- Hirdetés -

Erősödik a blockchain-technológia

|

- Hirdetés -

A blockchain-technológia alkalmazását sokan még mindig a kriptovaluták körére határolják be, pedig az élet számos területén képes teljesen átalakítani az eddig megszokott folyamatokat. A PwC Time For Trust című tanulmánya szerint a blockchain-megoldások gazdasági hatása 2030-ra a globális GDP 1,4 százalékát fogja kitenni, azaz a technológia alkalmazása 1,76 billió dollárral járul majd hozzá a globális GDP értékéhez. Mik lesznek a blockchain legmeghatározóbb alkalmazási területei a jövőben? Melyiknek lesz a legnagyobb gazdasági hatása? Mely országok fognak élen járni a fejlődésben? A kutatás ezekre a kérdésekre is kitért.

A blockchain napjaink egyik legelterjedtebb technológiai buzzwordje, annak ellenére, hogy széles körű felhasználási területe kevésbé ismert: segíthet többek között érzékeny információk online tárolásában és megosztásában, termékek eredetének nyomon követésében vagy éppen az üzleti és informatikai folyamatok karcsúsításában. A kutatásban szereplő előrejelzés alapján a blockchain-megoldások hatása 2030-ra a globális GDP 1,4 százalékát fogja kitenni, azaz a technológia alkalmazása 1,76 billió dollárral járul majd hozzá a globális GDP értékéhez.

A blockchain alkalmazási területei

A PwC szakértői öt fő alkalmazási területet azonosítottak, amelyek meghatározzák a blockchain-piacot a következő évtizedben, és annak alapján rangsorolták őket, hogy melyik milyen mértékben járul majd hozzá a globális GDP-hez.

A termékek eredetének meghatározása, nyomon követése – 962 milliárd USD

Gazdasági hozzájárulását tekintve a technológia legjelentősebb felhasználási területe a termékek eredetének meghatározása, nyomon követése. A technológiának köszönhetően az ellátási lánc biztonságosabbá és átláthatóbbá válik, hiszen a hamisított, lopott vagy szennyezett termékek akár másodperceken belül azonosíthatóak. Ezenkívül egy QR-kód leolvasásán keresztül a fogyasztók is képesek az általuk vásárolni kívánt termék eredetét, tulajdonságait ellenőrizni.

Digitális fizetési megoldások – 443 milliárd USD

Szintén számottevő értéket teremtenek a blockchainre épülő digitális fizetési megoldások is. A pénzügyi szektor szereplői a technológiának köszönhetően költséget tudnak megtakarítani, gyorsítani tudják a tranzakciók lefutását, képesek egyszerűsíteni a határokon átívelő kifizetések lebonyolítását, illetve csökkenteni a csalások és pénzmosások előfordulásának valószínűségét.

Személyes adatok könnyebb és átláthatóbb kezelése, megosztása – 224 milliárd USD

A harmadik gazdaságilag meghatározó alkalmazási terület a személyes adatok könnyebb és átláthatóbb kezelése, megosztása. A pandémiás helyzetnek köszönhetően egyre inkább előtérbe kerül az időigényes, nem hatékony, papíralapú hitelesítési rendszerek kiváltása. A blockchain segítségével képesítésünket igazoló dokumentumainkat, pl. egyetemi diplománkat elektronikus formában, a kiállító által hitelesítve kapjuk meg, így átláthatóbban tudjuk őket kezelni, és könnyebben meg tudjuk osztani azzal a munkahellyel, ahova leadtuk jelentkezésünket.

Okos szerződéskötés és vitarendezés – 73 milliárd USD

Az okos szerződéskötés és vitarendezés legnagyobb előnyei az aláírás és az iktatás terén jelentkeznek: a szerződéseket nem szükséges személyesen aláírni, valamint a blockchain automatikusan létrehoz egy ellenőrzési nyomvonalat az adott szerződéshez. Amennyiben a szerződéssel kapcsolatban vita merülne fel, a hálózat automatikusan letiltja a fizetéseket, értesíti a feleket és automatikusan elindulhat a vitarendezési folyamat.

Ügyfél-elköteleződés – 54 milliárd USD

A blockchain-megoldások jelentős gazdasági növekedést eredményezhetnek az ügyfél-elköteleződés terén is. A technológia segít hatékonyabb hűségprogramok kialakításában, amelyek keretében a felhasználó online, okoseszközén keresztül képes a hűségpontok gyűjtésére, áttekintésére és felhasználására. Mivel a blockchain szoros integrációt tesz lehetővé a CRM-rendszerekkel (pl. Salesforce, MS Dynamics 365), így a hűségprogramból származó adatok könnyen elemezhetővé is válnak.

A fentebb említett alkalmazási területeknek köszönhetően globálisan 2030-ig 40 millió új munkahely jön létre, amiből 11,4 millió csak Kínában várható. Iparági megközelítést tekintve a blockchain a közigazgatásra, az oktatásra és az egészségügyre fogja a legnagyobb hatást gyakorolni (574 milliárd USD 2030-ban).

„Bár a széles körű felhasználási területekből sok iparág profitálhat, a blockchainnel kapcsolatban még mindig olyan tévhitek keringenek, melyek visszatartják a vállalatokat a kezdeményezéstől. Fontos, hogy a vállalatvezetők tudatosítsák magukban: a blockchain több, mint pusztán a Bitcoin mögött álló háttértechnológia, illetve érdemes időt és energiát fektetni a benne rejlő lehetőségek feltérképezésébe. Bár a Bitcoin-bányászat esetében valóban igaz, hogy jelentős energiafelhasználással jár, a blockchain egyéb alkalmazási területei ezzel ellentétben akár tehermentesíteni is képesek a meglévő adatközpontok energiafelhasználását azáltal, hogy akár több üzleti funkciót egy közös platformon szolgálnak ki” – mondta Matolcsy András, a PwC Magyarország technológiai tanácsadási csoportjának menedzsere.

Az Egyesült Államok és Kína az élen

A kutatás rámutat, hogy a szektoron belül legdinamikusabban fejlődő és legnagyobb potenciállal rendelkező országok Kína és az USA, amelyeknek a globális GDP-hez való blockchain hozzájárulása 440 és 407 milliárd dollár lesz 2030-ra. Kína növekedéséhez leginkább az innovációt támogató kormányzati intézkedések és az ázsiai ország központi bankja által kibocsátott digitális valuta járul hozzá. Az USA esetében a legfőbb driverek a hatalmas ellátási láncokban rejlő lehetőségek, valamint a fogyasztók növekvő társadalmi és etikai igényei. Európában az északi és nyugati országok esetében várható a blockchain-megoldások nemzeti GDP-hez viszonyított legnagyobb arányú hozzájárulása (pl. Svédországban a teljes GDP 3 százalékát fogja kitenni, míg Németországban 2,4 százalék lesz az arány 2030-ra). Ezeken a területeken a fejlődést leginkább a már meglévő fejlett technológiai infrastruktúra és a jól képzett munkaerő indukálja.

„Annak érdekében, hogy egy blockchain-projekt sikeres legyen, szükséges a hálózatban részt vevő szereplők hatékony együttműködése, valamint a kölcsönös bizalom kialakítása. A bizalom kialakulását maga a technológia is támogatja, hiszen biztosítja, hogy transzparens és csak a szabályrendszernek megfelelő mechanizmusokkal lehessen változásokat végrehajtani a tranzakciós adatokban. Minden résztvevő transzparenciát és a szétosztott működésen keresztül nagy rendelkezésre állást kap. A szabályrendszerben kell megegyezni, azt követően a technológia kellő biztosíték a megfelelő működésre” – tette hozzá Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadási területért felelős cégtársa.

A szakértő szerint ezzel együtt több felhasználási területen a bizalmat az állami vagy szabályozó szereplő bevonása jelentheti, aki egy költséges koordinációs szervezet létrehozása helyett megfelelő szabályozással a résztvevőkre terhelheti a rendszer kialakítását és működtetését, ami így is sokkal hatékonyabb mint a korábbi megoldások.

Kerekes Antal kiemelte: „Napjaink piaci környezetében rendkívül nagy bizonytalansággal kell szembenéznünk – ahhoz, hogy így is biztosítani lehessen a folyamatos fejlődést, bizalommal kell fordulnunk az új technológiai megoldások, így a blockchain alkalmazása felé is.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Lokális tartalmakkal bővül a Viber

A Plus Creative Agency a Viber új együttműködő partnere a Viber mintegy 1 millió tagot számláló hivatalos magyar közösségének helyi tartalmakkal való ellátásában. 2021 áprilisában a Viber és a Plus Creative úgy döntött, hogy szoros...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Hetvenmilliós támogatást kapnak a közösségi tévék és rádiók

Tizenkilenc közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió közel 70 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre a Médiatanács döntésének köszönhetően. A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei első fordulójában a nyertesek összesen 69,78 millió forintot fordíthatnak...

VR szemüveggel segíti a gyermekek gyógyulását a Vodafone

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Vodafone VR program: immár a Bethesda Gyermekkórház égési és sebészeti osztályain is tesztelik a VR szemüvegeket és az azokon található virtuális kalandjátékot. Ezzel újabb felhasználási területekre terjesztik ki a programot:...

Magasra tette a lécet a K&H

Magyarországon az első pénzintézetként idén eléri a karbonsemlegességet a K&H. Mindez összhangban van anyavállalatának, a belga KBC Csoport minden országra kiterjedő, csoportszintű fenntarthatósági stratégiájával. A következő lépés, hogy kialakítsák finanszírozási tevékenységük társadalmi és gazdasági...

Duplázott a lakáspiac

A lakóingatlan-piac számos meglepetést tartogatott az idei évben: míg januárban a legfőbb kérdés az volt, hogy meddig csökkenhetnek az árak, ősszel már ismét azt kellett latolgatni, hogy meddig drágulhatnak még az ingatlanok. A folyamat...

Díjazták a Lidl fenntarthatósági törekvéseit

Fenntarthatóság Szimbóluma díjjal jutalmazták a Lidl Magyarország környezeti és társadalmi fenntarthatósági törekvéseit, valamint fenntartható termékfejlesztéseit. A verseny célja, hogy minden évben bemutassák azokat a programokat, amelyek pozitív példaként állhatnak mind a piaci szereplők, mind...
rádió mikrofon

Újabb rádiós döntéseket hozott a Médiatanács

Székesfehérváron és Kiskőrösön is frekvenciát nyert a Katolikus Rádió, Nyíregyházán és Gyöngyösön pedig újabb pályázatok indulnak. A Médiatanács nyertest hirdetett a Székesfehérvár 96,1 MHz és a Kiskőrös 91,7 MHz helyi frekvenciák közösségi jellegű használatára...

Idén Nyíregyháza lett a Marketing Fővárosa

Nyíregyháza nyerte el a Marketing Fővárosa 2021 címet a Magyar Marketing Szövetség és a Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézete által idén már hetedik alkalommal meghirdetett Városmarketing Gyémánt Díj pályázaton, amelynek díjátadóját a Marketing...

Rekordot döntött a Hypewriter

Minden eddiginél többen, 38 országból 450-en jelentkeztek az idén harmadik alkalommal meghirdetett Hypewriter nemzetközi sorozatötlet pályázatra. A nyolc legizgalmasabb pályamű alkotója október 5-én pitchfórumon mutathatja be sorozatötletét, a nyertes 10.000 euróval lesz gazdagabb, pályaművéből...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Reklámozás és korhatáros műsorok jelzése miatt vizsgálódik a Médiatanács

Az RTL Klub és a Duna televízió műsorait kifogásoló bejelentések alaptalannak bizonyultak, a Kölcsey TV, a Somony TV és a hatoscsatorna ellen viszont eljárást indított a Médiatanács. Nem indít eljárást a testület egy júliusban a...

Lokális tartalmakkal bővül a Viber

A Plus Creative Agency a Viber új együttműködő partnere a Viber mintegy 1 millió tagot számláló hivatalos magyar közösségének helyi tartalmakkal való ellátásában. 2021 áprilisában a Viber és a Plus Creative úgy döntött, hogy szoros...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Hetvenmilliós támogatást kapnak a közösségi tévék és rádiók

Tizenkilenc közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió közel 70 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre a Médiatanács döntésének köszönhetően. A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei első fordulójában a nyertesek összesen 69,78 millió forintot fordíthatnak...

VR szemüveggel segíti a gyermekek gyógyulását a Vodafone

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Vodafone VR program: immár a Bethesda Gyermekkórház égési és sebészeti osztályain is tesztelik a VR szemüvegeket és az azokon található virtuális kalandjátékot. Ezzel újabb felhasználási területekre terjesztik ki a programot:...
- Hirdetés -

CMO

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...