A tavalyi évben és az idei év első két hónapjában a teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon is első helyet szerző Toyota az első negyedévet a teljes piacon minimális lemaradással, 5.067 új autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedéssel a második helyen zárta. A Magyarországon forgalomban maradó autókról reális képet mutató kivonásokkal tisztított újautó piacon azonban 4.917 új autó értékesítésével, 16%-os piaci részesedéssel toronymagasan az első végzett a környezettudatos japán autómárka. Jól illusztrálja, hogy a kivonások mennyit torzítanak a piaci képen az, hogy a teljes piacon március végével második Toyota a kivonásokkal tisztított piacon legközelebbi versenytársához képest mintegy 47,4%-al több új autót értékesítve áll az első helyen. Mindeközben a vállalat prémium márkája, a Lexus történelmi, 7,1%-os részesedéssel zárta az első negyedével a kivonásokkal tisztított prémium piacon.
Az általános ellátottság és szállítókészség javulásával visszatért a részben a re-export tevékenység által indukált, a piaci képet nem ritkán drámaian torzító kivonások gyakorlata is a magyarországi újautópacra: a hazánkban január és március között regisztrált 37.506 új autó mintegy 22%-a került kivonásra, és mindössze 30.766 darab maradt a magyarországi utakon. A TOP10-ben szereplő márkák közül a Toyota esetében mindössze 3%-ot tesznek ki a kivonások, de több márka esetében a 35%-ot közelíti vagy akár meg is haladja ez az arány. Ez kétségkívül megtévesztő lehet a piaci folyamatok értelmezésekor, ezért a kivonásokkal tisztított adatok vizsgálata elengedhetetlen a valódi piaci mozgások megértéséhez.
A Toyota az első helyet szerezte meg a kivonásokkal tisztított személyautó és haszongépjármű piacon egyaránt
2024 első negyedévében a Toyota történelmi eredményt elérve nem csupán a kivonásokkal tisztított személyautó és kishaszongépjármű piacon, de a személyautók és a haszongépjárművek piacát külön-külön vizsgálva is az első helyet szerezte meg.
A kivonásokkal tisztított személyautópiacon 3785 új autó értékesítésével, 14,5%-os piaci részesedéssel, a kivonásokkal tisztított kishaszongépjármű piacon pedig 1132 új autó értékesítésével, 24,7%-os piaci részesedéssel végzett az első helyen a márka, így a kivonásokkal tisztított összevont piacon 4917 új autó értékesítésével, 16%-os piaci részesedéssel, legközelebbi versenytársához képest 47%-al több autót eladva szerezte meg az elsőséget.
A teljes piacon egyébiránt (amelyben még szerepelnek a később kivonásra került autók is) a Toyota a személyautóértékesítések tekintetében 3850 új autó eladásával, 12,2%-os részesedéssel, a haszongépjárművek tekintetében 1217 új autó eladásával, 20,9%-os részesedéssel, az összevont piacon pedig 5067 új autó értékesítésével, az első helyről minimálisan lemaradva szerezte meg a második helyet.
A kivonások elsősorban a flottapiac adatait torzítják, a Toyota azonban így is stabilan első
Érdekes megjegyezni, hogy a kivonások elsősorban a flottapiaci tisztánlátást nehezítik, míg a magánvásárlók részére történő eladásoknak csupán 0,3%-ot tesznek ki, addig a vállalatok számára történő értékesítések tekintetében elérik a 33,6%-ot, a két részpiacot összevonva pedig arányuk a korábban említett 22%.
A Toyota eredményét ugyanakkor a márka elképesztően erős flottapiaci pozíciójának köszönhetően e tekintetben nem befolyásolják: a flottapiacon megkérdőjelezhetetlen az elsősége, a kivonásokkal tisztított piacon 15,5%-os, a teljes piacon pedig 12,2%-al áll az első helyen. A magánvásárlók körében az első negyedévben a Toyota a kivonásokkal tisztított piacon és a teljes piacon egyaránt a második legkedveltebb márka volt, 16,8%-os részesedéssel.
„A személyautó piacon a Toyota stabilan hozta az elmúlt években tőle megszokott teljesítményt, ami a magyarországi forgalomban maradó autók tekintetében valós képet mutató kivonásokkal tisztított piacon ismét az első helyet jelentette a márka számára, a teljes piacon pedig a második helyre volt elegendő – tekintettel arra hogy a TOP3 piaci szereplő egyike esetében a kivonások aránya meghaladta a 35%-ot (a jogi személyek, azaz vállalatok részére történő értékesítés esetén pedig a 60%-ot, ami jellemzően a kimagasló arányú re-export tevékenység egyik jele). Az igazán izgalmas ugyanakkor a Toyota teljesítménye a kishaszongépjármű piacon: itt ugyanis az előző év azonos időszakához képest több, mint 75%-al tudtuk növelni értékesítéseinket, ezzel a kivonásokkal tisztított piacon a márka hazai történetében az első, a teljes piacon pedig a második helyet megszerezve. Ez jól illusztrálja a Toyota Professional offenzíva sikerét, pedig ennek java még hátravan: idén ugyanis a teljes haszongépjármű kínálatunk megújul, beleértve az immáron akkumulátoros elektromos kivitelben is elérhető Proace City/Proace City Verso és Proace/Proace Verso modelleket, valamint az év második felétől hibrid hajtással is kínált Hiluxot, ezen felül pedig a vadonatúj Proace MAX érkezésével egy olyan, a haszongépjármű piac jelentős részét, több, mint 30%-át kitevő szegmensben is bemutatkozunk, ahol eddig nem voltunk jelen.” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációs vezetője.
A továbbra is megállíthatatlan Lexus történelmi részesedést ér el a prémium piacon
A prémium autók piacát a re-export tevékenység hagyományosan kevésbé érinti, így volt ez az idei év első három hónapjában is: gyakorlatilag 3% alatt maradt. Ennek megfelelően a Toyota prémium márkája, a Lexus eladásait és pozícióját sem torzították érdemben (a márka esetében mindössze 0,5% volt a kivonási arány). A Lexus az első negyedévben mintegy 56,4%-al növelte értékesítéseit az előző év azonos időszakához képest, így piaci részesedése elérte a 6,9%-ot (a kivonásokkal tisztított piacon a 7,1%-ot)