- Hirdetés -

Egyre kevesebb cég működik itthon

|

- Hirdetés -

Nagymértékű esést mutatott 2018 során a cégmegszűnések, a felszámolások, a csődök és a végelszámolások száma az előző évhez képest. Ugyan kis mértékben nőtt a cégalapítási kedv is, de mindez nem volt elég ahhoz, hogy megforduljon a magyarországi cégek számának folyamatos, évek óta tartó csökkenése. A pozitív fejleményeket ugyanis kioltotta, hogy drasztikusan nőtt a kényszertörlések száma – derült ki a a Bisnode legfrissebb adataiból.

Több mint 3 százalékkal több céget alapítottak, és közel 10 százalékkal kevesebb céget szüntettek meg 2018 során, mint előző évben, ezek ellenére a cégek száma tovább csökkent Magyarországon – olvasható ki a Bisnode cégcsoport 2018 év végi adataiból.

Összességében 1,67 százalékkal kevesebb cég működött 2018 év végén, mint egy éve: szám szerint 499 389, ami 8480-nal kevesebb, mint 2017 decemberében.

Kedvező fejlemény, hogy mind a felszámolások (-13,94%), mind a csődök (-16,67%), mind a végelszámolások (-17,91%) száma két számjegyű százalékértékekkel csökkent, csakhogy eközben a kényszertörléseké közel harmadával (31,98%) nőtt. Utóbbi magas értéke már az év során is feltűnő volt, a korábbi évek kedvező trendje fordult erősen a visszájára.

A 2018 során indult 25 171 ilyen eljárás már meghaladja a 2015-ös értékeket.

Az iparágakat tekintve három kivételével mindegyikben csökkent a működő cégek száma. A legnagyobb mértékben 4,57 százalékkal a papíripari cégek száma esett: 3811-ről 3637-re. Számszakilag a legnagyobb változás a kiskereskedelmi (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) ágazatban következett be, itt 1752-vel kevesebb cég működött az egy évvel korábbiakhoz képest, ami 3,26 százalékos csökkenést jelentett.

A kommunális tevékenység (villamosenergia, gáz, gőzellátás, légkondicionálás, víz, szennyvíz, hulladék), az építőipar, valamint a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás iparágakban aktív cégek száma mutatott csak pozitív változást az elmúlt egy évben.

Az építőipar konjunktúráját ezen kívül az is jól jelzi, hogy a legtöbb új céget ebben az iparágban alapították 2018 során – az 5005 új alapítás csaknem ezerrel haladja meg a 2017-es értéket (4007) -, és több mint 48 ezer cégével a működő cégek számát tekintve is dobogós volt az elmúlt évben.

Csődeljárásból összességében kevesebb mint három tucat indult, a legtöbb az ingatlanügyletek területén, ahol 6 cég jutott csődbe. A legtöbb céget, 4517-et, a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység ágazatban szüntették meg, és itt indult a legtöbb, 1851 végelszámolás is.

A legtöbb felszámolás az építőipari cégeket, a legtöbb kényszertörlés pedig a kiskereskedelmet (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) érintette, előbbi ágazatban 851, utóbbiban 3088 eljárás indult. Mivel a kényszertörlések száma jelentős mértékben nőtt az előző évhez képest, érdekes lehet, mely iparágak a legérintettebbek ebben, ezt az alábbi infografikán elemezzük részletesebben.

Földrajzi szempontból elemezve az adatokat a főváros és Pest megye továbbra is jelentősen, egy-két nagyságrenddel magasabb értékeket is mutatva emelkedik ki a többi közül, ezért érdemes a megyék eredményeit külön is értékelni.

Így az új cégek számát tekintve a legjobban teljesítő megye Borsod-Abaúj-Zemplén volt, 815 új alapítással, a sereghajtó pedig Tolna megye lett 288-cal az elmúlt évben. A megyék közül a legtöbb cég egyébként Győr-Moson-Sopron megyében működött (18 752), a legkevesebb pedig Nógrádban (4281). A megszűnt cégeket és a felszámolások számát tekintve Bács-Kiskun (1365, illetve 308), a végelszámolásokat tekintve Komárom-Esztergom (321), a kényszertörléseket tekintve pedig magasan Borsod-Abaúj-Zemplén (1134) emelkedik ki a többi megye közül. Borsod-Abaúj-Zemplén Somogy és Nógrád megyével együtt más szempontból is kiemelkedik: sehol máshol nem ugrott meg ilyen jelentősen a kényszertörlések száma: előbbi kettőben több mint kétszeres (123,67, illetve 117,12%) utóbbiban több mint háromszoros (228,07 %) volt az emelkedés. A csökkenés a legnagyobb mértékben Baranya megyében volt, ahol az előző évekhez képest 58,57 százalékkal esett vissza a kényszertörlések száma.

A megyék (most már a fővárost és Pest megyét is beleértve) nagy része nem tér az országos trendtől, ha a működő cégek számának alakulását tekintjük: a többségükben csökkent a cégek száma, az előző évhez képest. A legrosszabb eredményt jóval az országos átlag feletti, 2,83 százalékos csökkenéssel Komárom-Esztergom megye mutatta. Három megye ugyanakkor szembe ment a negatív trenddel: Győr-Moson-Sopronban, Veszprémben és Hevesben, ha csak pár tizedszázalékkal is, de nőtt a működő cégek száma az előző évhez képest.

A cégalapítási kedv Nógrád megyében nőtt a leginkább az előző évhez képest, itt 28,28 százalékkal több (198 helyett 254) új céget hoztak létre 2018 során, míg a lelkesedésüket a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei vállalkozók vesztették el leginkább: itt 10,75 százalékkal kevesebb (912 helyett 814) új céget alapítottak, mint egy évvel korábban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre jobb üzlet a lakáskiadás

Az elmúlt években egyre jelentősebb összegeket hozott havonta a lakástulajdonosok számára ingatlanuk bérleményként való kiadása, a trendek pedig még tovább segítik a magasabb hozamok elérését. A bérlemények iránti kereslet növekedése, valamint a bérleti díjak...

Erre kell figyelni a karácsonyi levél- és csomagfeladásnál

Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb...

Humoros karácsonyi reklámfilmmel rukkolt elő a MediaMarkt

A digitális kor generációk közti feszültsége szolgáltatja a témáját a MediaMarkt karácsonyi filmjének. A történet főszereplője egy fiatal lány, aki hazaérkezik karácsonyra, de ahelyett, hogy élvezné az ünnepi hangulatot és a szeretteivel töltött időt,...

Tovább drágulhatnak az élelmiszerek

November végéig kell a Kormánynak kihirdetnie az élelmiszercsomagolások után a gyártók által a koncessziós társaságnak fizetendő, 2024-re érvényes díjak mértékét. Az új hulladékgazdálkodási rendszer idén nyári bevezetésekor hidegzuhanyként érte az élelmiszergyártó vállalkozásokat a díjak...

Díjnyertes magyar film érkezik az HBO Maxra

Idén áprilisban meghódította a mozikat, december 15-től pedig az HBO MAX kínálatában is látható lesz a számos nemzetközi filmfesztiválon díjnyertes Az első kettő című magyar romantikus film, melyben a rég látott, legendás színésznő, Drahota...

Csodás képek a Balatonról

Szabadtéri kiállítás nyílt a Káli-medence szívében, a Theodora ásványvíz kékkúti forrásánál. A tavalyi, Varázslatos Magyarországgal közösen megvalósított Sokszínű Balaton-felvidék fotópályázat legnívósabb fotóiból álló tárlat célja, hogy valamennyi generációhoz közelebb hozza a térség természeti kincseit,...

Okos termékekkel erősít az IKEA

Az IKEA három új, VALLHORN, PARASOLL és BADRING névre keresztelt, a vízszivárgás- és mozgásérzékeléshez fejlesztett, megfizethető okosérzékelővel bővíti választékát. Az érzékelőket úgy tervezték, hogy a vásárlók számára nagyobb fokú felügyeleti lehetőséget és kényelmet biztosítsanak...

Ide utaznak év végén a magyarok

Budapestre, Egerbe és Szegedre indul a legtöbb hazai utazó az év utolsó hónapjában, szilveszterre pedig sok helyen már teltház van – derül ki a Szallas.hu elemzéséből. A karácsony közeledtével egyre több tematikus városi rendezvény...

Kiderült, mivel készül jövőre a SkyShowtime

Jövőre érkezik a streaming platformra a SkyShowtime legújabb saját készítésű sorozata, Az auschwitzi tetováló, ami Heather Morris világszerte népszerű bestseller-regénye alapján készült, de lesz egy svéd krimisorozat, illetve jön majd a Halo széria második...

Még négy évig biztosan marad a MotoGP a Network4-nél

Újabb négy évre, azaz 2028-ig szóló megállapodást kötött a MotoGP és Network4 Media Group, így a következő szezonokban is a luxemburgi központú médiacég hozza el a magyar szurkolóknak a motorversenyzés legnépszerűbb sorozatát. A Network4...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az ételpazarlás ellen kampányol az Auchan

Az Auchan Magyarország már több mint egy évtizede aktívan fellép az élelmiszerpazarlás ellen, ezért az idei karácsonyi kampányával a maradékmentésre hívja fel a figyelmet. November 27-től a készlet erejéig minden áruházban megtalálható a ”Maradtmég...

Egyre jobb üzlet a lakáskiadás

Az elmúlt években egyre jelentősebb összegeket hozott havonta a lakástulajdonosok számára ingatlanuk bérleményként való kiadása, a trendek pedig még tovább segítik a magasabb hozamok elérését. A bérlemények iránti kereslet növekedése, valamint a bérleti díjak...

Erre kell figyelni a karácsonyi levél- és csomagfeladásnál

Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb...

Humoros karácsonyi reklámfilmmel rukkolt elő a MediaMarkt

A digitális kor generációk közti feszültsége szolgáltatja a témáját a MediaMarkt karácsonyi filmjének. A történet főszereplője egy fiatal lány, aki hazaérkezik karácsonyra, de ahelyett, hogy élvezné az ünnepi hangulatot és a szeretteivel töltött időt,...

Tovább drágulhatnak az élelmiszerek

November végéig kell a Kormánynak kihirdetnie az élelmiszercsomagolások után a gyártók által a koncessziós társaságnak fizetendő, 2024-re érvényes díjak mértékét. Az új hulladékgazdálkodási rendszer idén nyári bevezetésekor hidegzuhanyként érte az élelmiszergyártó vállalkozásokat a díjak...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....