Európa-szerte átlagosan 60 százalékkal növekedett az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek száma az elmúlt egy évben, amely főként a töltési infrastruktúra fejlődésének és az állami ösztönzőprogramok kiterjesztésének köszönhető. A környezetbarát autózás támogatása különösen Magyarországon, Ausztriában, az Egyesült Királyságban és Portugáliában jelentős – derül ki aLeasePlan kutatásából.
2050-re a globális felmelegedés mértéke a 1,5 fokot is meghaladhatja, amit csak zéró szén-dioxid kibocsátással lehet elkerülni. A közúti közlekedés a világ CO2-kibocsátásának 20 százalékát teszi ki csak az EU-ban, ráadásul a forgalomban lévő járművek fele vállalati tulajdonú, ezért az autóipari szereplőknek és a cégeknek is felelősséget kell vállalniuk a karbonsemlegesség megvalósításában. Ennek elősegítésére az Európai Parlament és az Európai Tanács meghatározták, hogy 2030-ra az új személygépjárművek kibocsátási értékét 37,5 százalékkal, a haszongépjárművekét pedig 31 százalékkal kell majd csökkenteni a 2021-es adatokhoz képest.
Ezenkívül mintegy 20 járműgyártó és ugyanennyi ország tűzött ki az elektromos járművek használatára vonatkozó célokat az elmúlt években, melyek következtében öt év alatt meghatszorozódott a teljesen elektromos és plug-in hibrid járművek száma, így 2018 szeptemberében már 4 millió ilyen közlekedési eszköz volt forgalomban.[5] Az előrejelzések szerint ez a növekedési tendencia folytatódik a következő évtizedekben is: az elektromos autó eladások 2030-ra várhatóan elérik majd a 28 milliót, 2040-re pedig az 56 milliót.[6]
A kormányzat hajtja az e-mobilitás motorját
A LeasePlan részvételével megrendezett idei Világgazdasági Fórum fő témája a klímaváltozás volt, ezért a vállalat még a davosi konferencia előtt nyilvánosságra hozta EV Readiness Index 2020 riportját, amely az e-mobilitás helyzetét tanulmányozza. A kutatásból kiderül, hogy az elmúlt egy évben a vizsgált európai országok szinte mindegyike fejlődött az elektromos autózás terén, de Hollandia, Norvégia és Nagy-Britannia a legfelkészültebbek a témában. Az összesítésben Magyarország a tavalyi 16. helyről a 14.-re lépett elő, megelőzve többek között Svájcot, Spanyolországot és Olaszországot.
A kontinensen az újonnan regisztrált elektromos járművek száma átlagosan 60 százalékkal emelkedett – a legnagyobb mértékben Luxemburgban (+154%), Írországban (+127%) és Hollandiában (+120%). Magyarországon 586 új elektromos autót regisztráltak egy év alatt, ami 71%-os növekedést jelent.
A LeasePlan megállapítása szerint a fejlődés elsősorban a jobb töltési infrastruktúrának és a kibővült kormányzati ösztönzőknek köszönhető, amelyek kulcsfontosságúak az e-mobilitás elterjedésében:
- Európai szinten 73 százalékkal nőtt a nyilvános töltőállomások száma, és az egyes országokban átlagosan több mint 4000 gyorstöltő található. A kutatás szerint Magyarországon 679 közterületi töltőpont van, ami 90-nel több, mint tavaly, ezek közül a gyorstöltők száma a 100-at is meghaladja. Becslések szerint pedig 2000-nél is több töltőpont jöhet létre 2020-ban.
- A zöldrendszámos autók állami támogatásának (pl. vételártámogatás, regisztrációs- és súlyadó-kedvezmény, vállalati adókedvezmények és alacsonyabb ÁFA-kulcs) mértéke Magyarországon, Ausztriában, az Egyesült Királyságban és Portugáliában a legnagyobb.
Magyarországon az alábbi támogatások vehetők igénybe:
vásárlást ösztönző állami támogatás új, tisztán elektromos személy- és kishaszongépjárművekre: a támogatás összege a maximum bruttó 20 millió forint értékű vételár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint. A támogatást a cégek 2020. március 31-ig tartósbérleti-konstrukcióval is igénybe tudják venni a LeasePlanen keresztül, aki nem csupán az igényléssel járó adminisztrációt vállalja át, hanem kedvezőbb havi díjat is biztosít azzal, hogy belekalkulálja a havi díjba a támogatás összegét.
adó- (gépjármű-, cégautó- és regisztrációsadó-mentesség) és illetékmentesség (vagyonszerzési és átírási)
kedvezményes kötelező biztosítás (kgfb): átlagosan 15 százalékos megtakarítás
ingyenes parkolás az ország több területén
ingyenes behajtás védett övezetekbe (helyi rendelet alapján)
„Bár az EV Readiness Index szerint az elektromos autózás egyre több országban jelent reális alternatívát, még hosszú utat kell megtennünk addig, hogy mindenki villanyautót vezethessen. Több millió európai él olyan helyeken, ahol még mindig nem elég fejlett a töltési infrastruktúra, vagy magasabbak az adók, mint a hagyományos meghajtású autók esetében. Pedig a környezettudatos járműhasználat az egyik legegyszerűbb lépés, amit a klímaváltozás ellen tehetünk, ezért fontos, hogy a zöld közlekedés mindenki számára megfizethető legyen. A politikai döntéshozóknak ezért összehangoltan kell kezelniük az elektromos járművekkel kapcsolatos adózási és infrastrukturális kérdéseket, és mindaddig folytatniuk kell az ösztönzést az átállásra, amíg az nem lesz mindenki számára elérhető” – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.
A kormányzati programok és az infrastrukturális befektetések mellett az elektromos autók elterjedését egyéb globális trendek is segítik majd a közeljövőben. Ilyen a lítium-ion akkumulátorok kapacitásának növekedése és egyúttal áraik folyamatos csökkenése, valamint az elektromos járművek teljes bekerülési költségének csökkenése, amely néhány európai piacon már most alacsonyabb, mint a dízelmeghajtásúaké.
Zöld kötvényekkel gyorsít a LeasePlan
A LeasePlan elkötelezett az iránt, hogy vezető szerepet vállaljon az elektromos autókra való áttérésben, ezért saját maga is kötelezettséget vállalt arra, hogy 2021-re saját autóit teljesen elektromosra cseréli, 2030-ra pedig teljes flottájában nullára csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Ennek keretében a cég 2019-ben útjára indította „Zöld kötvény” programját (Green Bond Framework), amellyel célja, hogy pénzügyi szereplők bevonásával segítse a tisztán elektromos járművek elterjedését flottájában, és ezáltal felgyorsítsa az e-autózásra való átállást. A fenntarthatóságra való törekvés útján továbbá elengedhetetlennek tartja, hogy átlátható módon, tényleges akciótervet megfogalmazva, rendszeresen számot adjon tevékenységéről, ezért első alkalommal publikálta fenntarthatósági riportját, amely részletesen ismerteti a vállalat törekvéseit és célkitűzéseit az élhetőbb jövő érdekében.
Mindemellett az EV Readiness Indexhez hasonló tanulmányokkal és riportokkal is igyekszik segíteni az üzleti szereplőket, ilyen például a Fenntartható Flotta Index, amely a mobilitási trendekre világít rá. A vállalatok ezáltal átfogó képet kaphatnak az elektromos autók piacáról és előnyeiről, ami megkönnyíti számukra a döntéshozatalt az e-autózással kapcsolatos kérdésekben.