- Hirdetés -

Ebben verhetetlen a nyomtatott sajtó

|

A hazai reklámtortát vizsgálva a sajtópiac 39,66 milliárd forintos reklámbevétellel továbbra is dobogós helyen áll, ez az adat növekedést mutat az egy évvel korábbihoz képest. A Score Media tanulmánya szerint pedig a nyomtatott lapokban megjelenő reklámok vannak a legnagyobb hatással a fogyasztókra.

A2018-as reklámtorta mérete 259,69 milliárd forint – jelentette be a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) társszövetségeivel közösen a korábbi évekhez hasonlóan az Evolution konferencián, ahol részletesen is bemutatták a tavalyi reklámköltési adatokat. A bővülés közel 8 százalékos volt, ez az előző évek növekedési üteméhez képest kisebb emelkedést jelent, az ugyanis 2016-ban és 2017-ben meghaladta a 11 százalékot.

Dobogós sajtó

A 2018-as reklámtortában minden médiatípus megőrizte az előző két évben elfoglalt helyét, és mindegyik kivétel nélkül növekedést könyvelhetett el. Az MLE összesítése alapján 2018-ban a net-net (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 39,66 milliárd forint volt, azaz ismét növekedést mutatott. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 56,75 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2018-ban 105,45 milliárd forint volt.

„Stabilitást láttunk 2018-ban az előző év azonos időszakához képest. A szegmens hirdetési bevételeinek 90 százalékát a napilapok, a női magazinok, az ingyenes hetilapok és hirdetési újságok, a B2B magazinok, valamint a gazdasági és közéleti magazinok reklámbevételei adták, ezen belül 61 százalékot képviseltek a napilapok és a női magazinok” – mondta el a konferencián Kovács Tibor, az MLE elnöke. Az online tartalmak területén a bevallást adó kiadóvállalatok öszszesen 9,03 milliárd forint online hirdetési árbevételt realizáltak: ez az összeg jól mutatja, hogy a kiadók az online tartalomszolgáltatói piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak.

A sajtópiac tavalyi évi vizsgálatából kiderült az is, hogy a lapterjesztésből származó 56,75 milliárd forint fogyasztói áron csaknem 60 milliárd forintos költést jelent. A bevételek egyértelműen mutatják a sajtópiac súlyát, a gazdaságban betöltött szerepét, és ezt az adatot erősítik meg a Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK) 2018. III–IV. negyedévének számai is, amely szerint a 18–64 éves magyar lakosság 78 százaléka olvas írott tartalmakat, és ebből mintegy 6,5 millióan olvasnak nyomtatott sajtóterméket.

A bevételi számok azt mutatják, hogy a printpiac egy stabil, több lábon álló szegmens, ahol a válság előtti reklámbevételfókusztól a médiavállalatok üzletpolitikája visszatérni látszik a fogyasztói bevételek felé, hiszen az olvasókra mindenképpen megéri öszszpontosítani. Globális szinten is látható, hogy a kiadók egyre inkább a felhasználó- és fogyasztócentrikus üzleti modell irányába mozdulnak el, amely vissza is tükröződik a közönségtől származó bevételekben.

Hiteles mérés

A Matesz, a Kantar Media és a NOK 2017-es közös elemzése megerősíti, hogy ha hiteles méréssel támogatjuk a printkiadványunkat, több mint kétszer akkora az esély arra, hogy a hirdetői piac figyelmét felkeltsük és a lehetőségeit kiaknázzuk. A printpiac 2017. évi listaáras reklámbevételének növekvő és továbbra is döntő többségét, 88 százalékát a Matesz auditált és/ vagy a Nemzeti Olvasottság Kutatásban mért lapok adták. A tíz legnagyobb sajtóhirdetői szektortól származott a teljes printreklámköltés 92 százaléka, amelyekből három – a megyei napilapok (29 százalék), női magazinok (23) és az országos közéleti napilapok (20) – részesedése emelkedett ki jelentősen. A legnagyobb költőknek fontos a hiteles üzleti kapcsolat és a médiumok hatékonysága, így a legnagyobb költő szektorok is preferálják (költésük 92 százalékában) a Matesz által auditált vagy a NOK-ban mért lapokat.

A tíz legnagyobb sajtóhirdető szektorban nőtt a mért lapok súlya, 2017-ben már 90 százaléka jelent meg Matesz által auditált vagy a NOK-ban mért lapokban, ami négy százalékpontos növekedést jelent előző évhez képest. A top 200 hirdető bizalma is növekszik a méréssel támogatott printtermékek iránt: a költésük 93 százaléka jelent meg ebben a szegmensben, szemben az azt megelőző évi 86 százalékkal.

Osztatlan figyelem

A Printtényező (Der Faktor Print) elnevezésű tanulmányában a Score Media a print, a tévé, a rádió és az internet médiahasználatát elemezte, valamint azt, hogy ezek milyen viszonyban vannak a reklám hatásával. A többlépcsős felmérés egyrészt egy minőségi ügynökségi, médiatervezői szakértői interjúcsomagból, másrészt pedig médiafelhasználói fókuszcsoportokból állt. A legfontosabb eredmények azt mutatták, hogy míg a tévét, az internetet és a rádiót az emberek elsősorban más tevékenységekkel, mint például munka, házimunka, vezetés, telefonálás stb. párhuzamosan használják, addig a printmédia az esetek többségében osztatlan figyelmet élvez.

Ebben a tekintetben az abszolút első helyen az előfizetéses lapok állnak. Itt a felhasználók 69 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az újságolvasás mellett semmi egyebet nem csinálnak (legfeljebb esznek). A folyóiratoknál ez az arány 57, a vásárolt újságoknál 53 százalék. Az előfizetéses lapok esetén az olvasók 80 százaléka tud segítség nélkül konkrét hirdetett termékeket megnevezni (a folyóiratok esetén 76, a vásárolt újságoknál 67 százalék ez az arány). Ezt követi az internet 63 százalékkal, majd a tévé és a rádió következik, 50 százalék körüli eredménnyel.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami a Print Ereje mellékletben kiemelten foglalkozik a nyomtatott lappiac aktuális helyzetével és meghatározó trendjeivel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...