- Hirdetés -

Elismerést kapott a K&H programja

|

Az Edison 100 listát tartalmazó Edisonplatform a leginnovatívabb civil, piaci, tudományos és oktatási kezdeményezéseket gyűjtötte össze, amelyek modern megoldásokat és legjobb gyakorlatokat ajánlanak a pedagógusok és szülők figyelmébe. Az Edisonplatformon megtalálható a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő programja is, ami az előző tanévben új digitális ismeretanyaggal – animációs vloggal és mobilapplikációval – állt elő, ezzel az iskolások pénzügyi tudását és készségeit fejleszti a pénzintézet. Magyarországon még nincs kifejlett kultúrája a pénzügyi képzésnek, a K&H programja viszont hiánypótló ismeretterjesztést kínál egészen 9-től 18 éves korig.

A vetélkedő szervezői úgy látják, hogy napjainkban a fiatalok pénzügyi tudatossága terén fokozatos, ám lassú fejlődés tapasztalható. A pénzügyi képzésre egyre nagyobb nyitottságot mutatnak a diákok és a pedagógusok is, egységes oktatási keretek hiányában azonban nem jut el mindenkihez a pénzügyi ismeretanyag, és a pedagógusok felkészültsége sem egységes. „Azt látjuk, hogy a fiatalokban megvan a fogékonyság, hogy a pénzügyeiket alaposabban is megismerjék. A 2019 harmadik negyedévében végzett felmérésünk szerint a mostani pályakezdők egyre tudatosabbak, ha megtakarításokról van szó. A banki megtakarítás többségében persze inkább a 26-29 évesekre jellemző, mint a fiatalabbakra. A pályakezdők 54 százaléka rendelkezett valamilyen jellegű – banki vagy egyéb – megtakarítással, ami az eddigi hét évben mért legmagasabb arány. Egy pozitív tendenciát látunk tehát kibontakozni, de még mindig sok a tudás- és készségbeli hiányosság. Úgy érzem, ezen a területen még bőven van tennivalónk. Fontosnak tartom, hogy minél szélesebb körben fejlesszük a fiatalok és vele a családok pénzügyi készségeit” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.

A pénzügyi oktatás szükségességét jelzi az is, hogy a gazdasági nevelés 2007-től fejlesztendő feladatként szerepel a Nemzeti Alaptantervben. 2017-ben pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium stratégiatervezetben javaslatot tett, hogy a pénzügyi-gazdasági ismereteket új kötelező tantárgyként vezessék be a 7-10. évfolyamos diákok tanórái közé, mivel eddig a szabadon választható órakeret terhére mindössze a diákok 10 százalékát érte el a pénzügyi oktatás. Pénzügyi ismereteket kötelező tantárgyként jelenleg csak a szakgimnáziumokban oktatnak külön tanórákon.

A gyerekeknek emellett egyéb lehetőségei is vannak a tudás megszerzésére: a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői összegyűjtötték a hazai pénzügyi ismeretszerzés lehetőségeit, vagyis hogy honnan tájékozódhatnak a fiatalok a pénzügyekről:

  • a gyerekek elsősorban a szüleiktől, a közeli hozzátartozóiktól látott viselkedési mintákat követik, derül ki az MNB kutatásából, ám sok esetben a családi minta helytelen vagy nem következetes szokásokat mutat, amik nagyon könnyen berögzülnek a fiatalok gondolkodásába. A későbbiekben a hibás következtetések rossz pénzügyi döntésekhez és megélhetési gondokhoz is vezethetnek. Ezért fontos, hogy a gyerekek pénzügyi nevelését már kiskortól jól átgondolt, korosztályhoz illeszkedő módon elkezdjük.
  • a második mentorszerep a pedagógusoké, illetve az oktatási intézményeké, ahol a gyerekek pénzügyi ismereteket szerezhetnek. Itt nemcsak az alapvető matematikai készségek fejlesztése jelenti a tudásuk alapját, hanem például az ebédpénzzel való gazdálkodás, vagy hogy mire költik az osztálypénzt. Sok tanár beilleszti a tanórák vagy délutáni foglalkozások menetrendjébe a pénzügyi tematikát vagy a szituációs játékokat, vagy például a K&H pénzügyi vetélkedőjének tananyagát is.
  • a pedagógusok felismerték a pénzügyi nevelés fontosságát, sokan szerveznek pénzügyi tematikájú hetet az iskolában, vagy vesznek részt olyan országos kezdeményezésekben, amelyek a modern oktatási módszereket és tanulási igényeket támogatják, mint a Pénz7 és a Digitális Témahét, vagy a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő.
  • a pedagógusok számára pénzügyi ismeretterjesztést segítő tankönyvek is elérhetők, köztük a Pénziránytű Alapítvány tankönyvei – ’Küldetések a pénz világában’, ’Iránytű a pénzügyekhez’, ’Számolunk a befektetésekkel’ –, amelyek különböző korosztályokat céloznak.
  • a közösség szintén erős hatással van a fiatalok pénzről alkotott elképzeléseire. A szociális háttérbeli különbségek nagy mértékben meghatározzák, hogy a gyerekek mivel gazdálkodhatnak, hova mennek a családjukkal nyaralni, vagy hogy melyiküknek van újabb kiadású mobiltelefonja. Ezek önkéntelenül is összehasonlításokat eredményeznek. A jólét és a megtakarítások közti összefüggéseket viszont nem feltétlen az iskolai közösségben tanulják meg a gyerekek.
  • az online térben találunk példát hiteles, módszeresen felépített pénzügyi ismeretanyagra is: például a 2018-ban indult, általános és középiskolás korosztálynak szóló vigyázz#KáPé vlog, amelyben Kávási Péter, azaz KáPé animációs figurája mutatja be a fiatalokhoz közel álló helyzeteken keresztül a pénzkezelés módjait.

Az Edisonplatformot életre hívó Bridge Budapest Egyesület 2019-ben összeállította a Magyarországon elérhető leginnovatívabb programok top 100-as listáját, az Edison 100-at. Ezen a listán olyan kezdeményezések kaptak helyet, amelyek a gyerekek oktatását, fejlesztését szolgálják modern megközelítésekkel. A pénzügyi edukációban elért eredményeknek köszönhetően az Edisonplatformon megtalálható programok közé választották a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt is, amely immár tizedik éve támogatja az általános és középiskolás generáció pénzügyi képzését. A vetélkedő egyedülálló az oktatási programok között, komplex pénzügyi ismeretcsomagot kínál a 9-18 éves korosztálynak, a fiatalok tartalomfogyasztási szokásaihoz illeszkedve digitális alapon tanít, és a tanárok könnyedén beilleszthetik KáPé pénzügyi kalandjait a tanórákba vagy délutáni foglalkozásokba – közös vlognézéssel, mobilalkalmazáson kvízkitöltéssel, és diákcsapatok a K&H pénzügyi vetélkedőjén is indulhatnak, ezzel pedig egy teljes tanéven át tartó programban vehetnek részt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...