- Hirdetés -

Drasztikus digitalizáció jelentheti a futball jövőjét

|

- Hirdetés -

A már megindult digitalizáció felgyorsítása, a változó ügyféligények jobb kiszolgálása, a fejlett elemzőprogramok fokozott használata – többek között ezek jelenthetik a futball jövőjét a Corvinus Egyetem Sportgazdaságtani Kutatóközpontja által idén ötödik alkalommal megrendezett Sportgazdaságtani Kutatók és Egyetemi Oktatók Fóruma Konferencián megszólalt szakemberek szerint.

A konferencia első napján kerekasztal-beszélgetésen a futball jövőjéről értekeztek lengyel, spanyol és magyar szakemberek. A kerekasztal-beszélgetésen Jesús Pizarro Bravo, a LaLiga Global Network magyarországi delegáltja, Paula de la Peña, a Granada Club de Fútbol külkapcsolatokért és fejlesztésért felelős igazgatója, Olivier Jarosz, a Club Affairs nevű, független nemzetközi futball tanácsadó cég ügyvezetője, valamint Dudás Hunor, a Sportközgazdász mesterszak Duális Partnere, a The Path Sports Management elnök-tulajdonosa vettek részt, Dr. Kozma Miklós, a Kutatóközpont nemzetközi kapcsolatok vezetőjének moderálásával. A témához kapcsolódott még az angol nyelvű szekcióban Tarkan Batgün előadása is.

Olivier Jarosz kiemelte, a pandémia rávilágított a szektor bizonyos gyengeségeire. Összeomlott a klubok bevételi forrásainak tradicionális szerkezete, így például kiestek a meccsnapi bevételek – nem csupán a jegyértékesítésből származó összegek, amelyek jellemzően nagy hányadát jelentik a klubok bevételeinek, hanem a mérkőzésekhez kötődő fogyasztások és költések is. Ebben a helyzetben különösen felértékelődött a közvetítési díjak jelentősége (a Granada CF bevételeinek például több mint kétharmada jelenleg e jogdíjakból érkezik), így hatalmas pénzügyi nyomás alá kerültek a ligák és a klubok, hogy a tavaszi lezárásokat követően minél hamarabb folytassák a bajnokságukat. Nem véletlen, hogy mindössze tíz férfi profiliga állt le teljesen, míg 26 női bajnokság is erre a sorsra jutott, hiszen elsősorban előbbiek részesülnek a közvetítési díjakból.

Jesús Pizarro elmondta, a futballklubok, illetve a LaLiga digitális transzformációja már a járvány előtt megkezdődött, amit jól példáz a LaLiga OTT platformja, melyen nemcsak a spanyol labdarúgó-bajnokság mérkőzései, hanem további harminc sportág spanyol vonatkozású eseményei is helyet kapnak. Paula de la Pena hangsúlyozta, a digitalizáció még drasztikusabb fejlesztésére katalizátorként hat a jelenlegi helyzet – azaz, hogy nem köszönthetnek nézőket a stadionokban, ami a közösségteremtésnek, a helyi és globális szurkolók kiszolgálásának új formáit hívta életre.

Paula de la Pena arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitális transzformáció nem csupán a szurkolókkal való kommunikáció, de a szponzori kapcsolatok és az operatív működés szintjén is kulcsfontosságú – egyrészt a mostani helyzetben lecsökkent személyes interakciók pótlására, másrészt az adatok döntéshozatalban betöltött szerepének erősödése miatt is. Dudás Hunor kiemelte, hogy a játékospiacon radikális változások mennek végbe a statisztikai elemzések használatában, ezáltal megváltozik a sikerkritériumként megjelenő kompetenciák köre az átigazolások folyamatában: az online elemzőprogramok, statisztikai és ökonometriai ismeretek egyre inkább elengedhetetlenné válnak a klubok szakmai vezetői és a játékosügynökök számára. Ennek egy haladó eszközét mutatta be Tarkan Batgün előadása.

Az átigazolási díjak az elmúlt évtizedekben meredek növekedést mutattak, a futballtörténelem tíz legdrágább transzfere közül mindössze egy olyan van, amelyik nem az elmúlt öt esztendőben valósult meg (Gareth Bale 2013-ban 86 millió fontért igazolt a Tottenham Hotspurtől a Real Madridba). Dudás Hunor szerint a pandémia okozta gazdasági válság, amely a futballklubokat is erősen sújtotta, erősíti a feltételekhez kötött kifizetések (conditional payments) súlyát az átigazolások során. Dudás érvelését alátámasztja, hogy az elmúlt átigazolási szezonban a klubot váltó játékosok több mint harmada ingyen vagy csereüzlet részeként csatlakozott új csapatához. A szakértők egyetértettek abban, hogy a jelenlegi bevételcsökkenés átvészelésében jelentős szerepe lesz a klubok minőségi akadémiai rendszerének, az utánpótlás-nevelésük színvonalának.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...

Csatlakozott a Mastercard programjához az OTP

A magyar bankok közül elsőként az OTP Bank csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, egy olyan globális kezdeményezéshez, melynek célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez....

Példátlan helyzetet hozott az átigazolási szezon

A futballtörténelem során még sosem történt olyan, mint az idei nyári átigazolási szezonban, hogy a világ két legjobb és legértékesebb játékosa, Messi és Cristiano Ronaldo egyszerre váltson klubot. Ráadásul az argentin világsztár ingyen költözött...

Többezer program lesz a Kutatók éjszakáján

Országszerte csaknem 50 városban 112 intézmény több mint 2100 programot - mások mellett szórakoztató előadásokat, kísérleteket, bemutatókat, laborbejárásokat - kínál pénteken és szombaton a Kutatók éjszakáján. A Kutatók éjszakája idén először nem nyert EU-s támogatást,...

A Republic Grouppal kampányol a Blikk

A Blikk új őszi kampányában, amit a Republic Group készített, milliókat nyerhetünk, ha a megfelelő pénzfürtöt kaparjuk le. Az ügynökség feladata a kreatív koncepció megtervezése és egy különleges kollázsfilm elkészítése volt, melyben valós fotókból...

Tovább nőtt az Oracle bevétele

A teljes negyedéves bevétel az előző évhez képest 4 százalékkal, 9,7 milliárd dollárra nőtt. A felhőszolgáltatásokból és licenctámogatásból származó bevételek 6 százalékkal 7,4 milliárd dollárra emelkedtek. A felhős és telepített új licenc értékesítés 8...

Leginkább itthon kalandoznának a magyarok

A NatGeo kutatásából kiderült, hogy a magyarok elsősorban a belföldi utazást kedvelik, és nem gondolják, hogy az „igazi felfedezés” élményéhez külföldre kellene utazni. Az utazás elsődleges célja a természetben való kirándulás, pihenés; a vágyott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...
- Hirdetés -

CMO

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...