- Hirdetés -

Egyre ravaszabbak az internetes csalók

|

A Visa 2024 tavaszi, csalásokról szóló nemzetközi jelentése (Threats report) egy, a korábbinál ravaszabb csalástípusra hívja fel a figyelmet.

A Visa közzétette félévente megjelenő, csalásokról szóló nemzetközi jelentésének 2024 tavaszi kiadását, amely a fogyasztókat és vállalkozásokat világszerte érintő legjellemzőbb fizetési veszélyekre hívja fel a figyelmet.

„A bűnözők soha nem mennek szabadságra. Folyamatosan új módszereket dolgoznak ki, hogy az emberektől kicsalják nehezen megkeresett pénzüket. Jelentésünk felhívja a figyelmet az egyre szervezettebb és kifinomultabb csalási kísérletekre, amelyek a fizetési ökoszisztéma legsebezhetőbb pontját, az embereket veszik célba”– mondta el Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

A bűnözők egyre gyakrabban használnak olyan modern technológiákat, mint az AI, hangklónozás és az AI-chatbotok, hogy hamis ürügyekkel vegyék rá a fogyasztókat arra, hogy pénzüket átutalják számukra.

„A Visánál a nap 24 órájában dolgozunk a csalások megakadályozásán, az elmúlt öt évben 10 milliárd dollárt fektettünk be abba, hogy mindig egy lépéssel a bűnözők előtt járjunk. Csak 2023-ban a Visa több mint 40 milliárd dollár értékű csalást akadályozott meg, 2022-ben ez az érték még 22 milliárd dollár volt. Ezért is tekinthető a Visa-kártyás fizetés az egyik legbiztonságosabb fizetési módnak” – hangsúlyozta Sármay Bence.

Az egyéni felhasználók a kritikus célpontok

A fogyasztókat egyre gyakrabban veszik célba a csalók, akik kifejezetten a felfokozott érzelmi állapotban lévőket célozzák meg, hogy korábban ismeretlen csalási módszerek bevetésével tévesszék meg őket. Míg 2023 június és december között csökkent az egyéneket érintő csalások bejelentéseinek száma, addig az elvesztett pénzösszegek száma viszont nőtt, ami egyértelműen jelzi, hogy a csalók hatékonyabb – és nagyobb összegű – csalásokkal veszik célba az áldozataikat. Egy másik közelmúltbeli Visa felmérés szerint a megkérdezett válaszadók több mint egyharmada dönt úgy, hogy nem jelenti be az ellene elkövetett csalásokat, ami szintén arra utal, hogy a veszteségek nagyobbak a rendelkezésre álló adatoknál.

A Visa friss jelentése szerint a leggyakoribb csalások a következők:

Úgynevezett „disznóvágás-átverés”: A csalók a közösségimédia-felületeken és társkereső oldalakon az olyan ünnepekkor, mint a Valentin-nap és a szilveszter, online férkőznek az emberek bizalmába, és meggyőzik a tapasztalatlan és óvatlan áldozataikat, hogy magas hozamot ígérő befektetésbe, például hamis kriptovaluta kereskedelmi platformokba fektessenek be. Az ilyen meggyőző, mesterséges intelligenciát alkalmazó csaláskampányok több milliárd dolláros veszteséget okoztak a fogyasztóknak. A Visa kutatása szerint a megkérdezett felnőttek 10 százaléka volt már „disznóvágás-átverés” célpontja.

Örökléshez kapcsolódó csalások: Az áldozatok értesítést kapnak egy rég nem látott rokon örökségével kapcsolatban egy olyan ügyvédi irodától vagy más szakmai szervezettől, amely látszólag teljesen szabályosan működik. Az intő jelek közé tartozik a titoktartás kérése, a sürgetés, a személyes adatokra vonatkozó kérések és a felszólítás kezdeti befizetésre a jövőbeni nyereség biztosításához. A Visa által megkérdezett amerikai felnőttek 15 százaléka volt már öröklési csalás célpontja.

Humanitárius segélyezéssel kapcsolatos csalások: Az aktuális tragikus eseményeket kihasználva a csalók a közösségimédia-felületeken adományozási felhívásokkal használják ki az adományozók gyanútlanságát.

Háromszögelési csalás: A csalók olyan megtévesztő, hamis online boltnak tűnő felületeket hoznak létre, amelyek alacsony áron kínálnak keresett termékeket, de céljuk a fizetési információk gyűjtése. A törvényesen működő kereskedők teljesítik az online megrendelést, de a fizetési információk már illetéktelen kezekbe kerültek és további visszaélésre adnak lehetőséget. A háromszögelési csalások egyetlen hónap alatt akár 1 milliárd dollárral is megkárosíthatják a kereskedőket.

Egyre szervezettebb csalási műveletek

A kártyabirtokosok mellett a csalók folyamatosan vizsgálják a különböző vállalatokat és informatikai infrastruktúrát is komplex gyenge pontok után kutatva, hogy a legújabb technológiák alkalmazásával használják ki a sérülékenységeket.

Az ökoszisztémát befolyásoló jellemző szervezeti csalási trendek:

A csalók az ellátási láncokat és a harmadik feles szolgáltatásokat egyre gyakrabban célozzák meg olyan kampányszerű támadásokkal, amelyek célja, hogy egyetlen biztonsági rést kihasználva a lehető legnagyobb hasznot érjék el.

Egyre gyakrabban alkalmazzák a csalók a mesterséges intelligenciát (AI), amely lehetővé teszi számukra, hogy a bankok csalásellenőrzési sebezhetőségét használják ki.

Az áruvisszavéttel kapcsolatos visszaélések (Purchase Return Authorization (PRA)) száma 83 százalékkal nőtt az előző öt hónapos időszakhoz képest, és minden egyes sikeres támadás körülbelül 115 000 USD potenciális csalási veszteséget okozhat a bankoknak.

A zsarolóvírusos (ransomware) esetek száma 300 százalékkal nőtt 2023 júniusa és decembere között 2022 azonos időszakához képest. A Visa előrejelzése szerint a támadók továbbra is a kritikus infrastruktúrákat, köztük a pénzügyi szervezeteket veszik célba.

A felhasználók és technológiák szoros integrációja révén a Visa komplex folyamatokat fejlesztett ki a fizetési ökoszisztéma-támadások mérséklésére és megelőzésére. A Visa együttműködik a fizetési ökoszisztéma valamennyi résztvevőjével, hogy biztosítsa a veszélyeztetett adatok azonosítását és az érintett felek tájékoztatását.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Havi tízezer dollár hirdetéskeretet hagynak az asztalon a nonprofit szervezetek

Ennyit biztosítana a Google hirdetéskeretre. Ha hallottak is a lehetőségről, akkor sem tudnak hatékonyan élni vele.Nem újdonság a Google for Nonprofits szolgáltatáscsomagja, azonban a legtöbb magyar nonprofit szervezet számára ismeretlen. Egész röviden, a keresőóriás...

Elégedetlenek a fizetésükkel a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 49 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével. A munkavállalók többsége ma is azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 59 százalékuk úgy érzi, hogy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...