- Hirdetés -

Ennyit kerestek a dalszerzők

|

Tavaly 18 új dal regisztráltak a magyar szerzők az Artisjusnál, több mint 15 ezren részesültek jogdíjban, közöttük 8,6 milliárd forint jogdíjat osztott szét az egyesület.

 

Az Artisjus 558 444 különböző zenemű (dal, szám) elhangzását azonosította be és dolgozta fel 2016-ban; ha mindezt egyhuzamban játszanánk le, 4 éven keresztül zenét hallgatnánk éjjel-nappal. Az elhangzások után járó jogdíjakat az Artisjus kifizette a jogosultaknak – így összesen 8,627 milliárd forintot osztott fel a dalok, zeneművek szerzői, illetve a jogutódok részére.

 

2016-ban a kifizetések során összesen 15 563 magyar szerző és jogutód részesült jogdíjban.

 

Bruttó jogdíj összege / hó fő

1 millió felett 33

500 000 Ft és 1 millió Ft között 75

100 000 Ft és 500 000 Ft között 613

50 000 és 100 000 Ft között 558

5000 és 50 000 Ft között 3062

500 és 5000 Ft között 3939

500 Ft alatt 7283

 

 

A rock’n’roll-t beelőzte az elektronikus zene

 

A tavalyi évben 18 030 új zeneművet regisztráltak a magyar szerzők az Artisjusnál. Ez a szám közel azonos a tavalyelőtt bejelentett dalok mennyiségével (18 348), de a zeneművek műfajának eloszlási arányában lényegi változások észlelhetőek. Míg a 2015-ös és 2014-es években az electro / dance és a rock műfajok fej-fej mellett haladtak, a tavalyi adatok alapján már új felállás körvonalazódik. 2016-ban a bejelentett új dalok mindössze 11%-a volt rock zene, így a 14%-ot elérő electro / dance stílus leelőzte. Az első helyen még mindig a popzene áll (21%), de az alternatív, a világzenei és a hiphop műfaj is meghatározó, 8-9%-os részesedéssel.

 

2016-ban regisztrált új zeneművek műfaj szerint:

21 % pop

14 % electro / dance

11 % rock

9 % alternatív

8 % klasszikus

8 % world / folk

8 % hiphop

6 % filmzene

3 % jazz

2% latin

2% gyerekzene

8 % egyéb

 

A regisztrált dalok nemcsak műfaji szempontból mutattak újat, de a szerzők kooperációja terén is. 2016-ban az Ol’Starz ’Óvakodj utókor’ című szerzeményénél 20 alkotó működött közre. Közülük az egyik Busa Pista, aki egyébként is kitűnik a magyar könnyűzenei szférában, mivel a tavalyi év folyamán összesen 43 társszerzővel működött együtt különböző zeneművek kapcsán.

 

 

Többet hallgatunk magyar szerzőket

 

Az Artisjus nemcsak a magyar zeneművek felhasználása után járó jogdíjakat, hanem a külföldi szerzőjű művek lejátszásait is számon tartja, és menedzseli a kifizetéseket. Az adatok azt mutatják, hogy a korábbi évek tendenciája folytatódik: egyre nagyobb teret nyer a hazai zene. Már tavalyelőtt is közel hasonló arányban voltak a magyar és a külföldi dalszerzők műveiért járó jogdíjösszegek, 2016-ban viszont egyértelműen a hazai szerzők dalainak oldalára billent a mérleg. Élőzenei lejátszás esetén 60%, a kiadott hangfelvételeken pedig 66% a magyar szerzőjű dalok aránya, ami azt eredményezte, hogy az összes jogdíjkifizetésben a magyar dalok aránya elérte az 52%-ot, míg 2015-ben még csak 49% volt.

 

Jogdíjnem magyar (%) külföld (%)

élőzene 60 40

rádió 44 56

TV 46 54

hangfelvétel 66 34

 

 

Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszását felhasználási csatornánként méri – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – majd ezek alapján végzi el a jogdíjfelosztást.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...