Az elmúlt években folyamatosan emelkedett, majd a koronavírus-járványt követően kifejezetten megugrott az online vásárlások aránya a barkácstermékek piacán is, és a növekedés azóta is töretlen. Így idén először a teljes forgalomból meghaladta a 10 százalékot az interneten vásárlók aránya – derül ki az országos hálózattal rendelkező Praktiker adataiból. A trendet erősíti, hogy a kiskereskedelem más szegmenseihez hasonlóan itt is átalakultak a nyomtatott újságok, a teret az online magazinok és akciók veszik át. Ennek megfelelően a Praktiker is csökkentette ökológiai lábnyomát, és a korábbi nyomtatott katalógust mára sikeresen váltotta ki az online elérhető, kéthetente frissülő ajánlatok oldal.
Az elmúlt években folyamatosan bővült az e-kereskedelem, és ezt a tendenciát a barkácspiac is követi: a Praktiker adatai alapján a 2018-as 1-2 százalékról mára 10 százalék fölé emelkedett az online vásárlások aránya a teljes forgalmon belül. Ez egyébként megfelel a teljes kiskereskedelemben tapasztalhatónak, ahol hasonló mértékű az online vásárlások súlya. Az adatok alapján nemcsak az internetes forgalom aránya, hanem a vásárlások darabszáma és értéke is folyamatosan növekedett az utóbbi években, és rendre megelőzte az offline növekedés mértékét. A trendet tovább erősíti, hogy a zöld értékek mentén a Praktiker tavaly megszüntette több nyomtatott kiadványát, idén pedig minden ilyen formátumot kiváltott az új, online platform, mely tovább tereli a vásárlókat a webshop irányába. Ehhez a fogyasztók gyorsan igazodtak: az idei első negyedévben az akciókat megjelenítő ajánlatok oldalnak 1,2 millió oldalletöltése volt. Az adatok alapján az online kiadvány elsődleges célja az áruházi vásárláshoz kapcsolódó információszerzés, a vásárlók csaknem fele ugyanis online tájékozódik, függetlenül attól, hogy hol veszi meg végül a terméket. Az újonnan indult kedvezményes villámajánlatok a tapasztalatok alapján népszerűbbek, mint a korábbi egész hétvégés akciók. A barkácsáruházlánc tapasztalatai alapján az online kiadványok mára képesek elérni, sőt akár meg is haladni a papír alapú kiadványok teljesítményét alacsonyabb ökológiai lábnyom és kedvezőbb költségszint mellett.
A Praktiker adatai alapján idén a csempe, bútor és kert kategóriák a legnépszerűbbek az online vásárlók körében. Ezek közül a kert szegmens az, amelyik iránt az előző évhez viszonyítva is kiemelten nagy a kereslet, különösen az alábbi termékkörökben: kertépítés, kerítések, térkő, kerti-bútor, grill, virágföld-mulcs. Az elemzésből az is kiderül, hogy melyek azok a termékek, amelyeket szívesebben „fogunk meg”, tehát inkább a boltban veszünk: ilyenek a növények, lámpák és más fényforrások.
Sommer Ádám, a Praktiker marketing és online szolgáltatások igazgatója elmondta: a változó vásárlói szokások alapján a Praktiker arra számít, hogy a barkácstermékek online értékesítése a jövőben tovább erősödik. Ennek megfelelően a meghatározó piaci pozícióval rendelkező áruházlánc webshopjában jelenleg is több mint 30 ezer termékkel, és kéthetente frissülő online ajánlatokkal várja a látogatókat.