- Hirdetés -

Egyre népszerűbb az e-autómegosztás

|

Az okostelefonok elterjedése, a vezető technológiákhoz való egyszerű hozzáférés, a globalizációval együtt járó társadalmi változások, valamint a felerősödő környezeti aggodalmak nem csak az autómegosztó rendszerek megszületését segítették elő, de robbanásszerű növekedését is ösztönzik.

A közösségi közlekedés piaca 2010-11 környékén indult jelentős növekedésnek, és az akkori 1 millió felhasználószám kevesebb mint egy évtized alatt közel megtízszereződött. Az érdeklődés (és a piac) dinamikus növekedését jól mutatja, hogy a szakemberek mintegy 36 millió közösségi autófelhasználót várnak 2025-re. Ezzel együtt az egész ágazat értéke is dinamikusan növekszik: a Global Market Insights előrejelzése szerint a szektor összértéke 2024-re eléri a közel 11 milliárd dollárt. Jelenleg Nyugat-Európa és az Egyesült Államok vezet az autómegosztás területén, de a szakértők szerint Ázsia lesz a következő leggyorsabb növekedést mutató földrajzi terület.

Autómegosztás: az egyik legjobb dolog, ami a városi közlekedéssel történhet

Az autómegosztó szolgálatásokkal a legtöbb nyugat európai nagyváros vezetése örömmel együttműködik. Számukra olyan kedvezményeket biztosítanak, mint például külön, dedikált parkolóhelyek a belvárosban, buszsáv szabad használata, vagy a belső égésű motorral hajtott gépkocsik elől elzárt zónákba való szabad behajtás. A városüzemeltetők az ilyen ösztönző megoldásoktól várják a városi gépjárművek számának, a dugók és torlódások, valamint a légszennyezés csökkenését. Ezen túlmenően az intelligens városokkal összefüggésben a hatóságok természetesen közlekedési adatokat is gyűjtenek, amik pedig jelentős segítséget nyújtanak számukra a későbbi infrastrukturális fejlesztések tervezésében.

Fontos a sikeres működéshez: a közösségi autómegosztó vállalkozások sikerének kulcsfontosságú feltétele a városonkénti nagy lakosságszám és a magas népsűrűség. Ez a két ok, amiért a szolgáltatók olyan nagyvárosokra koncentrálnak, mint Hamburg, Berlin, Milánó – vagy nálunk: Budapest.

Új szereplők a piacon

Bár az autómegosztást általában olyan cégekhez kötik, amelyek már fuvarozással foglalkoznak, az elmúlt években újabb hatalmas szereplők érkeztek az iparágba – azok az energiavállalatok, amelyek izgalmas lehetőséget látnak a közlekedés elektromos járművekre és alternatív üzemanyagokra való átállításában. Ez a tendencia már ma jól látható Lengyelországban, ahol a PGE Nowa Energia (Lengyel Energia Csoport, amely állami tulajdonú állami villamosenergia-vállalat és Lengyelország legnagyobb áramtermelő vállalata) megszerezte a 4Mobility, a Varsóban jelen lévő prémium autómegosztó szolgáltatások irányító részesedését.

Idehaza is szárnyal az autómegosztás: a Jövő Mobilitása Szövetség információi szerint 2021-ről 2022-re 25 százalékkal növekedett a 3 hazai autómegosztó szolgáltatás felhasználóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 23 millió kilométert tettek meg az ügyfelek a GreenGo, MOL Limo, és a ShareNow autóival. Budapest útjain összesen közel 1500 autó bérelhető perc alapon vagy egész napra, ami azt jelenti, hogy autónként átlagosan 15.330 kilométert tettek meg a felhasználók egy év alatt.

Európai kitekintés

Amíg Európa 130 nagyvárosában mintegy 50 különböző szolgáltató működik, és általánosságban igaz rájuk, hogy mögöttük leginkább olyan nagy szolgáltatók állnak, mint a SHARE NOW, a Free2Move vagy a Zity, addig Kelet-Európában a függetlenebb és kockázatitőke-finanszírozású szereplők is fontosak. Meglepő módon Oroszország az egyik legnagyobb és az egyik leggyorsan növekvő autómegosztó piac a világon: a két legnagyobb autómegosztó szolgáltató együttesen több mint 37 000 járművet telepített olyan városokban, mint Moszkva, Szentpétervár és Szocsi.

Néhány érdekes adat a témában:

• 2050-re a világ lakosságának 68%-a várhatóan városokban fog élni

• Egy átlagos személygépkocsit napunk 2-4 %-ában használjuk

• Európai városokba minden 1000 lakosra 600 gépjármű jut ma

• Angliában a gépjárművezetők 28%-a kipróbálta már az autómegosztást és 21%-a informális, baráti alapon is megosztja a gépjárművét a barátaival és munkatársaival

Elektromos autózás

Az autómegosztó szolgáltatók egyre inkább „villamosítják” a flottájukat, aminek egyik legfontosabb oka a felhasználók egyre erősödő környezettudatossága, illetve a szigorodó CO2-kibocsátási célok. A teljesen elektromos flottával történő szolgáltatás legismertebb hazai példája a kizárólag elektromos gépjárművekből álló flottát üzemeltető GreenGo. Nyugat Európában már számos olyan szolgáltató van, amelyik 100%-osan csak elektromos gépjárműveket használ.

Mindemellett egyre többen tűzik ki célul, hogy pár év múlva kizárólag elektromos flottájuk lesz (pl. Mobility Carsharing – Svájc).

Magyarországi úttörő: GreenGo

Hat évvel ezelőtt, 2016 novemberében indította autómegosztó szolgáltatását 45 autóval, 25 négyzetkilométeres területtel a GreenGo, Magyarországon elsőként. Az indulás óta 11-szeresére, 500 autóra bővült a flotta, négyszeresére növekedett a szolgáltatási terület. Egy valami azonban nem változott: a mai napig a GreenGo az egyetlen cég, amely tisztán elektromos flottával rendelkezik. A cég indulása óta közel 4000 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet, a rekorder GreenGo felhasználó pedig már 2397 alkalommal vette igénybe a cég szolgáltatását, amely az évek során folyamatosan fejlődött. Bevezették például a hosszabb utakhoz a kedvezményes napidíjat, így már nem csak Budapesten belül használhatók a cég elektromos autói, hanem akár vidéki útra is igénybe vehetők. Az egy bérlés alatt eddig megtett leghosszabb út 1600 km volt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...