Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a tervek szerint mintegy felével bővítik majd a csapatot.
- Az Adevinta vezetőjeként olyan ismert márkákért feleltél, mint a Jófogás.hu vagy a Használtautó.hu. Ehhez képest nem tartod visszalépésnek a Pepita.hu irányítását?
- Egyáltalán nem érzem annak. A korábbi váltásaimhoz képest a Pepita jelenlegi helyzete jobb. Az Árukereső üzletileg és struktúrálisan is kevésbé volt fejlett, mint a Pepita most, amikor oda érkeztem 2010 elején. A Jófogás, pedig bár korban pont megegyezett a Pepitával, mindösszesen 12 emberrel, vastagon mínuszos üzleti eredményekkel és elég rossz pozícióval rendelkezett a saját területén. Persze a Jófogás ismertebb volt, amikor elkezdtem ott dolgozni, de ha már összehasonlításokat csinálunk, akkor érdemesebb a kezdeti állapotokat összevetni és nem azt, amikor az adott cégtől távoztam. Építkezni szeretek, keresem azokat a lehetőségeket, ahol olyan célok, körülmények vannak, amelyek lehetővé teszik, hogy ha az ember keményen dolgozik, akkor szép eredményeket érjen el.
- Hogyan kerültél kapcsolatba a Pepita.hu alapítóival és mivel győztek meg, hogy náluk folytasd?
- Régóta ismerem a két alapítót, sokszor találkoztunk, beszélgettünk arról, hogy kinek hogyan megy, néha még viccelődtünk is arról, hogy milyen lenne együtt dolgozni. Ezek a könnyed beszélgetések aztán tavaly nyár végén, ősz elején kezdtek komolyabbra fordulni és januárban felmondtam az Adevintánál, majd a felmondási idő letelte után csatlakoztam a Pepita.hu-hoz. A döntésemben a két alapító személye fontos tényező volt. De szintén pozitív irányba befolyásolta a döntésemet amikor megismertem a PortfoLiont – a Pepita.hu befektetőjét -, illetve az általuk képviselt értékeket, azt, ahogyan egy cég működéséről gondolkodnak, ahogyan dolgoznak. Az elmúlt hónapokban elég sok hírt lehetett hallani olyan cégek sikereiről, amelyek hozzájuk köthetők, ami azt mutatja, hogy valamit nagyon jól csinálnak.
- Az Adevintával komoly sikereket értél el, miért döntöttél úgy, hogy eljössz onnan?
- Nagyon nehéz döntés volt, mert nagyon kötődtem a hazai csapathoz, illetve ahhoz amit itthon felépítettünk. Viszont az eBay felvásárlásával elindult egy olyan folyamat globális szinten a vállalatirányítás átalakításában, ami megítélésem szerint nem feltétlenül szolgálta hatékonyan a magyarországi operáció érdekeit. Úgy éreztem egy idő után, hogy ebben a struktúrában nem tudok eredményesen dolgozni, ezért döntöttem a váltás mellett.
- Nemrég jelentették be kinevezésed a Pepita.hu élére, milyen rövid távú tervekkel kezdesz a cégnél?
- Április elején kezdtem el dolgozni, ami félhivatalosan egy DVTK-Szeged NBII-es meccsel indult Miskolcon, ahol már be tudtam mutatkozni néhány kollégámnak. Ez egyébként a választások estéjén történt, ami - a meccs eredménye mellett – különösen izgalmassá tette azt az estét. Este még átvezettem Szeghalomra, ahol a legtöbb kollégám dolgozik és másnap reggel meg is történt a hivatalos bemutatásom. Mivel a cégnek jelenleg 3 helyen van irodája, ezért az első időszak fontos része, hogy kialakuljon az a rendszer erre a háromszögre, amiben a megfelelő folyamatokat kialakíthatom. Minden kollégám megismerése mellett, igyekszem a szervezeti folyamatokban is elmélyülni és a már korábban megbeszélt stratégiai irányokhoz igazítani a mindennapi működésünket. Agresszív növekedésben vagyunk és ezt is tervezzük a következő 3 évben, ehhez pedig skálázható és erős szervezeti struktúrára van szükség
- Marad a több telephely, vagy esetleg összevonjátok egy helyre a tevékenységet?
- Biztosan marad a több telephely és inkább ezek bővítése várható, ahogy növelni fogjuk azon országok számát, ahol jelen van a Pepita brand. Egy központra biztosan szükség lesz, a jelenlegi Szeghalmi raktár mellett (amit szintén bővítünk idén). Ez elképzelhető, hogy Miskolcon lesz, ahol most alakítunk ki egy korábban megvásárolt épületben egy 2 szintes irodahelységet, melynek egy része boltként/átvevő pontként is funkcionálhat és, amennyiben a város tudja támogatni a fejlődési terveinket, akkor akár egy új raktár kialakítása sem elképzelhetetlen Miskolcon.
- Ha már szóba hoztad a csapatot, mekkora most és mik a terveik, mennyivel kell növelni?
- Jelenleg közel 80-an vagyunk és idén 100 fölé szeretnénk növelni a létszámot, ami nem lesz egyszerű, de a növekedésünk és a biztos hátterünk segítségével ezt meg kell ugrani.
- Többször is említetted az agresszív növekedést, ez mit jelent üzleti eredményekben?
- Tavaly közel 9 milliárd forint értékben forgalmaztak a Pepita.hu-n keresztül, ez valamivel több mint 24,5 millió euró volt. A célunk az, hogy a következő három évben átlépjük a 100 millió eurós forgalmat, és ennek a nagyobb része már a külföldi Pepita oldalakról érkezzen. Ehhez elengedhetetlen, hogy elég nagy és kiemelkedő minőségű csapatunk legyen. Ahogy korábban említettem, még idén bővítjük a Szeghalmi raktárat és bízunk benne, hogy a Miskolci terveink is megvalósulhatnak. A következő évtől kezdődően pedig az új országok nyitásával új kihívások várnak ránk üzletileg és szervezetileg is. Számomra ez nagyon izgalmas, szeretem az ilyen téttel bíró helyzeteket.
- Az elmúlt két év nagy boomot hozott a hazai e-kereskedelemben, sok a piaci szereplő, hogyan látod, mivel tud kiemelkedni a Pepita.hu a mezőnyből?
- Amit már most látok, hogy a cégnél olyan szemlélet uralkodik, hogy nagy mértékben támaszkodunk az adatok, trendek elemzésére, illetve a fogyasztói és partner igények kiszolgálása is prioritás. Olyan tudású, képességű emberekkel tudok együtt dolgozni, ami garanciát jelent arra, hogy kellő szervezettség mellett jó eredményeket érhessünk el. Azáltal, hogy saját, Pepitás termékeket is értékesítünk, jobb rálátásunk van arra, hogy mire van szükségük a partnereknek, hiszen nem csak az ő visszajelzéseik, de a saját tapasztalataink alapján is látjuk, hogy milyen a platform hatékonysága.
- A magyar mellett a szlovák, a román és a német piacon van jelen a Pepita. Merre terjeszkedtek tovább?
- Idén a meglévő piacok erősítése a cél, utána nyitnánk más országokban. Az, hogy ez organikus módon, vagy felvásárlás útján történik meg, majd később dől el. Partnereink számára azonban megnyugtató lehet, hogy minden új országban kitapossuk nekik a megfelelő ösvényeket, hogy ők már egy hatékonyan működő, az adott ország sajátosságaihoz igazított platformon, kezdjék meg, vagy növeljék a nemzetközi értékesítési számaikat
- A COVID nagy robbanást hozott az e-kereskedelemben, de most itt van az orosz-ukrán háború, energiaválság fenyeget, gazdasági válságot jósolnak – te mire számítasz, jön visszaesés?
- A mi növekedésünkre az első negyedévben egyáltalán nem hatottak ezek a tényezők, a terveinket meghaladó növekedést sikerült elérnünk és természetesen azon dolgozunk, hogy a második negyedévben is így legyen. Az biztos, hogy a verseny itthon és külföldön is teljesen más igényeket és feltételeket fog támasztani az itt működő cégek felé. Változó környezetben kell bizonyítani, sikeresnek lenni és ott van a lehetőségek között, hogy piaci koncentráció jön, ami a fogyasztóknak jó hír lehet, nekünk pedig lehetőség a növekedésre.