Mivel a lezárások hatására életünk számos területe költözött az online térbe, nem meglepő, hogy a FinTech alkalmazások használata is megnőtt. Az ESET felmérésének fogyasztói szegmenséből kiderült, hogy globálisan a felnőtt fogyasztók 51 százaléka 1-5 féle FinTech alkalmazást használ, ideértve a digitális pénztárcákat, a költségvetés-tervező alkalmazásokat és a virtuális bankokat. Mindössze egyharmaduk (33%) válaszolta azt, hogy nem változtak a bankolási szokásaik a koronavírus miatti lezárások idején.
Annak ellenére, hogy több FinTech alkalmazást is használnak, világszerte csak a fogyasztók fele (49%) telepített minden eszközére biztonsági szoftvert, így a másik felük védtelen a pénzügyeiket célzó kibertámadásokkal szemben. 42 százalékuk nem használ jelszókezelőt, amely segítene az erős és egyedi jelszavak létrehozásában, illetve a hitelesítő adatok kitöltésének és a brute force-támadások megakadályozásában. A kiberbiztonság terén a fogyasztók továbbra is kockázatos magatartást tanúsítanak, például nyilvános WiFi hotspotokhoz csatlakozva hajtanak végre pénzügyi tranzakciókat.
Ahogy a FinTech alkalmazások használata egyre fontosabbá és széleskörűbbé válik, elengedhetetlen, hogy a kiberbiztonsági gyakorlatok lépést tudjanak tartani ezzel – ellenkező esetben a magánszemélyek és a vállalkozások is azt kockáztatják, hogy kiszolgáltatottá válnak a támadásoknak.
A vállalkozásokat is érdekli a pénzügyi technológia
A FinTech-be történő befektetés vonzó lehetőség a vállalkozások számára is, mivel a technológia számos előnnyel jár: többek között kevesebb költséget, könnyű használatot és a piacra történő egyszerűbb belépést kínál.
A vállalkozások döntő többsége (81%) egyetért abban, hogy a koronavírus-járvány még szükségesebbé tette a pénzügyek fokozott védelmét. Ezen felismerés ellenére csaknem egyharmaduk (28%) nem fektet be aktívan a pénzügyek védelmének megerősítését célzó új technológiákba, vagy legalábbis nem tudatosan.
Ami a jövőbeli terveiket illeti, a senior üzleti vezetők több mint kétharmada (68%) arra számít, hogy vállalataik FinTech-befektetései növekedni fognak a 2021-es és 2022-es évben. A vállalkozások több mint fele már online fizetésfeldolgozó és könyvelési megoldásokat használ pénzügyeinek kezeléséhez, harmaduk pedig fontolgatja a szabályozási technológia (RegTech), a bankfiók nélküli bankok és a biztosítási technológia (InsurTech) alkalmazását.
Gyorsan fejlődő területek
Az ESET kutatásából kiderül, hogy az online fizetésfeldolgozás a vállalatok által legnagyobb mértékben használt pénzügyi technológia, a vállalatok 56 százaléka alkalmazza. A fizetésfeldolgozók irányítják a hitel- vagy bankkártya tranzakció folyamatát, továbbítják az ügyfelek kártyaadatait a vállalkozások bankjainak.
Az online határokon átnyúló fizetés szintén egy rendkívül fontos technológia a globális e-kereskedelem szempontjából. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a tranzakció címzettje és kedvezményezettje külön országokban tartózkodnak, ezért fontos, hogy a vállalkozások képesek legyenek határokon átívelve utalni – ez egyike a megannyi területnek, ahol a FinTech egyre gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a pénzügyi folyamatokat.
A világ vállalatainak csaknem fele (44%) használ online számlázást – derül ki az ESET kutatásából. Ez a technológia leegyszerűsíti a számlázási folyamatot, lehetővé téve a vállalkozások számára a pénzforgalom hatékonyabb nyomon követését.
Rendkívüli gyorsasággal növekvő szektor az InsurTech, az ESET kutatása szerint a vállalkozások 33 százaléka használja jelenleg és 32 százalékuk fontolgatja a jövőbeni alkalmazását. Az új típusú – például az intelligens eszközök által gyűjtött – adatok felhasználásával az InsurTech lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy igazán testreszabott biztosítási irányelveket hozzanak létre.