- Hirdetés -

Drasztikus digitalizáció jelentheti a futball jövőjét

|

- Hirdetés -

A már megindult digitalizáció felgyorsítása, a változó ügyféligények jobb kiszolgálása, a fejlett elemzőprogramok fokozott használata – többek között ezek jelenthetik a futball jövőjét a Corvinus Egyetem Sportgazdaságtani Kutatóközpontja által idén ötödik alkalommal megrendezett Sportgazdaságtani Kutatók és Egyetemi Oktatók Fóruma Konferencián megszólalt szakemberek szerint.

A konferencia első napján kerekasztal-beszélgetésen a futball jövőjéről értekeztek lengyel, spanyol és magyar szakemberek. A kerekasztal-beszélgetésen Jesús Pizarro Bravo, a LaLiga Global Network magyarországi delegáltja, Paula de la Peña, a Granada Club de Fútbol külkapcsolatokért és fejlesztésért felelős igazgatója, Olivier Jarosz, a Club Affairs nevű, független nemzetközi futball tanácsadó cég ügyvezetője, valamint Dudás Hunor, a Sportközgazdász mesterszak Duális Partnere, a The Path Sports Management elnök-tulajdonosa vettek részt, Dr. Kozma Miklós, a Kutatóközpont nemzetközi kapcsolatok vezetőjének moderálásával. A témához kapcsolódott még az angol nyelvű szekcióban Tarkan Batgün előadása is.

Olivier Jarosz kiemelte, a pandémia rávilágított a szektor bizonyos gyengeségeire. Összeomlott a klubok bevételi forrásainak tradicionális szerkezete, így például kiestek a meccsnapi bevételek – nem csupán a jegyértékesítésből származó összegek, amelyek jellemzően nagy hányadát jelentik a klubok bevételeinek, hanem a mérkőzésekhez kötődő fogyasztások és költések is. Ebben a helyzetben különösen felértékelődött a közvetítési díjak jelentősége (a Granada CF bevételeinek például több mint kétharmada jelenleg e jogdíjakból érkezik), így hatalmas pénzügyi nyomás alá kerültek a ligák és a klubok, hogy a tavaszi lezárásokat követően minél hamarabb folytassák a bajnokságukat. Nem véletlen, hogy mindössze tíz férfi profiliga állt le teljesen, míg 26 női bajnokság is erre a sorsra jutott, hiszen elsősorban előbbiek részesülnek a közvetítési díjakból.

Jesús Pizarro elmondta, a futballklubok, illetve a LaLiga digitális transzformációja már a járvány előtt megkezdődött, amit jól példáz a LaLiga OTT platformja, melyen nemcsak a spanyol labdarúgó-bajnokság mérkőzései, hanem további harminc sportág spanyol vonatkozású eseményei is helyet kapnak. Paula de la Pena hangsúlyozta, a digitalizáció még drasztikusabb fejlesztésére katalizátorként hat a jelenlegi helyzet – azaz, hogy nem köszönthetnek nézőket a stadionokban, ami a közösségteremtésnek, a helyi és globális szurkolók kiszolgálásának új formáit hívta életre.

Paula de la Pena arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitális transzformáció nem csupán a szurkolókkal való kommunikáció, de a szponzori kapcsolatok és az operatív működés szintjén is kulcsfontosságú – egyrészt a mostani helyzetben lecsökkent személyes interakciók pótlására, másrészt az adatok döntéshozatalban betöltött szerepének erősödése miatt is. Dudás Hunor kiemelte, hogy a játékospiacon radikális változások mennek végbe a statisztikai elemzések használatában, ezáltal megváltozik a sikerkritériumként megjelenő kompetenciák köre az átigazolások folyamatában: az online elemzőprogramok, statisztikai és ökonometriai ismeretek egyre inkább elengedhetetlenné válnak a klubok szakmai vezetői és a játékosügynökök számára. Ennek egy haladó eszközét mutatta be Tarkan Batgün előadása.

Az átigazolási díjak az elmúlt évtizedekben meredek növekedést mutattak, a futballtörténelem tíz legdrágább transzfere közül mindössze egy olyan van, amelyik nem az elmúlt öt esztendőben valósult meg (Gareth Bale 2013-ban 86 millió fontért igazolt a Tottenham Hotspurtől a Real Madridba). Dudás Hunor szerint a pandémia okozta gazdasági válság, amely a futballklubokat is erősen sújtotta, erősíti a feltételekhez kötött kifizetések (conditional payments) súlyát az átigazolások során. Dudás érvelését alátámasztja, hogy az elmúlt átigazolási szezonban a klubot váltó játékosok több mint harmada ingyen vagy csereüzlet részeként csatlakozott új csapatához. A szakértők egyetértettek abban, hogy a jelenlegi bevételcsökkenés átvészelésében jelentős szerepe lesz a klubok minőségi akadémiai rendszerének, az utánpótlás-nevelésük színvonalának.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ünnepi kampányt indított a Budapest Airport

Értékes nyereményekért és adományokért cserébe a Budapest Airport advent harmadik vasárnapjáig várja mindenkitől a karácsonyhoz és utazáshoz kapcsolódó történeteket. A legjobban sikerült sztorikat Kautzky Armand felolvasásában is megismerhetik a repülőtér közösségimédia-felületeinek követői. A Budapest...

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....