Duplázna a Mastercard

A Mastercard meghirdette hároméves Infrastruktúra Fejlesztési Programját, melynek célja, hogy érdemben segítse a hazai bankkártya elfogadási infrastruktúra bővülését. A program pénzügyi és szakmai támogatást nyújt mind a hazai-, mind pedig a határon átnyúló elfogadók részére azzal a céllal, hogy jelentős mértékben felgyorsulhasson a bankkártya terminál igénylési és kihelyezési folyamata, valamint a kereskedők számára Magyarországon elérhető terminálok és fizetési megoldások palettája is tovább bővüljön.

A most bejelentett Infrastruktúra Fejlesztési Program a Magyarországon működő bankkártya elfogadók számára egyösszegű támogatást biztosít a terminál igénylési és telepítési folyamataik átalakítására és korszerűsítésére. A program egyik célja a teljes folyamat érdemi gyorsítása annak érdekében, hogy a kereskedők a jelenlegi több hét helyett akár 3 napon belül működő bankkártya terminálhoz jussanak. A program másik célja a teljes ügyintézési folyamat elektronikus útra történő terelése. A Mastercard tervei szerint a program segítségével három év alatt duplájára nőhet a kereskedelmi elfogadóhelyek száma, elsősorban a kis- és középvállalati szektorban.

„A Mastercardnál úgy látjuk, hogy Magyarországon a digitalizáció és a készpénzmentes megoldások elterjedése elképzelhetetlen a kis- és középvállalkozások bevonása nélkül. Ezért is döntöttünk úgy, hogy ezt a szektort helyezzük a program fókuszába, őket szeretnénk megszólítani és hatékonyan segíteni” – mondta Eölyüs Endre a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Az MNB adatai szerint a bankkártya elfogadóhelyek száma 2018 év végén elérte a 145 ezer darabot, ami a NAV-hoz bekötött online pénztárgépek számához képest továbbra is elmarad – az online pénztárgépre kötelezett üzletek jelentős részében nem lehet bankkártyával fizetni. E mellett a mikro- és kisvállalati-, valamint egyéni vállalkozói szektorban van a legnagyobb lemaradás a kártyaelfogadás terén.

A Magyarországon működő kártyaelfogadók üzleti modellje és gyakorlata kevéssé fókuszál a kisvállalkozásokra, emiatt sem a terminálok beszerzésének folyamata, sem az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások kínálata nem volt e szegmens igényeire szabva. A Mastercard szerint ahhoz, hogy a piac sikeresen meg tudja szólítani ezt a szektort, a jelenlegitől eltérő üzleti gondolkodásra van szükség.

A program az alábbi lépéseken keresztül tervezi a cél megvalósítását, a hazai piacon működő elfogadók támogatása révén:

· Hatékony terminál igénylési és telepítési folyamat: olyan új terminál igénylési és telepítési folyamat kialakítása, amely révén a kereskedők egyszerűbben és gyorsabban juthatnak bankkártya terminálhoz;

· Piaci szegmensekre szabott terminálok: a kisvállalkozói szektorra szabott, különböző igényeket kielégítő és korszerű bankkártya terminálokat bevezetése Magyarországon

· Értékesítési támogatás: a kisvállalkozói szektorra és annak szegmenseire szabott értékesítési és marketing tevékenység megvalósítása

· Nettó növekedés jutalmazása: azon elfogadók jutalmazása, amelyek nettó növekedést érnek el a kereskedőkhöz kihelyezett bankkártya terminálok számában és használatában.