- Hirdetés -

Erre készülhetnek az építkezők

|

Akár több hónapos csúszásokra is számíthatnak az építőanyagokat rendelők, mivel a kereskedők jelentős készlethiánnyal küzdenek. A helyzetet nehezíti, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen megnövekedtek az építőanyagok árai. Az újHÁZ Centrum szakértői szerint egy rendkívül komplex problémával állunk szemben, aminek feloldása is összetett és átgondolt módon valósulhat csak meg.

Az elmúlt időszakban olyannyira megemelkedett az építőanyagok iránti kereslet, hogy bizonyos termékcsoportok esetében nem pusztán egy átmeneti hiány állt be, hanem több hónapos várólisták is kialakultak. A polisztirolgyöngy vagy éppen a betontermékek esetében a kavics és a homok hiánya is jelentős kihívás elé állítja a gyártókat, ennek révén mind a kereskedőket, mind pedig az építtetőket.

„Az elmúlt két-három évben drasztikusan megemelkedett bizonyos termékek iránt a kereslet, amire a gyártók kapacitásbővítéssel nem, vagy nem kellő gyorsaságban tudtak reagálni, így aztán nem volt annyi kész termék, ami kiszolgálhatta volna az aktuális piaci igényeket. Emellett az időjárási körülmények sem tették lehetővé azt, hogy a gyártók el tudják végezi a téli leállások alatt a karbantartást, illetve a készletre gyártással járó feladatokat.” – mutatott rá Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az ÚjHÁZ Centrum cégvezetője.

A megnövekedett igény azonban nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is jelentkezett. A külföldi gyártókat is váratlanul érte a többlettermelés, emiatt pedig nem egy esetben arra kényszerültek, hogy csökkentsék az olcsóbb magyar piacra kiadott értékesíthető kvóta mennyiségét. „A gyártói kapacitások szűkössége miatt néhány termék esetében már most is 4-5 hónapra igazolják vissza a rendeléseinket, így egy-egy kevésbé általános, standard méretektől eltérő igény esetén akár negyed év is lehet a várakozási idő” – mondják. Az újHÁZ Centrum esetében jelenleg a szálas hőszigetelő anyagok beszerzése jelenti a legnagyobb problémát. Bár a standard termékek folyamatos ellátását továbbra is zavartalanul tudják biztosítani, bizonyos terméktípusok esetében 2-6 hónap a várakozási idő, míg a tégla esetében egy-két hónapos átfutási időre kell számítani.

Drasztikus áremelkedések

A felpörgött kereslettel párhuzamosan az árak is drasztikus emelkedésnek indultak, ám ezek mértéke termékkörönként jelentős eltérést mutatott. Míg a nehéz-építőanyagok, így a tégla és a beton esetében az árnövekedés akár a 15-20 százalékot is elérhette, addig más esetekben csupán 2-3 százalékos emelkedés realizálódott. „Azt mondhatjuk, hogy a hiánytermékek esetében bőven tíz százalékot meghaladó mértékű áremelkedés valósult meg, ami a teljes portfóliót tekintve átlagosan 5-10 százalékosnak mondható. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az építőanyagok a kivitelezési díjak mértékének csak töredékében emelkedtek.” – foglalta össze Dr. Rázsóné Szórády Csilla.

A vásárlók jellemzően azt keresik, ami készleten van, illetve gyorsan elérhető, így az újHÁZ Centrum azt tapasztalja, hogy a nagy hiányokkal bíró termékcsoportok esetén az árérzékenység csökkent. A kivitelezők esetében azonban más a helyzet, hiszen a munkabérek szintén jelentős emelkedése miatt nekik különösen oda kell figyelniük arra, hogy az építőanyagokat milyen árakon szerzik be. Náluk szerencsés esetben az ár-érték arány optimalizálása a szempont, míg azok, akik a saját házukat építtetik, igényesebb, magasabb minőségű termékeket keresnek. Különösen igaz ez a csempe-szaniter termékekre és az élőmunka igényt kiváltó, több munkafázist egyesítő, értékesebb termékekre, mint például az önterülő esztrich.

Az ördögi kör és a munkaerőhiány

Az áremelkedések oka mögött azonban a gyártói kapacitásbővítések elmaradásán túl a munkaerőhiány is kidomborodik, amit az újHÁZ Centrum szakértői minden területen érzékelnek, de a megyeszékhelyek fizikai dolgozóinak felkutatása különösen nagy kihívás elé állítja az építőanyag-kereskedelmi hálózat tagjait.

„A gyártók nem tudnak maximális kapacitáson termelni, mi pedig nem tudunk maximális mennyiségben vevőt kiszolgálni” – mutatott rá Dr. Rázsóné Szórády Csilla. Az újHÁZ Centrum úgy véli, a vevőket ez kellemetlen és kényszerű kompromisszumok sorába sodorja, ugyanis igyekeznek a lehető legjobban alkalmazkodni a szintén hiányban lévő szakemberekhez. „Ha a kőműves jelzi, hogy jövő héten jönne térkövet lerakni, akkor nem feltétlenül az a kérdés, hogy milyen térkő tetszik a vevőnek, hanem mi az, amit jövő hétre be tud szerezni” – mondta el Dr. Rázsóné Szórády Csilla, viszont jelenleg szinte nincs olyan termékcsoport, ahol ez ne lenne kihívás.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...