- Hirdetés -

Durva csalások a TikTokon

|

- Hirdetés -

A TikTok továbbra is rekordokat döntöget felhasználóinak folyamatosan növekvő számával, így aztán a platform sajnos a csalók számára is egyre vonzóbbá válik. A rövid videók megosztására és megtekintésére alkalmas felület mindössze hat év alatt meghatározó közösségi médiummá vált, a brit és amerikai felhasználói pedig már több időt töltenek el az alkalmazásban, mint a YouTube-on. Mennyire vagyunk tisztában a világ egyik legnépszerűbb közösségi médiumának veszélyeivel? Az ESET kiberbiztonsági szakértői segítenek abban, hogyan kerülhetjük el az átveréseket és maradhatunk biztonságban a TikTokon is – ezt a tudást a gyerekeinkkel is osszuk meg!

A kiberbűnözők követik a trendeket, sőt, gyakran képesek megjósolni a várható tendenciákat, így biztosítva módszereik eredményességét. A TikTokot naponta több mint 1,2 milliárd felhasználó látogatja, ráadásul már tizenhárom éves kortól lehetséges fiókot létrehozni az alkalmazásban. És mialatt az emberek perceken vagy órákon keresztül görgetik a videókat az alkalmazásban, a csalások könnyen felkészületlenül érhetik őket…

Az ESET IT-hős vagy kiberbalek kampányában arra hívja fel a figyelmet, hogy a digitális biztonság alapszükséglet. Ahogy régen a nagyszüleink még nyitva hagyták a kertkaput, ma pedig már mindig bezárjuk, úgy az online térben is gondolnunk kell a biztonságunkra, mivel a csalási módszerek és a kártevők is folyamatosan fejlődnek és egyre gyakoribbak – így bizony gyerekeinket is veszélyeztetik. A kampányban részt vesz Ács Fruzsina, a Dumaszínház tagja, aki a humor eszközével igyekszik tudatosítani: ahogy nem megyünk át bekötött szemmel a zebrán, úgy megfelelő védelem nélkül se hagyjuk eszközeinket.

Az ESET szakértői most összegyűjtöttek öt tipikus TikTok átverést, amelyekkel jobb, ha mi, és gyerekeink is tisztában vagyunk.

Gyors meggazdagodást ígérő átverések és kripto csalások

A szélhámosok gyakran úgy húzzák csőbe áldozataikat, hogy hatalmas hasznot ígérnek kevés erőfeszítésért cserébe. A népszerűvé váló (és gyakran bezuhanó) kriptovaluták általában nagy visszhangot váltanak ki az interneten, sokszor pedig éppen a TikTokon próbálják átverni velük az embereket. Ezek az ajánlatok viszont túl jól hangzanak ahhoz, hogy igazak legyenek – és valójában nem is azok.

Adathalász TikTok üzenetek

A TikTokon terjedő csaló e-mailek vagy szövegek olyan üzenetek, amelyeket az adathalász levelekhez hasonlóan véletlenszerűen küldenek ki, abban a reményben, hogy egy tiktoker postaládájában landolnak. Felajánlhatnak ellenőrzött jelvényt a TikTok fiókhoz, ígérhetnek több követőt vagy szponzori együttműködést, egy hasonló csalásról az IT-hős vagy kiberbalek kampány egyik szereplője, King’Tech is beszámolt a videójában. Amint a célpont rákattint az üzenetben található linkre, átirányítják egy olyan oldalra, ahol a TikTok bejelentkezési adatokat kérik. Ha nincs bekapcsolva a kétfaktoros hitelesítés (ami a TikTok-fiókokban nem alapbeállítás), az adatok átadása után a hackerek átveszik az irányítást a fiók felett, és akár ki is zárhatják a valódi felhasználót – akinek így, ha például egy influencerről van szó, akár a megélhetése is veszélybe kerülhet.

Botok, automatizált fiókok

A TikTok még mindig tele van bot-fiókokkal, amelyek ravaszul úgy lépnek kapcsolatba az áldozatokkal, hogy a megcélzott felhasználók azt hiszik, egy valódi személlyel csevegnek - a gyerekek különösen sebezhetőek ebből a szempontból. A botok bizalmas adatokat kérhetnek célpontjaiktól, vagy akár egy csaló weboldalra irányíthatják át őket, ahol megpróbálnak adatokat szerezni tőlük, vagy kártékony szoftvereket telepíthetnek a telefonjukra.

Veszélyes alkalmazások

A TikTok hamis fiókjai időnként letölthető alkalmazásokat hirdetnek, amelyek valójában átverések. Találkozhatunk olyan esettel is, amikor a fiók azt állítja, hogy bizonyos fizetős alkalmazások egy külső féltől származó alkalmazásboltból ingyenesen letölthetőek. Ezek az alkalmazások viszont a személyes adatainkra pályáznak, vagy kártékony szoftvereket, reklámprogramokat telepíthetnek a készülékekre.

Ál-hírességek

Egyes fiókok megpróbálhatják valódi hírességeknek kiadni magukat, általában lemásolva egy sztár felhasználói fiókját. Az ESET-kampányában Anyakivan is beszámolt hasonló itthon megtörtént csalásról. Így próbálnak meg minél több követőt szerezni, és mielőtt lebuknának vagy jelentenék őket, a platformot átverésekre, például kriptopénz-befektetési csalások népszerűsítésére használhatják. Ez egy gyakori módszer, amelynek a gyermekek rendszerint bedőlnek.

Hogyan tartsuk biztonságban a gyermekeket a TikTokon?

Az adatok biztonsága érdekében érdemes bekapcsolni a kétfaktoros hitelesítést a gyermekek által használt fiókokon is. Fontos kiemelni, hogy más platformokhoz hasonlóan a TikTok sem fog velünk kapcsolatba lépni azért, hogy számlaadatokat, jelszavakat, egyszeri jelszót vagy más bizalmas információt kérjen. Ha mégis ilyen kérés érkezik, az biztosan átverés. Mivel elterjedt problémáról van szó, oda kell figyelnünk a csalókra, akik folyamatosan próbálják megkörnyékezni a felhasználókat, hogy személyes adatokat szerezzenek tőlünk e-mailben vagy az alkalmazásban küldött kamu üzeneteken keresztül.

Ha pedig arra gyanakszunk, hogy spam vagy adathalász videót látunk a TikTokon, azonnal jelentsük azokat a platformon, és semmiképpen ne kattintsunk rá az ezekben felkínált linkekre.

A gyerekek a nyári szünidő ideje alatt az átlagosnál több időt tölthetnek el az számítógépes eszközök nyomkodásával, a túlzott képernyőidő viszont negatívan befolyásolhatja fizikai és mentális egészségüket is. Csizmazia-Darab István, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője gyakran tart szülőknek előadásokat a gyerekek internethasználatáról. Szerinte a legfontosabb, hogy lefektessünk alapvető szabályokat, amelyeket aztán be is tartatunk. A szakértő azt tanácsolja, hogy:

Válasszuk ki a gyermekek korának megfelelő eszközöket, és szabjunk tematikus és időbeli korlátokat a használatukra.

Célszerű szülői felügyeletet lehetővé tevő alkalmazásokat is letölteni, mint az ESET megoldása is.

Törekedjünk arra, hogy a gyerekek a netezés mellett minőségi időt töltsenek el családtagjaikkal, könyvek olvasásával vagy szabadtéri programokkal, sportolással.

Ha már mindenképp képernyő, akkor ösztönözzük gyerekeinket érdekes, interaktív programok használatára, mint amilyen például a mobiltelefonos Crazy Gears applikáció vagy a programozás alaplépéseinek megtanulását segítő trinket.io weboldal.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...

Automata boltot nyitott a Spar

Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S”...

Messze még a hazai cégek valódi felelősségvállalása

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact...

Egyre tudatosabbak a magyar munkavállalók

A munkavállalók háromnegyede tartja fontosnak a munka és a magánélet összeegyeztethetőségét – derült ki a Családbarát Magyarország Központ munkaerőpiaci kutatásából. Az országos reprezentatív felmérés célja elsősorban a magyarországi atipikus foglalkoztatási helyzet feltárása volt, különösképpen...

Különleges kiállítással ünnepel a Népszava

1873-tól napjainkig vezeti végig a látogatót a magyar újságírás legnagyobb hagyományokkal bíró, folyamatosan máig is aktív napilapjának címoldalain keresztül a Fuga Építészeti Központban november 29-én nyíló kiállítás. A történelem nagy viharait is túlélő, idén...

Nagyot ment „A LEGO Oroszlán” az idei Effie-n

A marketing Oscarjaként is emlegetett Effie hazai versenyének nagy győztese a három Arannyal és a Platina Effie-vel jutalmazott „A LEGO Oroszlán” című pályamű lett. A LEGO Hungary és a Red Lemon Media kampánya az...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erős lehet az év vége az ingatlanpiacon

Nem csak az üzletekben, az ingatlanpiacon, a pénzintézetekben és a hivatalokban is dömpingre számítanak a Duna House és a Credipass szakértői idén decemberben. A befektetők ingatlanvásárlási kedvét az inflációkövető állampapír kivezetése erősítheti a megszokottnál...

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...

Fókuszban a multiplatform növekedés

A lineáris piac lassan elérheti a maximumát, és egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Borsány-Gyenes András. A Network4 Media Group vezérigazgatója beszélt a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....