- Hirdetés -

Egyre több cégnek okoz gondot a munkaerő-elvándorlás

|

A vállalatok visszafogott toborzással működtek az elmúlt időszakban a változékony gazdasági környezet miatt, a fluktuáció által érintett cégek aránya viszont nem csökkent tavalyhoz képest, sőt kis mértékben nőtt is. Ennek oka a csökkenő hirdetésszámmal párhuzamosan megnövekedett munkavállalói aktivitás: az elmúlt évben a vállalatoknak több mint háromnegyedét érintette a munkaerő-áramlás – derül ki a Profession.hu friss, HR Körkép 2023 kiadványából.

Tavalyhoz képest csak minimális a növekedés a munkaerő-vándorlás tekintetében a magyarországi cégeknél, munkavállalóknak kínált álláslehetőségek száma viszont jelentősen csökkent. A két tényező együttes hatása miatt pedig jelentősen megnövekedtek a hirdetésekre eső az átlagos jelentkezőszámok.

Gyakori a növekvő elvándorlás

A fluktuáció a magyarországi vállalatok 78 százalékát érintette idén valamilyen mértékben, változatlan vagy közel azonos csapatról a cégeknek 22 százaléka számolt be. Az előző évhez képest magasabb munkaerő-áramlásról a válaszadó szervezetek 44 százaléka nyilatkozott, 34 százalékuk pedig nagyjából azonos mértékűről. A tavalyi évben nagyjából hasonló volt az arány, a cégeknek a háromnegyedét érintette valamilyen mértékben a fluktuáció, ami a gépgyártási, nehézipari szektorban az átlagosnál magasabb arányban jellemző.

Kik váltanak munkát a leggyakrabban?

Az állást váltó munkavállalók tekintetében jelentős változások mutatkoznak kor és végzettség tekintetében is. Továbbra is a 18-39 éves munkavállalók a legaktívabbak az álláspiacon, idén viszont nagyobb arányban kezdtek új munkát keresni az elmúlt évekhez képest. 2021-ben az említett korcsoportba tartozó munkavállalóknak egyharmada váltott munkát, míg 2023-ban már több, mint fele.

Továbbra is a középfokú végzettségű munkavállalók cserélnek leggyakrabban állást: 53 százalékuk váltott munkahelyet az idei évben, 8 százalékkal többen, mint tavaly. Jelentősen nőtt viszont a felsőfokú végzettségűek körében az aktív munkakeresők aránya az elmúlt két évben: míg 2021-ben az említett munkavállalói csoport 23 százaléka váltott munkát, idén ez az arány 45 százalékra emelkedett. Fontos viszont kiemelni, hogy többek között a járványhelyzet okozta bizonytalanság miatt két éve még erős visszafogottság jellemezte a munkavállalókat a munkahelyváltás terén.

„A vállalatok részéről jelenleg kivárás figyelhető meg a toborzás tekintetében, várhatóan egy lassú nyitás fogja váltani ezt az időszakot. A korlátozottabb munkalehetőségek ellenére is jelentős munkavállalói aktivitást az infláció, a remélt magasabb bér is jelentősen motiválja. Ilyen helyzetben különösen fontos a cégek számára a munkaerő megtartása és az új szakemberek minél hatékonyabb felvétele. Ahhoz azonban, hogy vonzó legyen a meglévő és potenciális új munkavállók számára a vállalat, nem csak a pénzbeli juttatás lehet meghatározó tényező: számos olyan lehetőség adott, ami nem igényel többletkiadást, például a gyors és hatékony felvételi folyamat a jó jelöltélmény elősegítésére, vagy a távmunkavégzés biztosítása – ahol persze ennek a lehetőségnek az elvi lehetősége adott – valamint a bértranszparencia is javíthatja a munkavállalók viszonyulását a céghez” – fogalmazott Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője.

Jól reagáltak a cégek

A korábbiakhoz hasonlóan újra nagyobb arányban vágnak neki kész HR-stratégiával a cégek az évnek, 46 százalékuk készített ilyet, ebben 2018 óta egyedül 2021-ben volt látható jelentősebb visszaesés, ami a járványhelyzet okozta bizonytalansággal magyarázható. A korábbi éveket megelőzve idén tízből hat vállalat indította az évet kész létszámtervvel. Az adatokból látható, hogy bár a toborzás intenzitása visszafogott, annak hatékonyságára viszont egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a magyarországi munkaadók: 80 százalékuk legalább alkalmanként, tízből négy közülük pedig rendszeresen méri és elemzi az álláshirdetéseinek teljesítményét, eredményeit.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...