Teljesen átformálja a rendezvényekről alkotott elképzeléseinket a HighVibes csapata, a zero waste eseményekre specializálódott cég azon túl, hogy ügyfeleinek is segít az ökológiai lábnyomuk csökkentésében, a szemléletformálást is küldetésének érzi. A három alapító évtizedes tapasztalattal rendelkezik a rendezvényszervezés területén, és munkájukat hiteles és szakértő partnerek is segítik, mint a Felelős Gasztrohős Alapítvány, Zöldövezet Társulás vagy a MyForest.
Idén kicsit több mint három hetet nyert a Föld, augusztus 22-re került ugyanis a Túlfogyasztás Világnapja, míg tavaly még július 29-e volt az a határ, amikorra az emberiség elfogyasztotta a bolygó egy év alatt megújuló erőforrásait. A kedvező irányú fordulat a Covid-19 járvány miatt következett be, azonban félő, ha úgy folytatunk mindent, mint előtte, akkor a következő években tovább romlik a helyzet. A környezetünk védelmében a magánszemélyek és az egyes cégek is nagyon sokat tehetnek, a HighVibes alapítói pedig úgy érezték, hogy a rendezvényszervezésben is eljött az ideje a zero waste forradalomnak. Körmendy Anna, Pécsi Szabolcs és Ruisz Gyuri, a társaság alapítói sok utánajárás és szakértőkkel való beszélgetések eredményeként jutott arra a felismerésre, hogy a rendezvényszervezés folyamatának minden pontja átalakítható, és szinte az összes rendezvénymegoldás áthidalható vagy lecserélhető egy környezetbarát verzióra.
„Több mint tíz éve vagyunk a szakmában Pankával (Körmendy Anna – a szerk.), nagyobb itthoni rendezvényszervező ügynökségeknek dolgoztunk, számos eseményt megcsináltunk és mindig zavart, hogy mennyire pazarló a szervezés. Végiggondoltuk az egész folyamatot, mit lehetne másképp csinálni úgy, hogy közben a vendégek ne érezzenek semmilyen hátrányt, mindent ugyanúgy megkapjanak, mint egy klasszikus rendezvényen, csak a végén ne legyen rengeteg szemét, kidobott étel. Emellett hiszünk abban is, hogy egy ilyen jellegű esemény hozzájárulhat ahhoz, hogy a résztvevők elgondolkodjanak azon, mit tehetnek saját maguk a környezetünk védelmében” – mondta el Pécsi Szabolcs, a HighVibes társalapítója.
„Nagyon más típusú képességekre van szükség egy karbonsemleges rendezvény megszervezéséhez, mint egy átlagoshoz és amikor elkezdtük kidolgozni a koncepciónkat azt láttuk, hogy erre specializálódott ügynökség nemhogy itthon, de európai szinten sem nagyon van. Ha valaki zero waste eseményeket akar létrehozni, akkor valamilyen szinten tényleg szakértőjévé kell válnia a zöld megoldásoknak. Ugyanakkor azt látjuk, hogy óriási a nyomás a cégeken egyrészt a fogyasztók, másrészt a saját munkavállalóik felől is, hogy minél fenntarthatóbb módon működjenek. Úgy gondoljuk, hogy egy igazán zöld rendezvényen jobban érzik magukat a vendégek is, ami végső soron erősíti a márkák pozitív megítélését, miközben jót tesz a Földnek is” – mutatott rá Ruisz Gyuri, társalapító.
A HighVibes csapata mindent megkérdőjelezett, amit eddig a rendezvényszervezési megoldásokról gondoltunk, viszont kiemelten fontos volt számukra, hogy a fenntarthatóság megjelenésével ne tűnjön el az a kényelem, komfortérzet, amit a vendégek egy eseményen megszoktak. A zero waste koncepció jegyében például lehetőség szerint bérelhető, újra felhasználható dekorációt választanak, vagy ha mégis le kell gyártani valamit, akkor gondoskodnak arról, hogy ne csak egyszer használhassák azokat, a szőnyegek például óvodákba kerülnek.
De fontos lépés az ökológiai lábnyom csökkentése felé az is, hogy a menük összeállításának nem csupán arra figyelnek, hogy amit lehet, helyi termelőktől szerezzenek be, de arra is, hogy lehetőség szerint szezonális alapanyagokat használjanak. „Tudatosabban tervezzük a résztvevők számát, ezáltal kevesebb az ételmaradék, de ha mégis maradna, akkor azt egyik partnerünkkel, a Budapest Bike Maffiával összefogva a rászorulókhoz juttatjuk el, természetesen betartva az előírásokat. A menük összeállításában a Felelős Gasztrohős Alapítvány támogatja a munkánkat. Persze minden rendezvény esetében szükség van arra, hogy a felszerelést, vagy akár az embereket szállítsuk, ami üvegházhatású gázok kibocsátásával jár. Faültetéssel váltjuk ki a CO2 kibocsátásunkat, ráadásul nagyon pontos számítások alapján, amiben egy másik partnerünk a MyForest segít minket” – tette hozzá Pécsi Szabolcs.
A HighVibes a már említett szakmai partnerek mellett nagyon széles beszállítói kört épített ki, a rendezvényszervezés valamennyi szegmenséből számos elismert szakemberrel dolgoznak együtt. Ennek köszönhetően nagyon rugalmasan tudnak reagálni az egyedi igényekre, és akár a hirtelen változásokkal járó feladatokra is.
„Tisztában vagyunk azzal, hogy egyfajta edukációs szerepet is fel kell vállalnunk, időre van szüksége a piacnak ahhoz, hogy megértse és elfogadja, hogy ezzel a megközelítéssel is lehet rendezvényt szervezni. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy már most is van potenciális kereslet a szolgáltatásunkra, nagyvállalatok, vagy akár technológiai startupok körében. Célunk, hogy az év végére 4-5 állandó ügyfelünk legyen és természetesen jövőre további növekedést várunk. Úgy látjuk, jelentős piaci rést tölt be most a szolgáltatásunk és nagyon örülnénk, ha az egész szakma elmozdulna a fenntarthatóság felé” – fűzte hozzá Ruisz Gyuri.