- Hirdetés -

Egymillió magyar háztartás küzd energiaszegénységgel

|

- Hirdetés -

Lenne mit javítani a magyar háztartások energiahatékonyságát támogató rendszeren – hangzott el a Corvinus Regionális Energiagazdasági Kutatóközpontja (REKK) által megrendezett energiaszegénységi konferencián május elején.

Van-e helye a zöld átállásban a fatüzelésnek, mert megújuló biomasszát fogyaszt, vagy küzdjünk ellene, mert rontja a levegőminőséget? Elég-e, jó-e a jelenlegi energiatámogatási politika? Létezik-e lakótelepi energiaszegénység? A konferencia a legújabb projektek és kutatások ismertetésével vitatta meg az energiaszegénység elleni küzdelem megoldásait május 2-án a Corvinus Egyetemen. Egyes indikátorok szerint akár egymillió háztartás – a háztartások 14-18%-a – is energiaszegénységgel küzdhet, miközben csak a töredékük kaphat szociálistűzifa- vagy otthonfelújítási támogatást. Különösen a tűzifával fűtők minősülnek sérülékenynek, bár szinte minden energiaforrás használója érintett lehet.

Nagy veszélyben a levegőtisztaság: 720 ezer háztartás kész és képes szemetet égetni

„Minél szegényebb valaki, annál valószínűbb, hogy szigetelés nélküli házban, lakásban él, bevétele sokkal nagyobb hányadát költi fűtésre, és nincs pénze hatékonyságnövelő beruházásokra. Ez nagy akadály az átállásban. A magatartási beragadás is hátráltató tényező: sok lakásban még mindig melegebb van télen, mint nyáron, mert rögzült, hogy a korábbi olcsó energiával pazarlóan bánhattak” – mondta Harangozó Gábor, a Corvinus docense, aki Csutora Máriával közösen kutatja a témát az egyetemen. Harangozó kijelentette: a jó energiahatékonyság-támogatási rendszer három fő jellemzője egyrészt, hogy minél alacsonyabb valakinek a jövedelme, annál nagyobb támogatásra van szüksége, másrészt, hogy ne legyen szükség sok adminisztrációra az igényléshez, és végül, előfinanszírozást is kell, hogy tartalmazzon. „Sajnos nincs Magyarországon olyan energiatámogatási rendszer, ami mindhárom szakmai kritériumnak megfelelne” – fűzte hozzá az előadó.

„Létezik sajátos lakótelepi energiaszegénység. Például a rákoskeresztúri lakótelepen élők 13 százalékának az egyéni szabályozás hiánya miatt sokkal melegebb a lakása, mint szeretné. Ahol viszont költségosztókat szereltek fel, a lakók akár 50-70 százaléknyi fűtőenergiát is meg tudtak takarítani, de ehhez viselniük kellett a felújítás költségeit” – vonta le egy 119 háztartást felölelő, 2022-es vizsgálatának tanulságait Tóth Bálint, a Corvinus PhD-hallgatója a konferencián.

„A tűzifa nem tekinthető hosszú távú és fenntartható megoldásnak a gáz kiváltására a fűtéshez, pedig a fával fűtők aránya drámaian megnőtt. 2020-ben még csak 15 százalék fűtött elsődlegesen fával, rá két évre már a magyar háztartások 37 százaléka. Sajnos egy átlagos háztartás csupán öt hónapig szárított tűzifát használ, ennél pedig sokkal több ideig (két évig) szárított lenne jobb, a nedves fa égetése ugyanis szennyezi a környezetet és a hatásfoka is alacsony. A kormányzatnak szabályoznia kellene a tűzifa piacot; minőségellenőrzést, hatékony technológiát lenne érdemes bevezetni” – szögezte le Szajkó Gabriella kutató főmunkatárs (Corvinus REKK) tanulmánya, melyet Takácsné Tóth Borbála ismertetett a rendezvényen. Hozzáfűzte: a felmérés szerint a megkérdezettek 20 százaléka tapasztal szemétégetést a környezetében, harmadukat ez nem is zavarja; 36 százalék, vagyis 720 ezer magyar háztartás pedig technikailag képes és kész is arra, hogy hulladékot égessen.

Épp a legszegényebbek szorulnak ki a támogatásokból

„A fával fűtők a legszegényebbek közé tartoznak, és ők fordítják a legtöbbet a jövedelmekből energiára a gázzal vagy távhővel fűtőkkel összehasonlításban. Évente százezer épületet kellene korszerűsíteni, a fűtést is beleértve, de gond, hogy csak a magasabb jövedelmű családok jutnak hozzá állami támogatáshoz az önrész hiánya miatt” – mondta el előadásában Bajomi Anna, a Hajléktalanellátó Szervezetek Európai Szövetségének (FEANTSA) energiaszegénységi szakpolitikai munkatársa. Hozzátette, a magyar nemzeti energia- és klímatervből hiányzik, hogy miből valósul meg a fatüzelés csökkentése, ami azért is fontos, mert így javulna a levegőminőség is. A szakember szerint a megújuló energiaforrások felhasználása során figyelni kell a rászorulók érdekeire is.

„Ún. mélyfelújítás nélkül nem lehet tüzelőanyagot váltani, vagyis átfogó energetikai korszerűsítést kell végezni. Az egymásra épülő felújítási elemek pozitív hatásai összeadódnak, a nyílászárók cseréje, a hőszigetelés és a fűtésrendszer modernizálása együtt hatásos” – hangsúlyozta ismertetőjében Szép Tekla, a Miskolci Egyetem docense. Elmondta, az energiaszegény háztartásokban jellemzően alacsony képzettségű, alacsony jövedelmű emberek élnek, kistelepülésen. A most induló otthonfelújítási támogatási programban húsz-harmincezer háztartás vehet részt, miközben legalább évi százezerre kellene növelni a felújítások számát ahhoz, hogy belátható időn belül megújuljon a hazai épületállomány. Megjegyezte, a rezsicsökkentésből a felső öt jövedelmi tized többet profitált az öt legalsónál.

Enni vagy fűteni? – akiknek túl távoli ügy a fenntarthatóság a mindennapok gondjaihoz képest

Kőszeghy Lea és Csurgó Bernadett (HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont, Szociológiai Intézet) arról beszéltek, hogy az energia- és az élelmiszerfogyasztás közt összefüggés van, a két problémát nem lehet külön kezelni. A rossz minőségű házakban élő, szegény embereknek a fenntarthatóság követelménye egyszerűen absztrakt fogalom, még ha érzékelik is a gondokat.

Dudinszky Dóra, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. egyetemes szolgáltatási igazgatója hozzászólásában elmondta: két év alatt negyedével (4 milliárd köbméterről 3 milliárd köbméterre) csökkent Magyarországon a gázfogyasztás. A rezsivédett sávhatár alatt fogyasztók száma a korábbi 73 százalékról 91 százalékra nőtt. A felhasználás csökkentésének legjellemzőbb módja a fűtési hőmérséklet szabályozása, kevésbé elterjedt eszköz az áttérés a fatüzelésre vagy az elektromos árammal való fűtésre. A fogyasztók különböző ingatlankorszerűsítési megoldásokra is törekednek: ilyen lehet a napelem vagy hőszivattyú telepítése, a lakásszigetelés és az ablakcsere.

A záró kerekasztal-beszélgetésben Szemző Hanna szociológus, a Városkutatás Kft. ügyvezető igazgatója az egyedülálló idős nők nehéz helyzetére hívta fel a figyelmet, illetve arra is, hogy van társasházi szintű energiaszegénység is. Ezt viszont lényegileg más eszközökkel kell kezelni, mint a családi házakét. Koritár Zsuzsanna (Habitat for Humanity) arról beszélt, hogy az energiaszegénységben élők sokszor azért is jutnak nehezen támogatáshoz, mert gyakran a támogatás adminisztratív feltételeit (pl. nullás NAV-igazolás) sem tudják teljesíteni. Harmat Ádám (WWF) kiemelte: az, hogy a tűzifát megújuló energiaként számolják el, hátráltathatja az érintett háztartások energiaátmenetét fenntarthatóbb forrásokra. Integrált szakpolitikai tervezéssel a tűzifa-felhasználás támogatásával szemben akkor is csökkenthető a tűzifatermelés, ha – az energiaszegénységi célindikátorok mellett – a szénelnyelési és természetvédelmi célok is felértékelődnek.

Felmerült a definíciós kérdés is, hogy egyáltalán mi számít energiaszegénységnek.

Többen elmondták, hogy a magyar definíció jó kialakítása kulcsfontosságú lesz a hozzá kötődő kötelezettségek és jogok miatt. Az energiaszegénységnek a szakirodalomban jelenleg kilenc indikátora van – ezeken a mutatókon még dolgoznak a kutatók –, és becsléseik alapján ezek figyelembevételével akár egymillió háztartás is érintett lehet Magyarországon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

K&H is a SkyShowtime-on reklámoz

Elérkezett a streaming új kora, ahol már reklámokkal is lehet találkozni. A reklámok megjelenésénél a magyar bankszektorból elsőként a K&H vásárolt hirdetési felületet. Hazánkban a SkyShowtime vezette be úttörőként ezt a lehetőséget.A médiafogyasztási szokások...

Tökéletes fitneszélményt nyújt a vadonatúj okoskarkötő

A HONOR bejelentette a HONOR Band 9-et, egy modern dizájnnal és fejlett fitnesz- és egészségfigyelő funkciókkal büszkélkedő kiegészítőt. Az 1,57”-os AMOLED kijelző akár 60 Hz-es frissítési frekvenciát kínál. 96 edzési lehetőséggel a HONOR Band...

Premierekkel, népszerű sorozatokkal erősít a Max

Június igazi blockbuster hónap lesz a Maxon, hiszen megérkezik a Sárkányok háza 2. évada, exkluzív premierként érkezik Dakota Johnson romantikus filmje a Rendben vagyok?, több Jurassic Park film is, jön egy Taylor Swift doksi...

Irodapiaci trendek és az RTL új otthona a BrandManiában

A BrandMania stábja ezúttal annak járt utána, hogy milyen szempontok érvényesülnek az új irodaházak építése során és mit várnak el a bérlők. A műsor második felében pedig kiderül, hogy milyen az RTL új bázisa,...

Döntött a Médiatanács, indulhat a Nemzeti Sportrádió

Közel 160 millió forint támogatást ítélt oda 29 pályázónak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a TVÁLLANDÓ2024 pályázati eljárás első fordulójában. A testület május 28-i ülésén jóváhagyta az MTVA és a Duna...

eMAG, Alza, Kifli.hu – így néz ki az e-kereskedők toplistája

Idén is az eMAG vezeti a magyar piacon működő online kereskedők rangsorát a GKID-Mastercard eTOPLISTA 2023 elemzése szerint, az Alza.hu-t és a Kifli.hu-t megelőzve. A teljes egészében magyar tulajdonú cégek között pedig az Euronics...

A mesterséges intelligencia került terítékre a legújabb L20 podcastben

A Lounge Group L20 podcastjének legújabb adása az empátia, az emberi kapcsolatok, a technológia és az érzelmi fejlődés tekintetében vizsgálja a legújabb mesterséges intelligenciával kapcsolatos innovációkat, eredményeket. A beszélgetésben két neves szakember, Tari Annamária...

Egyre többet neteznek az idősek

Növekvő ütemben terjed az internethasználat az idősebbek körében, bár a szépkorúak továbbra is lemaradásban vannak a fiatalabbakhoz képest. Egyebek közt ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss felmérése, amely az...

Többen vásárolnának fenntartható termékeket, ha olcsóbbak lennének

A fogyasztók egyharmada (31%-a) szerint az infláció jelenti az elsődleges kockázatot az országára nézve és 62% számít arra, hogy kiadásai leginkább az élelmiszerek miatt fognak növekedni. Az aggályok ellenére átlagosan 9,7%-kal többet hajlandóak költeni...

Együtt kampányol a Fuze Tea és a Tripadvisor

A teljes élet alapja, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a munka és a kikapcsolódás között a mindennapokban, és törődjünk testi-lelki egészségünkkel, amikor csak tudunk – erre a gondolatra épül a Coca-Cola portfólióhoz tartozó Fuze Tea...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újrahasznosított alkotásokból nyílt kiállítás

Egy nyolcvan kilós kolibri, hullámpapírból és kávékapszulából készült ruhaköltemények, Shrek legkedvesebb Szamár barátján lovagló ogre gyerekek. Az ÁRKÁD Bevásárlóközpontban június másodikáig között egy szokatlan és egyben lenyűgöző kiállítást tekinthetünk meg a fenntarthatóság jegyében. Képzeljünk...

K&H is a SkyShowtime-on reklámoz

Elérkezett a streaming új kora, ahol már reklámokkal is lehet találkozni. A reklámok megjelenésénél a magyar bankszektorból elsőként a K&H vásárolt hirdetési felületet. Hazánkban a SkyShowtime vezette be úttörőként ezt a lehetőséget.A médiafogyasztási szokások...

Tökéletes fitneszélményt nyújt a vadonatúj okoskarkötő

A HONOR bejelentette a HONOR Band 9-et, egy modern dizájnnal és fejlett fitnesz- és egészségfigyelő funkciókkal büszkélkedő kiegészítőt. Az 1,57”-os AMOLED kijelző akár 60 Hz-es frissítési frekvenciát kínál. 96 edzési lehetőséggel a HONOR Band...

Premierekkel, népszerű sorozatokkal erősít a Max

Június igazi blockbuster hónap lesz a Maxon, hiszen megérkezik a Sárkányok háza 2. évada, exkluzív premierként érkezik Dakota Johnson romantikus filmje a Rendben vagyok?, több Jurassic Park film is, jön egy Taylor Swift doksi...

Irodapiaci trendek és az RTL új otthona a BrandManiában

A BrandMania stábja ezúttal annak járt utána, hogy milyen szempontok érvényesülnek az új irodaházak építése során és mit várnak el a bérlők. A műsor második felében pedig kiderül, hogy milyen az RTL új bázisa,...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...