- Hirdetés -

Erős év várható az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

Az idei év rengeteg változást hozott az ingatlanpiacon, a kormányzati ösztönzők változásai mellett, a stabilizálódó hitelpiaci tendenciák, és az újépítés felfutása is jelentős hatással volt a keresletre és kínálatra egyaránt. Országos átlagban kétszámjegyű volt az emelkedés mértéke, Budapesten némely esetben ez a 20 százalékot is túllépte, míg vidéken 9-12 százalékos volt az áremelkedés. 2019-ben a Duna House szerint továbbra is erősödés várható az ingatlanpiacon, ez az árak és az ingatlanpiaci forgalom emelkedését és az ehhez szorosan kapcsolódó jelzáloghitel piac növekedését fogja jelenteni.

Az idei év elején a Duna House 10 százalék körüli áremelkedést jósolt 2018-ra, amely beigazolódni látszik. Az országos átlag 11,8 százalék volt, ám Budapest és vidék, valamint az egyes ingatlantípusok között bőven akadtak különbségek.

„2018 a várakozásoknak megfelelően telt, az árak és a tranzakciószámok egyformán sokat emelkedtek. A tavalyi rekordszámú ingatlan adásvételt az idei forgalom nagy valószínűséggel meg fogja haladni, a január-november közötti időszak idén 3 százalékkal erősebb, mint az egy évvel ezelőtti” – nyilatkozta Benedikt Károly, a Duna House elemzési vezetője. „A panellakások ára évről-évre közelíti a használt tégla ingatlanok árát, sőt, vidéken a két lakástípus négyzetméterárának átlaga már közel azonos. A fővárosban a tégla lakások 24,8 százalékkal drágábbak, mint a panelek, de ez a különbség egy évvel korábban még 28 százalékos volt” – tette hozzá az elemzési vezető.

2019-ben folytatódik az élénkülés

A Duna House elemzői szerint a következő évben is élénk lesz a piac. A folyamatosan növekvő tranzakciószám dinamikája jövőre is megmaradhat így ismét a 160-180 ezer közötti sávba várják az adásvételek számát, amely nagyban függ majd az újépítésű projektek kifutásától is. Az újépítésű lakások piacán 15-20 ezer új lakással számolnak a Duna House szakemberei. Árak tekintetében szintén további emelkedés várható, ennek dinamikája országosan 8-12% lehet, míg Budapesten ennél magasabb 10-15%-os ingatlanár emelkedés is elképzelhető. Az új lakáscélú hitelek volumenében ennél is nagyobb mintegy 20-30%-os bővülést várnak az elemzők. „A lakáspiaci sajátosságok és a gazdasági mutatók alapján további élénkülésre készülhetünk a hazai lakóingatlanok piacán, amely az árakban és a forgalomban is érezhető lesz.” – összegezte a várakozásokat Benedikt Károly.

2018-as árak, tranzakciós adatok

Az albérletek ára nőtt a legkevésbé, Budapesten 4,5, vidéken pedig 9 százalékkal. Ez azt jelenti, hogy idén az albérletek átlagos négyzetméterára már 2549 forint volt a fővárosban, és 1692 forint vidéken.

Az eladott ingatlanok közül a használt tégla lakások ára nőtt legkisebb mértékben. Budapesten 14,2 százalékos növekedés után 2018-ban 553 ezer forint az átlagos négyzetméterár, vidéken 7,7 százalékos emelkedést követően 234 ezer forint volt az átlag.

A házak drágulásának mértéke nem sokkal tér el a használt tégla lakásokétól, Budapesten 14,7 százalék, vidéken pedig 10,7 százalék volt ennek nagysága. Az átlagos négyzetméterár azonban messze elmarad a tégla ingatlanokétól, a fővárosban 366 ezer-, míg vidéken 147 ezer forint a 2018-as átlag.

A panellakások négyzetméterárának növekedése igazán nagymértékű volt, Budapesten meghaladta a 20 százalékot (21,5%), de vidéken is ennél a típusnál volt a legnagyobb mértékű az áremelkedés (12%). Így tovább csökkent a panellakások és a tégla ingatlanok ára közötti különbség, vidéken gyakorlatilag ugyanannyit kellett a két típusért fizetni (232-234 ezer Ft/m2). Budapesten a panelek átlagos négyzetméterára már bőven 400 ezer forint fölött jár, kérdés, mekkora növekedés mellett tudják még versenyképességüket megtartani.

A méretet illetően, mind eladó, mind kiadó lakások esetében az 50-60 négyzetméter közötti ingatlanok voltak a legkeresettebbek 2018-ban. Ez jellemzően nappali és egy, esetleg két hálószobás otthonokat jelent, amely ideális párok, és gyermekes családok részére is.

Az értékesítéshez szükséges idő is folyamatosan csökken, paneleket már 2-2,5 hónap alatt el lehet adni, míg a tégla ingatlanok tulajdonoscseréjéhez 3-4 hónapra van szükség, a legfrissebb adatok szerint.

Az értékesítési idő rövidüléséből is látszik, hogy az egyre növekvő árak nem jelentettek komoly akadályt a forgalom növekedésének. Ezt támasztja alá a Duna House tranzakciószám becslése is, amely szerint idén, 2018 novemberéig több mint 143ezer adásvételi tranzakció történt. A teljes évre 160-180 ezer tranzakciót vártak a szakemberek, ennek a sávnak az aljához fog várhatóan közelíteni az éves forgalom. A forgalom enyhébb növekedésének egyik oka az újépítésű projekteknél tapasztalható időbeli csúszások.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Ez lehet az autóipar jövője

Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül...

Ezt veszik a magyarok a nyári hónapokban

Nyáron a vásárlói szokások is változnak, hiszen egészen más termékek kerülnek előtérbe a meleg idő beköszöntével. A nyári hónapokban a magyarok körében is az olyan termékek a legkeresettebbek, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetik a szabadidős...

Újabb eszközön érhető el az RTL+ teljes kínálata

Az RTL+ a Vodafone TV médiaboxon keresztül is elérhető, így a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként a Vodafone Magyarország előfizetői már nagyképernyőn is megtekinthetik az RTL+ streaming platform mindhárom csomagjának kínálatát. A telekommunikációs szolgáltató ügyfelei...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Új iroda és új arculat a Mediatornál

Május végétől új irodába költözött a Mediator, a budapesti full-service reklámügynökség a XI. kerületi BudaPart DOWNTOWN-ba tette át székhelyét, ahol egy teljes szintet elfoglalnak. A költözéssel egyidejűleg az idén 18 éves ügynökség lecserélte korábbi...

Rekord a filmvásáron Cannes-ban

Rekordrészvétel volt a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken több mint 14 ezer akkreditált filmes szakember, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók...

Mentorprogrammal segítik a magyar e-kereskedőket

Több, mint százezer euró összértékű, cégekre szabott, egyedülálló szakmai programmal segíti az érett, nemzetközi terjeszkedést tervező magyar e-kereskedő cégeket a Digitális Kereskedelmi Szövetség. A program célja, hogy a bekerülő cégek sikeres hazai szakértők segítségével...

Új vezetővel erősít az IzzyPay

Gauder Milán – korábban a Mastercard globális kártyaelfogadásért felelős alelnöke – igazgatósági tagként csatlakozik az IzzyPay Zrt.-hez. Milán a pénzügyi szektorban szerzett több mint két évtizedes tapasztalatával gazdagítja a cég vezetőségét, stratégiai látásmódjával támogatja...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Ez lehet az autóipar jövője

Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül...

Ezt veszik a magyarok a nyári hónapokban

Nyáron a vásárlói szokások is változnak, hiszen egészen más termékek kerülnek előtérbe a meleg idő beköszöntével. A nyári hónapokban a magyarok körében is az olyan termékek a legkeresettebbek, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetik a szabadidős...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

Magasabb szintre emelnék a fenntarthatóságot a szépségiparban

A nálunk is népszerű etikus kozmetikai márka a THE BODY SHOP meghirdette Changemaking Beauty programját, amellyel a teljes szépségipar felé intéz kihívást. Mindezt az alapító, Anita Roddick, az első „Changemaker” öröksége alapján.Dame Anita Roddick...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....