- Hirdetés -

Kevesebb műszaki cikket vásárolunk

|

- Hirdetés -

A műszaki elektronika és a tartós fogyasztási cikkek globális piaca (T&D) idén is kihívásokkal teli promóciós szezonnal néz szembe. Ennek ellenére a Black Friday során a szórakoztató elektronikai, informatikai- és háztartási kisgép kategóriák továbbra is nagyon népszerűek a fogyasztók körében. A 2023-as teljes évre a GfK a globális T&D piacra vonatkozóan egyszámjegyű csökkenést prognosztizál, mivel szeptemberig bezárólag a piac 4,7 százalékos csökkenéssel zárt 2022-höz képest.

A műszaki fogyasztási cikkek körében a novemberi Black Friday időszak előfutára az Amazon Prime Day(s), amelynek kimenetele előre mutatja, hogy milyen lehet az év végi promóciós időszak. Az Amazon Prime Day idén július 11-12 között került megrendezésre, amely kizárólag a Prime ügyfelek számára elérhető. Az előző évhez képest Európa öt nagy országában (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország) az idei Prime Day volumenben enyhén csökkent, míg bevételben minimális növekedést mutatott. Ennél még érdekesebb mutató, hogy míg 2022-ben a Prime Day hetén az eladott volumen 24 százalékot növekedett egy átlag heti értékesítéshez képest, addig 2023-ban 5 százalékos csökkenést tapasztaltunk. Értékben viszont nagyobb volt a növekedés, mit 2022-ben, mert a bevétel 12 százalékkal nőtt, ami azt sugallja, hogy a fogyasztók keresik a drágább termékeket, de ahhoz jobb áron szeretnek hozzájutni. A Prime Day hetén a termékek 37 százaléka a fent említett öt országban megközelítőleg 20 százalékos árkedvezménnyel lelt gazdára.

A Black Friday hagyományosan az online térből indult, de manapság szinte minden kereskedelmi egység belép az akcióba, így nem lehet arról beszélni, hogy ez csak az online térben játszódik. A 2023-as Black Friday idén már november 3-án elkezdődött, és 4 hétig tartott. A négy hét értékesítési adatait az összehasonlíthatóság miatt összevontan kezeljük.

A műszaki elektronikai piac lassulása tovább folytatódott Magyarországon. Annak ellenére, hogy az elektronikai termékek nem drágultak olyan mértékben, mint az élelmiszerek. 2023 első három negyedéve 5 százalékos értékbeli és 15 százalékos volumen alapú csökkenést tud maga mögött 2022 azonos időszakához viszonyítva. Az év első felében még jelentős áremelések voltak tapasztalhatóak minden szektorban, de a harmadik negyedévre megállt az árak további emelkedése, mert a 2022. évi bázis ebben az időszakban már magas volt. Ebben a környezetben kíváncsian vártuk, hogy az idei Black Friday alatt az emberek mennyit költenek el műszaki elektronikai termékekre, illetve hogy mik lesznek a top termékek.

A Black Friday mégsem hozott áttörést, ha a négy novemberi hét adatát összevetjük a tavalyi évvel, értékben 4 százalékkal, darabban 3 százalékkal maradtak el az értékesítések a 2022-es évtől. Az idei Black Friday két slágerterméke a játékkonzol és az air fryer (forrólevegős sütő) voltak. Előbbi 44 százalékos, utóbbi 54 százalékos darab alapú növekedést produkált. A játékkonzol növekedését elősegítette, hogy több új gyártó is piacra lépett ebben a kategóriában, ami egyértelműen a kategória népszerűségét mutatja.

A többi háztartási kisgép kategória között találunk olyan árucsoportokat, ahol növekedés figyelhető meg a tavalyi évhez képest, de ezek már -az automata kávéfőzők kivételével, ahol a volumen alapú növekedés 11 százalékos-, nem voltak kiugró növekedések, jellemzően csak egyszámjegyűek. Például a porszívók 1 százalékos, a konyhai robotgépek termékei 5 százalékos növekedéssel zárták ezt az időszakot. A telekommunikációs és IT kategóriák esetén csak az okostelefonok tudtak némi növekményt hozni: 3 százalékos erősödést mutattak a tavalyihoz viszonyítva. A legnagyobb csökkenést a televízióknál (-16%), a laptopoknál (-29%) és a hűtőszekrényeknél (-12%) láttunk.

A webes értékesítés szerepe idén is megugrott ezekben a hetekben, szektoronként változó, de nagyjából 40-45 százalék körül mozog az online részesedés. Kivételt képez az IT szektor, ahol ezen hetek alatt eladott notebookok 60 százaléka online került értékesítésre. Ami a költések abszolút értékét illeti, a húzó termékeknél nagy változás nem történt: 2022-ben és 2023-ban is 170 ezer Ft körüli összegben vásároltunk televíziót és okostelefont, valamint játékkonzolt, ami jelentős növekedést hozott a Black Friday időszakában is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ötmilliárd euró fölött az EU zenei piaca

Először készített az Európai Unió zenei piacára fókuszáló jelentést a hangfelvétel-kiadók nemzetközi szervezete, az IFPI. A dokumentum megállapítja: az unió zenei hangfelvételekből származó éves bevétele tavaly meghaladta Japán, az Egyesült Királyság és Kína adatait...

Eldőlt, a Semmelweis lesz a hivatalos magyar nevezés az Oscar-díjra

Döntött az Oscar-díjra nevező bizottság: a Semmelweis című mozifilm képviseli Magyarországot a „nemzetközi film” kategóriában. A Koltai Lajos rendezésben, Vecsei H. Miklós és Nagy Katica főszereplésével, Lajos Tamás producer vezetésével készült filmet mintegy 350...

Jövő héten duplázás – jön a TOP50 marketingvezető és TOP50 PR-es díjátadó

Jövő csütörtökön mutatják be a Marketing&Media magazin által összeállított, a legsikeresebb hazai marketingvezetőket és PR/kommunikációs szakembereket felvonultató TOP50-es rangsorokat. A legjobbakat díjazzák is majd a Marketing Summit keretein belül rendezett díjátadó esten. A Marketing&Media...

Nem engedhető meg a halogatás taktikája – interjú Mérő Ádámmal

Fontos, hogy a marketing, mint stratégiai tervező és szervező egység a vállalatirányítás központi funkciója legyen, a szervezetet áthassa a digitalizáció, illetve a mesterséges intelligencia kiaknázása egy holisztikus stratégia mentén történjen – mutatott rá Mérő...

Tovább zöldít az Erste

Alig néhány év alatt több mint 4600 tonnával csökkentette szén-dioxid-kibocsátását az Erste. A bank 2023-ban teljes energiafelhasználását 7 százalékkal, ezen belül villamosenergia-fogyasztását 7,5 százalékkal mérsékelte. Közben papírfelhasználása is még tovább, egy év alatt több...

Gulyás Michelle videójával indul a DO60 LaserFun roadshow

DO60 LaserFun néven országos roadshowt indít útjára a Magyar Diáksport Szövetség, amelynek célja, hogy minél több gyermek és fiatal ismerje meg az öttusát és az annak alapjául szolgáló versenyszámokat. A résztvevők játékos verseny keretében...

Így lehet eladni a különleges ingatlanokat

Sokan fantáziálnak arról, hogy dombházban, kastélyban vagy épp egy régi vízimalomban élik le az életüket és akad néhány elszánt ember, aki meg is valósítja ezt. A különleges ingatlanok mindig rejtenek kockázatot, hiszen nem lehet...

Különleges okosmobillal rukkolt elő a HMD

A Human Mobile Devices bemutatta az eddigi legforradalmibb készülékét: megérkezett a HMD Fusion. Az egyedi okostokokkal kiegészíthető okostelefont teljesen a saját stílusodra szabhatod, és minden eddiginél könnyebben alakíthatod át vele a kedvenc, gyakran használt...

Jó hír az IKEA vásárlóinak

Az IKEA szeptemberben kezdődő új pénzügyi évében több mint 330 cikk árát csökkenti, átlagosan 18 százalékkal. A vállalat 2023 szeptembere óta kínálata 20 százalékának csökkentette az árát, annak érdekében, hogy még többek számára tegye...

Most pénzt adnak a biciklizésért

Szeptember 21-22-én harmadik alkalommal rendezi meg a Kerékpárosbarát hétvégét a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ), amely egybe esik az autómentes hétvégével. A program keretén belül országszerte kedvezményekkel várják vendégeiket a Kerékpárosbarát Szolgáltatói hálózat tagjai.A...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hatalmas büntetést kell fizetnie az Apple-nek és a Google-nek

Az EU bírósága helyben hagyta az Google internetes óriásvállalatra kiszabott 2,42 milliárd euró bírságot, amelyet 2017-ben szabtak ki rá amiatt, hogy versenyelőnyével visszaélve a keresőjében saját árösszehasonlító szolgáltatását részesítette előnyben a versenytársak kárára. A...

Ötmilliárd euró fölött az EU zenei piaca

Először készített az Európai Unió zenei piacára fókuszáló jelentést a hangfelvétel-kiadók nemzetközi szervezete, az IFPI. A dokumentum megállapítja: az unió zenei hangfelvételekből származó éves bevétele tavaly meghaladta Japán, az Egyesült Királyság és Kína adatait...

Eldőlt, a Semmelweis lesz a hivatalos magyar nevezés az Oscar-díjra

Döntött az Oscar-díjra nevező bizottság: a Semmelweis című mozifilm képviseli Magyarországot a „nemzetközi film” kategóriában. A Koltai Lajos rendezésben, Vecsei H. Miklós és Nagy Katica főszereplésével, Lajos Tamás producer vezetésével készült filmet mintegy 350...

Jövő héten duplázás – jön a TOP50 marketingvezető és TOP50 PR-es díjátadó

Jövő csütörtökön mutatják be a Marketing&Media magazin által összeállított, a legsikeresebb hazai marketingvezetőket és PR/kommunikációs szakembereket felvonultató TOP50-es rangsorokat. A legjobbakat díjazzák is majd a Marketing Summit keretein belül rendezett díjátadó esten. A Marketing&Media...

Nem engedhető meg a halogatás taktikája – interjú Mérő Ádámmal

Fontos, hogy a marketing, mint stratégiai tervező és szervező egység a vállalatirányítás központi funkciója legyen, a szervezetet áthassa a digitalizáció, illetve a mesterséges intelligencia kiaknázása egy holisztikus stratégia mentén történjen – mutatott rá Mérő...

Don't Miss

Ezekre a területekre keresik a legtöbb frissdiplomást

Bár a felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdők lehetőségei valamelyest szűkültek tavaly augusztushoz képest, mégis számos olyan terület emelkedik ki, ahova tárt karokkal várják a frissdiplomások tömegeit, ráadásul mérnök területen még mindig kiemelkedő bérekkel.A Profession.hu 2022...

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...