutatás. Ez a legalacsonyabb adat a régióban. Ugyanakkor a magyar cégek további harmincegy százaléka rendelkezik a végrehajtás korai fázisában levő, de vállaltszintű startágiával az előttünk álló digitalizációra. A magyar vállaltok harminc százalékánál a digitalizációs kezdeményezések csak egyes üzleti funkció szintjén nyilvánulnak meg és újabb harmincegy százalék számára a gazdaság digitális átalakulása nem prioritás vagy nem is releváns.

Digitálisan felkészült munkaerőé a jövő!

Ez azonban átmeneti helyzet, a cégek többsége tisztában van azzal, hogy a digitalizációból ők sem maradhatnak ki. Erre utal, hogy a hazai cégek 74%-ánál már a következő két évben nő (ezen belül a vállalatok 32%-ánál szignifikáns mértékben nő) a fejlett digitális képességekkel rendelkező munkavállalók iránti kereslet és a vállalatok 62%-a tervez (ezen belül 24 szignifikánsan) több alapszintű informatikai képességekkel rendelkező munkavállalót alkalmazni. Várhatóan a cégek 59%-ánál nő a programozási és fejlesztői tudással rendelkezők iránti kereslet miközben csak 32%-uknál nő az olyan pozíciók száma, amelyeknél nincs szükség digitális képességekre. Összeségében Magyarországon jelentősen erősebb keresletet várható a digitális tudásra, mint más országokban a régióból.

Folyamat automatizálás, mobilitás, big-data elemzések, hálózati ismeretek, mesterséges intelligencia – csak néhány azon szakterületek közül, ahol a következő két évben jelentősen nő majd a képzett munkaerő iránti kereslet. Főleg a vállalti folyamatok működtetése, a pénzügyek, az értékesítés, a HR és a marketing területén lehet majd megfigyelni az erős keresletet.

Versenyképesség, hatékonyság, új lehetőségek

A cégek többsége növekvő versenyképességet, javuló hatékonyságot, növekvő árbevételt és új üzleti lehetőséget vár a digitális átalakulástól, valamint attól, hogy fejlődik a munkavállalóik digitális felkészültsége. Érdekes adat, hogy még mindig csaknem 15 százalék azok aránya, akik a digitalizációtól a munkahelyek csökkenését várják, miközben 37 százalék szerint a technológiai átalakulás folyamata több, új típusú munkahelyet hoz létre.

„Organikus, technológia-vezérelt és recessziós út jelenti a három forgatókönyvet a gazdaságok számára attól függően, milyen intenzíven megy végbe a gazdaság digitalizációja. A kutatás adatai szerint a magyarországi cégek nagy hangsúlyt fektetnek a digitálisan kevésbé kiművelt munkavállalók képzésére, kétharmaduk rendelkezik valamilyen átképzési programmal, ami messze a legmagasabb érték Közép-Kelet-Európában” – emelte ki a kutatás egyik legfontosabb megállapítását Timos Platsas, a Microsoft filantrópiáért felelős regionális vezetője.

„A magyar gazdaság versenyképességének kulcsa a digitalizáció gyorsasága. A digitális átalakulás javuló hatékonyságot és új üzleti lehetőségeket is teremt. A digitalizáció felgyorsításához elkerülhetetlen a kormányzat, az állam és a gazdasági szereplők összefogása” – emelte ki a kutatás tanulságát Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Újra magyar kézben a Prohuman

Végérvényesen lezárult az a tranzakció, melynek során a Prohuman HR szolgáltató magyar alapítói visszavásárolták a lengyel Gi Group Poland S.A. (korábban Work Service) birtokában lévő tulajdonrészt.Az utóbbi évek egyik legjelentősebb hazai HR piaci tranzakciója...

Felpörgött a munkaerőtoborzás 2021-ben

Az utolsó negyedév lezárultával elmondható, hogy 2021 a munkaerőpiac szempontjából példa nélküli év volt. A tizenkét hónap alatt jól látható, intenzív toborzási hullám ment végig az országon, a vállalatok erőteljes munkaerő-felvételbe kezdtek, és bár...

Rekordárbevétel az Euronicsnél

A kihívások – a pandémia, chiphiány, akadozó ellátási láncok – ellenére markáns forgalomnövekedést könyvelhetett el 2021-ben az Euronics. Összességében a 71 milliárd forintos árbevétel a vállalat történetének eddigi legnagyobb forgalmát jelenti. Külön figyelemre méltó,...

A vállalatokat is elérte az infláció

Bár a nagyvállalatok jellemzően már beépítették áraikba a pénzromlás hatását, a cégek több mint felének okoz nehézséget a magas infláció. A K&H nagyvállalati növekedési index szerint a szektorok közül magasan a mezőgazdasági cégeknek jelenti...

Több mint 250 film az idei Berlinalén

Több mint 250 filmet mutatnak be februárban a 72. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale), amelyet egy év kihagyás után ismét a hagyományos formátumban rendeznek meg. A legjobb filmnek járó Arany Medvéért és a főbb alkotói kategóriákban...

Hazai BMW-vezér: a jövő elektromos lesz

Az első negyedévben megkezdődik az építkezés a BMW Group debreceni gyárában – jelezték a cég hazai képviselői az mmonline.hu érdeklődésére a társaság mai sajtótájékoztatóján. A múlt évben világszinten több mint 100 ezer elektromos autót...

Átalakítja a játékpiaci erőviszonyokat a gigaüzlet

Az Activision Blizzard megvásárlásával a Microsoft egyetlen lépéssel alaposan átrajzolja az erőviszonyokat a videójáték piacon. A közel 70 milliárd dolláros ügylet híre nem jött jól a nagy rivális Sony-nak, a cég részvényeinek értéke 13...

Döntött a bíróság, maradhatnak a reklámblokkolók

Újabb fontos csatát nyert meg az eyeo a HTML-kód és a szerzői jogok kapcsán, a hamburgi bíróság döntése alapján továbbra is jogszerű az olyan böngészőfunkciók használata, mint a reklámblokkolók, vagy a nyomon követés elleni...

Keresik a Jövő vezetőit

Első alkalommal ítélik oda a digitális HR megoldásokat kínáló CX-Ray által alapított Jövő vezetője díjat, mellyel azoknak a hazai közép-, és felsővezetők munkáját kívánják elismerni, akik kimagasló szakmai helytállásuk mellett emberi oldalukat is fejlesztik...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Újra magyar kézben a Prohuman

Végérvényesen lezárult az a tranzakció, melynek során a Prohuman HR szolgáltató magyar alapítói visszavásárolták a lengyel Gi Group Poland S.A. (korábban Work Service) birtokában lévő tulajdonrészt.Az utóbbi évek egyik legjelentősebb hazai HR piaci tranzakciója...

Felpörgött a munkaerőtoborzás 2021-ben

Az utolsó negyedév lezárultával elmondható, hogy 2021 a munkaerőpiac szempontjából példa nélküli év volt. A tizenkét hónap alatt jól látható, intenzív toborzási hullám ment végig az országon, a vállalatok erőteljes munkaerő-felvételbe kezdtek, és bár...

Rekordárbevétel az Euronicsnél

A kihívások – a pandémia, chiphiány, akadozó ellátási láncok – ellenére markáns forgalomnövekedést könyvelhetett el 2021-ben az Euronics. Összességében a 71 milliárd forintos árbevétel a vállalat történetének eddigi legnagyobb forgalmát jelenti. Külön figyelemre méltó,...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

DATA