- Hirdetés -

Egyre többen követnek fenntartható étrendet

|

A Danone Magyarország Kft. idén is elkészítette azt a reprezentatív kutatását, melynek célja, hogy feltérképezze, mennyire ismert és követett a flexitáriánus étrend a magyar fogyasztók körében, mennyien és miért fogyasztanak növényi alapú élelmiszereket, mennyire veszik figyelembe a táplálkozási előnyökön túlmenően a környezeti hatásokat élelmiszervásárlási döntésük meghozatalakor. A vállalat az áprilisi Föld napjára időzítette a felmérést, amelyet a lakosság 1990 óta tart számon Magyarországon, mivel a fenntartható táplálkozás és a bolygónk jövője szorosan összekapcsolódik.

A Danone kutatásában körvonalazódik, hogy a fogyasztók kezdik felismerni a fenntartható étkezés szükségességét. Habár a hazai konyha specialitásai többségében húsételek teszik ki, a magyarok 8%-a mégis heti egynél kevesebbszer fogyaszt húst vagy akár teljesen felhagy az ilyen élelmiszerek vásárlásával. A kutatásban megkérdezettek 19%-a pedig alkalmanként tudatosan is helyettesíti a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal, ami ígéretes út lehet a fenntarthatóság felé.

„A jövőnk érdekében nyitottnak kell lennünk az új megoldások iránt. Nem szabad elzárkóznunk a növényi alapú alternatívák elől, hiszen a kiegyensúlyozott étrendben mind az állati, mind pedig a növényi eredetű élelmiszereknek szerepe és helye van. Az MDOSZ által fémjelzett magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR a fenntarthatóság érdekében különös hangsúlyt fektet a helyi és szezonális termékek mellett a növényi fehérjeforrásokra” – mondja dr. Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.

A Danone által kezdeményezett kutatás eredménye pedig valójában sok jót ígér: a megkérdezettek több mint fele valamilyen gyakorisággal fogyaszt kifejezetten növényi alapú alternatívákat állati eredetű termékek (hús, tej, vaj, tojás stb.) helyett. Az ilyen élelmiszereket fogyasztók száma a 18-24 év közötti fiatalok esetében eléri a 73%-ot is, úgy tűnik, hogy ők mutatják a legnagyobb hajlandóságot arra, hogy tegyenek az egészséges életvitelükért, az állatvédelemért vagy éppen a fenntarthatóságért.

A növényi alapú élelmiszerek fogyasztásának fő motivációja a kutatás szerint az, hogy a fogyasztók úgy gondolják, hogy ezzel jót tesznek az egészségüknek. Az e termékeket fogyasztóknak ugyanakkor csupán 8%-a vásárolja őket azért, mert bizonyos érzékenység vagy más egészségügyi okok miatt kénytelen erre (pl. allergiája miatt). Ennél is kevesebben (2%) fogyasztanak növényi alapú termékeket azért, mert divatosnak vagy menőnek tartják őket. A fogyasztók egyharmada veszi figyelembe a fenntarthatósági kérdéseket is a vásárláskor, ami azt bizonyítja, hogy hazánkban egyre növekvő mértékben lesz ismert a növényi alapú étrend és a bolygóvédelem szoros kapcsolata.

A flexitáriánus étkezés mint megengedő étrend

A kutatásban megkérdezettek 16%-a követ valamilyen diétát, ezek közül 6%-nak része a húsfogyasztás csökkentése és a növényi alapú termékek nagyobb mennyiségben történő vásárlása. E döntések egy részének egészségügyi oka van, a cukorbetegség, a glutén- és más hasonló érzékenységek ugyanis indokolttá teszik, hogy bizonyos élelmiszerek kimaradjanak a heti bevásárlásból. A megkérdezettek 3%-a azonban tudatosan követi a flexitáriánus étrendet, ez enyhe növekedést mutat az előző év eredményeihez képest. A flexitáriánus étrend hazánkban még kevésbé ismert, régiós szinten is Romániában örvend a legnagyobb népszerűségnek, hazánkban pedig elsősorban a fiatalok nyitottak az olyan étrendek felé, amelyekkel nemcsak az egészséges életvitelüket tudják támogatni, de a bolygó jövőjére nézve is kedvezőek lehetnek.

A flexitáriánus étrend leginkább a szemi-vegetáriánus étrendhez hasonlít, de az egészséges táplálkozási ajánlás alapelveit is tartalmazza. A szemi-vegetáriánusok fogyaszthatnak a tej, a tejtermékek, és a tojás mellett baromfihúst és halat, de étrendjük nem tartalmaz vörös húsokat és egyéb szárnyasokat.

„Tévhit, hogy a fenntarthatóság kapcsán az élelmiszereknek csupán a szállítási módját vagy csomagolását kell figyelembe venni, ha fenntarthatóan szeretnénk étkezni. Ezek mind fontos aspektusai az élelmiszergyártás ökológiai lábnyomának, de valójában az élelmiszeralapanyagok előállítása az, ami különösen terhelheti a környezetet. A haszonállattartás sokkal nagyobb mértékben befolyásolja a bolygónk jövőjét, mint például az, milyen autóval közlekedünk. A 1,5 Celsius-fokos hőmérséklet-csökkenést aligha tudjuk elérni 2050-ig, ha nem változtatunk az étkezési szokásainkon, például az állati eredetű termékek legalább részben növényi alapú élelmiszerekkel történő helyettesítésével” – mondja Szöllősi Réka élelmiszeripari fenntarthatósági szakértő.

Új ízek a láthatáron

Akik nyitottak a növényi alapú étrendekre, azok kevésbé zárkóznak el az olyan termékek elől, amik kevésbé követik a hagyományos ízeket, legalábbis erre enged következtetni, hogy csökkent azon válaszadók száma, akiknél az íz jelentené a fogyasztás legfőbb gátját. Illetve mára olyannyira kibővült a növényi élelmiszerek piaca, hogy a fogyasztók óriási választékból kereshetik meg a számukra legízletesebb termékeket.

„Az elsődleges célunk, hogy minél több fogyasztónak megmutassuk, hogy igenis léteznek remek növényi alapú alternatívák, amik bármilyen étkezést, kedvenc fogást újragondolhatóvá tehetnek. A friss kutatásunk eredményei is azt támasztják alá, hogy csökkent azoknak a száma, akik kiemelten csakis az ízre, mint fő motivációs tényezőre összpontosítanak a termékek választásakor, mivel a növényi alapú italok esetében a finom és jó íz egyre természetesebbé válik a fogyasztók számára. Az Alpro esetében növényi alapú italokkal, desszertekkel, kókusz- és szójagurtokkal is bizonyítjuk ezt, de a tavalyi év nagy innovációja volt a This Is Not M!lk zabalapú italunk is, amely esetében kifejezetten a hagyományos ízek kedvelőire fókuszáltunk” – emelte ki Révész Richárd, a Danone Magyarország Kft. marketing igazgatója.

Habár a megkérdezettek 84%-a még mindig nem követ semmilyen egészségmegőrző és környezettudatos diétát és kevésbé tudatosan döntenek a vásárlásukkor is, ez a szám csökkenő tendenciát mutat a tavalyi eredményekhez képest. Mindez azt bizonyítja, hogy mindössze egy év alatt is változás ment végbe a magyar piacon, melynek köszönhetően egyre több fogyasztó ismeri fel, hogy egyáltalán nem mindegy, mi kerül a tányérunkra.

A kutatást a Danone Magyarország Kft. megbízásából az NMS Hungary Kft. piackutató cég végezte 2023. április hónapban. Az 500 fős magyarországi mintán végzett felmérés eredményei reprezentatívak korra (18-65 év közöttieknél), nemre és régióra.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...