Szemléletformáló kampányt indított az Auchan Magyarország a Nébih Maradék nélkül programjának szakmai támogatásával. Az aktivitás célja, hogy a termékeken lévő fogalmak pontos jelentésével – mint a fogyaszthatósági idő és a minőségmegőrzési idő – mindenki tisztában legyen.
A kettő között ugyanis óriási különbség van, míg az előbbi azt jelzi, hogy meddig lehet biztonsággal elfogyasztani az adott élelmiszert, addig a minőségmegőrzési idő inkább az élvezeti értékre vonatkozik. Az élelmiszermentés jegyében az élelmiszerpazarlás-elleni világnapra időzített kampányban tudatosítani szeretnék azt is, hogy bizonyos élelmiszerek a minőségmegőrzési idő lejárta után még egy ideig fogyaszthatók, így érdemes nekik esélyt adni ahelyett, hogy rögtön kidobjuk őket.
A teljes élelmiszerláncban keletkező élelmiszerhulladék több mint a fele a háztartásokból kerül ki. A hazai háztartások összes élelmiszerpazarlása 247 ezer tonna évente, ebből a mennyiségből 462 ezer ember tudna jóllakni egy évig napi háromszori étkezéssel. A pazarlásnak több okát is azonosította a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja, amelyek közül a leggyakoribbak, hogy elfeledkezünk róla és megromlik az élelmiszer, túl sokat vásároltunk belőle, illetve túl sokat főztünk, és nem volt kedvünk megenni.
A kidobott mennyiséget szeretné tovább csökkenteni az Auchan Magyarország a Nébih Maradék nélkül program támogatásával indított „Még jó!” szlogenű, szemléletformáló, edukációs kampányával. A szlogen arra utal, hogy bizonyos élelmiszerek, mint például a konzervek, száraztészták, rizs, kávé, tea, kakaó, csoki és még sorolhatnánk, sok esetben a termékcímkén feltüntetett minőségmegőrzési idő után is biztonsággal fogyaszthatók egy ideig, legfeljebb az élvezeti értékükből veszítenek valamennyit. Ezeknek az élelmiszereknek érdemes még egy esélyt adni, mielőtt kidobnánk. A Maradék nélkül a legfrissebb útmutatójában azt is megadja, hogy az egyes élelmiszertípusok körülbelül még meddig használhatók fel a minőségmegőrzési idő lejárta után. Természetesen fontos, hogy a csomagolásuk bontatlan és ép legyen, és az is elengedhetetlen, hogy csak akkor kerüljön a tányérunkra, ha szemre, szagra, állagra is rendben találjuk.
A Még jó! jelmondatot az Auchan felkérésére az előző héten már ismert hazai influencerek népszerűsítették, tegnap pedig, az élelmiszerpazarlás-elleni világnapra időzítve arról is lerántották a leplet, hogy mire vonatkozik a szlogen. Az Auchan áruházakban pedig egy hasznos kis eszközt is kapunk a kezünkbe, mert Még jó! matricákat adnak a blokk mellé néhány napig, amivel arra szeretnék ösztönözni a vásárlókat, hogy hazaérve nézzék át kamrájukat, spájzukat, és jelöljék meg azokat a termékeket, amiket ideje elfogyasztani. Természetesen a matricák ott lesznek a lejáratközeli, akciós termékeket kínáló sarokban is, hogy ezeket a tartós termékeket is fel lehessen címkézni a figyelmeztető „Még jó!” felirattal. A kezdeményezésről még több információt tudhatnak meg a vásárlók az Auchan aloldaláról és az áruházakban kihelyezett plakátokról. A kampányhoz csatlakozik a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Vöröskereszt és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége is. A szervezetek célja a csatlakozással az üzenet minél szélesebb körű eljuttatása, és az, hogy a nélkülözők is tisztában legyenek azzal, ha minőségmegőrzési idő utáni tartós élelmiszert kapnak adományba, ne tartsanak tőle, azok még biztonsággal felhasználhatók egy ideig.
„A Nébih, hatósági munkája mellett, már megalakulása óta elkötelezett, hogy praktikus információkkal lássa el a lakosságot, a biztonság és minőség kérdései mellett az élelmiszerpazarlás megelőzésével kapcsolatban is. Rendkívül örültünk, hogy az Auchan a Maradék nélkül programunkat kérte fel szakmai partnernek a Még jó! kampányhoz. Az időzítés különösen szerencsés, mivel a kampány egybeesik azzal, hogy frissítettük a minőségmegőrzési idős termékköröket bemutató „Lejárt… Megehetem?” útmutatónkat. Az Auchan kihangosítja azt az üzenetünket, hogy mást jelent a fogyaszthatósági idő, ami az élelmiszerbiztonságra utal, és mást a minőségmegőrzési idő, aminek a lejárta után bizonyos körülmények között még egy ideig adhatunk esélyt az adott élelmiszernek, mielőtt kidobjuk” – hangsúlyozta dr. Nemes Imre, a Nébih elnöke.
„Az élelmiszerpazarlás-elleni küzdelem vállalatunk számára mind nemzetközi, mind hazai szinten kiemelt stratégiai fontosságú. Eddig a belső folyamatainkban törekedtünk arra, hogy jelentősen csökkentsük a pazarlást, a beszerzéstől kezdve a kiárusításon át, a még fogyasztható, de megmaradt élelmiszerek jótékony célú felajánlásáig. A teljes ellátási láncunkra kiterjedő pazarlás ellenes intézkedéseink mellett most a Még jó! szemléletformáló kampánnyal kívánjuk felhívni a vásárlóink és a hazai lakosság figyelmét arra, hogy kevesebb élelmiszer vesszen kárba a háztartásokban is” – emelte ki Lucenko Viktória, az Auchan vezérigazgatója.