Egyre jobban bízunk az online szolgáltatásokban

Minden harmadik magyar vásárolt minimum egyszer a világhálón az elmúlt bő fél évben, 85 százalékuk pedig havonta legalább egyszer költ a weben. A magyar netes vásárló átlagosan 39 éves, minimum érettségivel rendelkezik és városban lakik – derül ki a Fizetési Élmény Riportból. A netes szolgáltatások iránti bizalom jele, hogy kétharmaduknak van online előfizetése és több mint felük mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál.

Az online vásárlás területén aktív 3,2 millió magyar több mint háromnegyede vásárol havonta átlagosan minimum egyszer a világhálón, azonban a koronavírus kitörése utáni időszakban ez a szám sokszorosára nőtt: közel háromnegyedük minimum kéthetente költött a neten az elmúlt hónapokban – derül ki a Fizetési Élmény Riportból. A magyar online vásárlók átlagéletkora 39 év, legtöbben a 30-35 év közötti korosztályból kerülnek ki (30%), de még az ötvenes korosztályban is 23 százalék az arányuk. A férfiak egy kicsit nagyobb arányban vásárolnak a weben, mint a nők (52-48%). A tipikus hazai online vásárló városlakó (74%), minimum érettségivel rendelkezik (84%), és alapvetően jómódú (60%), ugyanakkor közel harmaduk érzi úgy, hogy havi bevételeik éppenhogy fedezik alapszükségleteiket.

Dübörög a streaming

A hazai netes vásárlók kétharmadának, azaz nagyságrendileg 2,2 millió embernek van minimum egy online előfizetése. Ezek közül a biztosítási és videostreaming szolgáltatások a legnépszerűbbek (23-23%), amit a zenestreaming (11%) követ. A magyarok szeretnek bankkártyával fizetni a weben és az online vásárlók több mint fele (51%) el is mentette a kártyaadatait valamely szolgáltatónál. A legnagyobb bizalom a Simplepay felé irányul: azok között, akik éltek a kártya adatainak elmentésével, 35 százalék jelölte meg a legnagyobb hazai bank digitális szolgáltatását, A Simplepay-t szorosan a Paypal követi (34%), majd a Díjnet és a Barion következnek (17% és 15%).

Szintugrás előtt a webshopok?

Érdekesség, hogy a webshopok esetében, ahol szinte mindig a kiszolgáló bank tárolja a vásárló személyes információit, a magyarok mindössze 7 százaléka menti el kártyaadatait, tehát az online boltok előtt még bőven van növekedési lehetőség. Ezzel összefügghet, hogy bár sokan azt gondolják, hogy minden webshopban lehet kártyával fizetni, ez hazánkban nincs így, pedig a bankkártyás fizetésnek számos előnye van: egyrészt biztosítja, hogy nem megfelelő szolgáltatás esetén a vásárló visszakapja a pénzét, másrészt a mentett kártyás megoldás sokkal egyszerűbbé teszi a vásárlási folyamatot. Láthatóan ez utóbbira egyre nagyobb az igény: a BIG FISH Payment Gateway adatai szerint 2019 januárja és 2020 májusa között 160 százalékkal növekedett az így lebonyolított tranzakciók száma, miközben a havonta elmentett új kártyák száma megduplázódott ugyanezen időszak alatt.

Rengetegen a fizetésnél állnak el a vásárlástól

Az első ránézésre transzparens, megbízható fizetési rendszereknek óriási szerepük van az elektronikus kereskedelemben. Az online vásárlás legnagyobb bizalmat igénylő része a fizetés, hiszen amíg egy rossz kép a termékről csak keveseket riaszt el, a fizetés során fellépő legkisebb kétely miatt is könnyen elállnak a vevők vásárlástól. Ezt támasztja alá a frissen publikált Fizetési Élmény Riport is: 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarában volt, de végül mégis elállt a tranzakciótól. A tanulmány szerint fizetés előtti kosárelhagyás pedig leggyakrabban a bizalmatlansággal függ össze, 10-ből 6 eset erre vezethető vissza. A kutatás szerint bár az online boltok egyik legnagyobb előnye a kényelem, mégis a magyarok több mint fele (57%) frusztrált a webes vásárlás során, és ötödük kifejezetten a fizetésnél érzi magát kellemetlenül.

PSD2 – az erős ügyfélhitelesítés már a spájzban van

A vásárlók szemszögéből a helyzetet tovább bonyolítja, hogy az EU idén tervezi bevezetni a PSD2-t (Payment Service Directive 2), amely szerint a szereplőknek még szigorúbb ügyfélhitelesítési előírásoknak kell majd megfelelniük. Az egyik meghatározó iparági szereplő, a Mastercard szerint a hitelesítésre a legjobb megoldást a biometria (pl. telefonos ujjlenyomat- vagy arcfelismerés) jelenti, melynek használatával a felhasználói élmény is sokat javul, hiszen nem kell megjegyezni bonyolult jelszavakat, számsorokat. A Fizetési Élmény Riport adatai is ezt támasztják alá: a biometrikus azonosítást fizetéskor használók mindössze 3 százaléka érezte úgy, hogy nem biztonságos a fizetés, vagy érezte bizonytalannak a folyamatot.