- Hirdetés -

Éledezik az ingatlanpiac a tópartokon

|

- Hirdetés -

Bár néhol csupán a tavalyi forgalom negyedét regisztrálták eddig az üdülőövezetekben, már látnak biztató jeleket is az OTP Ingatlanpont szakértői. A tóparti árakban nincs jelentős csökkenés, sőt van szegmens, ahol további emelkedést is tapasztalnak. A vevők egyelőre leginkább a kisebb összegekből is elérhető megoldásokat keresik, ami esetleg csak egy ígéretesebb telek.

Idén kis késéssel érkezett meg legnagyobb tavaink partjára az ingatlanpiac szokásos, szezonális élénkülése. Volt, ahol az áprilisi pezsdülést visszaesés követte, mivel a hűvös-esős május nem kedvezett a vízparti ingatlanok iránti érdeklődésnek. Katona Tamás, az OTP Ingatlanpont siófoki irodájának vezető értékesítési tanácsadója szerint az időjárás javulásával visszatértek az érdeklődők is, bár az idei év feléhez közeledve a Balaton déli partján az értékesítés és árbevétel szempontú forgalom nem éri el a tavalyi év azonos időszakának számait.

A Tisza-tóhoz az érdeklődők jellemzően Budapestről és Pest vármegyéből érkeznek, de Kiss György Csaba vezető értékesítési tanácsadó úgy látja, a külföldiek is kezdik újra felfedezni a környéket. Nem olcsók itt sem az ingatlanok, de a nagy tavaink közül továbbra is itt lehet a legkedvezőbb áron vízpart közeli ingatlanhoz jutni, s a legtöbben strand közeli házat szeretnének. A legnépszerűbb célpontok Tiszafüred, Poroszló, Abádszalók és Sarud, Tiszafüreden többek között újépítésű ingatlanok is elérhetőek. A telkekre mérsékelt a kereslet, közülük leginkább még az olyanok iránt érdeklődnek, amelyek alkalmasak könnyűszerkezetes, vagy mobilház telepítésére.

A Velencei-tónál részben fordított a helyzet. Egyrészt nem sok külföldit látnak a környéken, másrészt Lepsényi Kornélt, az OTP Ingatlanpont velencei irodájának vezető értékesítési tanácsadóját is meglepte, hogy az építési költségek megugrása ellenére is jelentős az érdeklődés a telkekre. Úgy látja, hogy ezek a vevők most "bespájzolnak", s talán majd évek múlva építkeznek. A szakember szerint joggal számolnak azzal, hogy itt mindig korlátozott lesz az építési lehetőség, ugyanakkor a jövőben sem lankad a kereslet a helyi ingatlanokra. Jelenleg az érdeklődést az ár dominálja: jellemzően olyan lakásra, házra lehet vevőt találni, ami belefér a 40-60 milliós ársávba.

A Balaton északi partján is csak elvétve fordulnak elő külföldi vevők, azonban itt is megélénkült a telkek iránti érdeklődés. Tóth Tibor, az OTP Ingatlanpont stratégiai partnere szerint már azokat a kisebb értékű zártkerti ingatlanokat is keresik, ahova rendszámmal rendelkező lakókocsit is el lehet helyezni. Ezek mellett megjelent az érdeklődés az olyan nagyobb, legalább 1500 négyzetméteres földterületek iránt, amelyek egy friss jogszabályváltozás nyomán tanyákká minősíthetők, így pedig – a korábbi 3% helyett – 30 százalékban beépíthetők. Az építési szabályzattal közel egy időben módosították a földforgalom szabályozását is, ami mostantól nagyobb beleszólást ad az árakba az államnak. E két módosítás ingatlanpiaci következményeinek megbecsléséhez ma még nincsenek tapasztalatok.

A Balaton déli partján megjelent az érdeklődők között néhány külföldi is, jellemzően német nyugdíjasok. Ők részben csalódottak, mert most szembesültek azzal, hogy milyen mértékű árnövekedés volt az elmúlt két évben, amióta a Covid miatt nem jártak erre. „Jó, használt ingatlant keresnek 50 millió forint alatti áron, de ez Siófokhoz hasonlóan, a déli part többi részén sem reális, hiszen egy puszta telek is 20-30 millió forintba kerül” – idézi fel Katona Tamás a csalódottságuk okát. Errefelé 50 millió alatt csak olyan házat lehet venni, amire nagyon sokat kell még költeni.

A tavak partján általános tapasztalat, hogy a korábban kialakult árszintet a kereslet visszaesése sem tudta letörni. A Tisza-tónál sem volt általános csökkenés, Kiss György Csaba tapasztalata szerint, „akinek sürgős volt az eladás, az lejjebb vitte az árat, de ez máskor is így van”. A Velencei-tó környékén Lepsényi Kornél ugyancsak azt látja, hogy nehezen csökkentik igényeiket a tulajdonosok: „Általában hiába mutatjuk a realitást tükröző idei adatokat, a tavalyi számokkal biztatják magukat, hogy majd csak jobb lesz a piac”. A Balaton déli partjáról egy kicsivel nagyobb rugalmasságról tud beszámolni Katona Tamás. „A használt piacon sok esetben el tudtunk érni 10 százalék körüli-feletti engedményt az eladóknál, s ezen felül lehetséges még alku is, aminél a 10 százalék sem számít mostanában soknak”. Ezzel szemben az északi part használt lakásainál egyáltalán nem jellemző sem az árcsökkentés, sem a jelentősebb alku. Tóth Tibor ezt azzal magyarázza, hogy errefelé a települések erősen lakáshiányosak. Ha megjelenik egy hirdetés, másnapra már van 15-20 érdeklődő, így az eladó úgy látja, van kereslet. „Az alacsony rezsijű kis lakások négyzetméterára talán még nőtt is ebben a periódusban”, mondja a szakember, s rögtön érzékelteti is a hiány hatását. Egy 36 négyzetméteres lakás például Ajkán most 20 millió forint körül van, holott szerinte a reális piaci ára inkább 10-11 millió lenne, ám lesz, aki ennyiért is elviszi. S akár befektetésnek is veheti, mert az albérleti kereslet gyorsan nő, s a térség városaiban a havi díjak már 100 ezer forint körül mozognak.

Az év hátralévő szakaszát tekintve inkább bizakodóak a megkérdezett szakemberek. A kereslet érdemi élénkülését van, aki új támogatási formáktól, illetve a megugrott kamatok csökkenésétől reméli, míg más szerint – egyedi megállapodásokkal – már ma is elérhető 8 százalék alatti kamat. Abban viszont mind egyetértenek, hogy most is érdemes keresni, alkudni és a vételhez és eladáshoz is szakértő segítséget kérni. A jó idő és a turisták érkezése pedig felpörgetheti a tavak környékének ingatlanforgalmát is. Ahogy az egyik balatoni szakember meg is magyarázta: „azért nem jön el Debrecenből senki, hogy megnézzen egy ingatlant, de ha eljött nyaralni, akkor már az is könnyen belefér”.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...

Automata boltot nyitott a Spar

Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S”...

Messze még a hazai cégek valódi felelősségvállalása

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact...

Egyre tudatosabbak a magyar munkavállalók

A munkavállalók háromnegyede tartja fontosnak a munka és a magánélet összeegyeztethetőségét – derült ki a Családbarát Magyarország Központ munkaerőpiaci kutatásából. Az országos reprezentatív felmérés célja elsősorban a magyarországi atipikus foglalkoztatási helyzet feltárása volt, különösképpen...

Különleges kiállítással ünnepel a Népszava

1873-tól napjainkig vezeti végig a látogatót a magyar újságírás legnagyobb hagyományokkal bíró, folyamatosan máig is aktív napilapjának címoldalain keresztül a Fuga Építészeti Központban november 29-én nyíló kiállítás. A történelem nagy viharait is túlélő, idén...

Nagyot ment „A LEGO Oroszlán” az idei Effie-n

A marketing Oscarjaként is emlegetett Effie hazai versenyének nagy győztese a három Arannyal és a Platina Effie-vel jutalmazott „A LEGO Oroszlán” című pályamű lett. A LEGO Hungary és a Red Lemon Media kampánya az...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erős lehet az év vége az ingatlanpiacon

Nem csak az üzletekben, az ingatlanpiacon, a pénzintézetekben és a hivatalokban is dömpingre számítanak a Duna House és a Credipass szakértői idén decemberben. A befektetők ingatlanvásárlási kedvét az inflációkövető állampapír kivezetése erősítheti a megszokottnál...

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...

Fókuszban a multiplatform növekedés

A lineáris piac lassan elérheti a maximumát, és egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Borsány-Gyenes András. A Network4 Media Group vezérigazgatója beszélt a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....