- Hirdetés -

Egyre több munkavállaló használ mesterséges intelligenciát

|

- Hirdetés -

A mesterséges intelligencia használata munkahelyi környezetben megduplázódott az elmúlt 6 hónapban. A Randstad kutatása szerint minden hatodik magyar munkavállaló használ mesterséges intelligenciát a munkájához.

A Microsoft és a LinkedIn a közelmúltban adta ki a 2024. évi Work Trend Index jelentést, amely bemutatja, hogyan alakította át a munkahelyeket a mesterséges intelligencia megjelenése. „Az MI már a munkahelyeken van, a neheze csak most jön” (AI at work is here. Now comes the hard part) című jelentés 31 országban 31 000 ember megkérdezésével, a Microsoft 365-ból származó adatok millióinak, és a Fortune 500 ügyfelek tapasztalatainak felhasználásával készült.

A jelentés szerint a mesterséges intelligencia munkahelyi használatának gyakorisága közel megduplázódott az elmúlt hat hónapban, az irodai dolgozók 75%-a, vagyis négyből három munkavállaló pedig már javában használ valamilyen MI-alapú alkalmazást a munkájához – igaz, nagytöbbségük erről, és az ehhez szükséges ismeretek elsajátításáról is maga gondoskodik. A vezetők tavaly szembesültek a technológiai váltással együtt járó leggyakoribb kihívással: a kísérletezés fázisából át kell lépniük a vállalati működés alapvető átalakításának szakaszába.

A Microsoft globális kutatása által felrajzolt trendek sok tekintetben összecsengenek a Randstad független, globális munkáltatói márka kutatásának, a Randstad Employer Brand Research-nek az AI használattal kapcsolatos Magyarországra vonatkozó megállapításaival, amelyet a Randstad idén tavasszal hozott nyilvánosságra. Ezek szerint Magyarországon minden hatodik munkavállaló használ MI-t a munkahelyen, napi szinten. A hazai munkavállalók közel fele véli úgy, hogy az elkövetkező öt évben az MI hatással lesz a munkájára. Ugyanakkor ezt a hatást a megkérdezettek többsége, 41%-a tartotta pozitívnak, és csak 5%-uk vélte úgy, hogy az MI miatt elveszítheti a munkáját. A felmérés annyiban is alátámasztja a Microsoft globális adatait, hogy a Randstad kutatása szerint a magyar munkavállalók is igényelnék a továbbképzési lehetőséget, amit azonban gyakran nem kapnak meg a munkáltatójuktól.

A Work Trend Index jelentés három, a munkavégzést és a munkaerőpiacot az elkövetkező évben alapvetően befolyásoló tényezőt nevesít:

A munkavállalók igényt tartanak az MI-re a munkahelyeken — és nem várják meg, amíg az adott vállalat felnő a változásokhoz:A munkavállalók azért kezdték el a használni az MI-t, mert a többségük nagyon nehezen tud megbirkózni a munka sebességével és mennyiségével. Az MI segítségével viszont időt tudnak megtakarítani (90%), az MI növeli a kreativitásukat (84%), és segít a valóban fontos munkájukra koncentrálni (85%). Ám miközben a vezetők 79%-a egyetért azzal, hogy az MI bevezetése elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez, 60%-uk mondta azt, hogy a vállalatuknak nincs jövőképe, terve arról, hogy ez miként történjen meg a gyakorlatban. Ezért a munkavállalók a saját kezükbe veszik a kezdeményezést. Az MI-t használók 78%-a a saját megoldását használja a munkahelyen (Bring Your Own AI – BYOAI), így elmaradnak azok a stratégiai előnyök, amelyek az átgondolt, a teljes vállalatra kiterjedő bevezetésből következnének, mi több bizonyos kockázatokat is felvetnek a vállalatok számára. Ez abban is megmutatkozik, hogy azok többsége (52%), akik használják a saját MI-eszközeiket munkavégzésre, nem szívesen árulják ezt el, és több mint a felük (53%) tart attól, hogy emiatt könnyen pótolhatóvá válik.

Egyes munkavállalók számára az MI új karrierlehetőségeket nyitott meg: Az adatok akkut szakemberhiányra is rávilágítanak: a vezetők többsége (55%) aggódik amiatt, hogy nem lesz elég szakember ebben az évben bizonyos pozíciók betöltésére, különösen a kiberbiztonság, a műszaki és a kreatív design területein. Ez viszont arra sarkallja az MI-hez értő szakembereket, hogy új munkahelyet keressenek, ahol jobban járnak anyagilag, és szakmailag is tovább tudnak fejlődni. 2021, a Nagy Átalakulás (Great Reshuffle) óta nem volt olyan magas azoknak az aránya a felmérésében, akik még az idén munkahelyet szeretnének váltani: 46%. A munkaadók kétharmada (66%) pedig nem is alkalmazna olyan embert, aki nem rendelkezik MI-ismeretekkel. Nem véletlen, hogy tavaly óta 142-szeresére nőtt azon LinkedIn felhasználók száma, akik az MI-t érintő tudással – például a Copilot és a ChatGPT ismeretével – egészítették ki a profiljukat, valamint 160%-kal nőtt azon nem műszaki végzettségű munkavállalók száma, akik a LinkedIn kurzusait vették igénybe az MI-képességeik fejlesztése érdekében. A munkavállalók azért gondoskodnak saját maguk a képzésükről, mert a vállalatoknak csak a negyede (25%) tervez ilyeneket kínálni számukra ebben az évben.

Egyre többen és egyre intenzívebben használják ki az MI előnyeit, ami a jövő trendjeire is fényt vet: A jelentés az MI-t használók többféle típusát azonosította. Vannak, akik továbbra is szkeptikusak az új technológiával kapcsolatban, mások viszonylag ritkán veszik igénybe az MI segítségét, és vannak olyanok is, akik az MI-t meglehetősen intenzíven használják a mindennapjaik során. Míg az átlag MI-használó napi 11 percet, az intenzív felhasználó naponta több mint 30 percnyi munkaidőt képesek megtakarítani. Ez utóbbiak több mint 90%-a mondta azt, hogy az MI kezelhetővé teszi számukra a hatalmas munkaterhelést, sőt jobban élvezik a munkájukat. Ezek a felhasználók 61%-kal nagyobb eséllyel hallották a vezérigazgatójukat a generatív mesterséges intelligencia előnyeiről beszélni, és 35%-kal nagyobb eséllyel kaptak személyre szabott oktatást arról, hogy a saját pozíciójukban, szakterületükön, hogyan vehetik hasznát az új technológiának.

Szabó Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezetője így összegezte a jelentés tanulságait: „Az MI az egész világon, egyidőben söpört végig, így a Work Trend Index nem tárt fel lényeges regionális különbségeket. Az új technológia tehát egyértelmű kitörési lehetőséget kínál a magyar vállalatok számára, mérettől függetlenül. A jelentés élesen világított rá arra, hogy a jövőben azoké lesz a kezdeményezés, akik átgondolják az MI-használatát, akik segítséget nyújtanak a munkavállalóiknak az MI-használatához, és akik ezzel meg tudják tartani a munkatársaikat, illetve nagyobb eséllyel képesek az új feladatkörökre, megfelelő képzettségű munkavállalókat toborozni.”

Szokody Ágnes, a Randstad Magyarország és Románia marketing menedzsere elmondta: „Saját kutatásunk szerint, a magyar munkavállalók több mint fele gondolja azt, hogy a képzés elengedhetetlen a szakmai továbbfejlődésükhöz. Ennek elmaradása is hozzájárulhat ahhoz, hogy a munkahelyváltás mellett döntenek. A képzés azért is érdekében áll a vállalatoknak, mert ezzel proaktív módon segíthetik elő, hogy az MI bevezetését a munkatársak pozitívan fogadják.”

Copilot fejlesztések

A Microsoft a Copilot for Microsoft 365-öt érintő olyan fejlesztésekről is beszámolt, amelyek megkönnyítik az embereknek az MI használatának megkezdését. Egy új auto-complete funkció érkezik hamarosan a lehetséges promptok gyűjteményébe (prompt box). A Copilot a jövőben különböző opciókat fog felkínálni egy megkezdett prompt befejezéséhez. Ezek tovább részletezik a promptot a már korábban begépelt utasítás alapján, hogy az eredmény még inkább megfeleljen a várakozásoknak. Előfordulhat olyan is, hogy a felhasználó tisztában van az elvárásaival, de nem tudja, milyen szavakkal lehetne ezt a legjobban kifejezni. A Copilot új rewrite funkciója az egyszerűen megfogalmazott promptot részletezi, gazdagítja tovább egyetlen kattintásra. A Catch Up egy új chat felület, amelyen a felhasználók a személyes tapasztalataikat, felismeréseiket oszthatják meg, és nyújthatnak hasznos tippeket egymásnak. Például, a Copilot automatikusan megcímkézhet egy közelgő értekezletet és erről releváns információkat gyűjthet össze azoknak, akik felkészülten szeretnének érkezni az alkalomra. Az új Copilot Lab olyan új funkciókat kínál, amelyekkel az emberek létre tudnak hozni, publikálni, és szerkeszteni tudnak kifejezetten a saját, illetve a csapatuk, feladatkörük céljait szolgáló promptokat. A fenti funkciók az elkövetkező hónapokban válnak elérhetővé.

MI-képzések a LinkedIn-en

A LinkedIn a szakmai továbbfejlődést támogató MI-megoldásokat tesz elérhetővé:

Tanulás. A LinkedIn Learning több mint 22 000 tanfolyamot kínál, ezek közül több mint 600 szól az MI-ről. Ezek a generatív MI használatát oktatják, arra készítve fel a szakmai csapatokat, hogyan hozzanak a generatív MI-t érintő befektetési döntéseket, vagy egyszerűen csak az egyéni felhasználóknak segítenek frissen tartani a tudásukat. Ezek között 50 új MI-kurzus található, amelyek tudásszinttől függetlenül nyújtanak képzéseket. Ezek július 8-ig lesznek ingyenesen elérhetők.

Támogatás karrierépítéshez. A LinkedIn Premium előfizetők számára a LinkedIn Feedben a posztokra, cikkekre vagy videókra (a cikkektől a kommentekig) vonatkozó, mesterséges intelligencia által vezérelt, személyre szabott, releváns meglátások, ötletek lesznek elérhetők, amelyek napi szinten fogják segíteni a felhasználókat a karrierépítésben.

Támogatás munkakereséshez. Az új, mesterséges intelligenciával működő eszközökkel a felhasználó mostantól másodpercek alatt felmérheti, hogy alkalmas-e egy adott pozíciókra a tapasztalata és a képességei alapján; tanácsokat kaphat arra vonatkozóan, hogyan tegye láthatóvá magát; továbbá az előfizetők különböző hatékonyság javító eszközöket is elérhetnek, például javaslatokat arra vonatkozóan, hogy milyen készségeket kell fejleszteniük, milyen szakembereket érdemes felkeresniük az ismerősi körükben. A hozzáféréssel rendelkező előfizetők több mint 90%-mondta azt, hogy a szolgáltatás hasznos volt az álláskeresésükben.

Fotó: Microsoft

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Spórolással készültek a fiatalok a fesztiválszezonra

Nem csak bulizni tudnak és szeretnek a mai fiatalok, de dolgozni és spórolni is hajlandók azért, hogy legyen pénzük a nyári plusz kiadásokra. Az Erste reprezentatív felmérése szerint a legtöbben nem költenének többet 50...

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Kitart a lendület a turizmusban

A turizmus 2023-ban vett lendülete továbbra is érezteti hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint január-júniusban 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a...

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 2. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Kiderült, mikor érkezik mozikba az új magyar filmmusical

Befejeződött a Demjén Ferenc leghíresebb dalaira felfűzött romantikus zenés vígjáték forgatása június végén. Ennek egyik utolsó, a Nyugati pályaudvaron rögzített jelenetének felvételén a 77 éves rocklegenda személyesen is részt vett és még kamera elé...

Új terepen próbálkozik a Duna House Group

DH Energy néven indít új üzletágat a Duna House Group. A Budapesti Értéktőzsdén jelentette be az Európa 4 országában működő ingatlan, és pénzügyi termékeket közvetítő vállalat, hogy új leányvállalatával először Magyarországon lép be az...

Tíz tipp, hogy biztonságos legyen a nyári utazás

Még soha nem utaztak annyian, mint idén nyáron, és a turisták több pénzt is költenek, mint valaha - derült ki a Mastercard Economics Institute "Travel Trends 2024" című, 74 országra kiterjedő felméréséből. A Mastercard...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik Magyarország legjobb bankja

A K&H ötödik alkalommal kapta meg a „Magyarország legjobb bankja 2024” elismerést a Euromoney pénzügyi folyóirattól. A nemzetközi díjat a kiemelkedő pénzügyi teljesítmény, a gazdasági és társadalmi környezet változásaihoz való alkalmazkodás, a fenntarthatósági teljesítmény,...

Spórolással készültek a fiatalok a fesztiválszezonra

Nem csak bulizni tudnak és szeretnek a mai fiatalok, de dolgozni és spórolni is hajlandók azért, hogy legyen pénzük a nyári plusz kiadásokra. Az Erste reprezentatív felmérése szerint a legtöbben nem költenének többet 50...

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Don't Miss

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...