Erre költünk 1000 milliárd eurót

Digital device technology equipment gadget

Jó évre számíthatnak idén is a műszaki eszközök gyártói, a GfK előrejelzése szerint a múlt évhez képest 2,5 százalékkal többet, 1050 milliárd eurót költenek majd ilyen termékekre a fogyasztók.

A növekedést a telekommunikáció (+3 százalék), a háztartási kisgépek (+8 százalék) és a háztartási nagygépek (+2 százalék) fogják generálni. Az előrejelzések szerint az IT, az irodatechnika és a szórakoztató elektronikai termékek értékesítése stabil marad, szinte változatlan az előző évhez képest.

A műszaki elektronikai termékek piacának pozitív értékbeni növekedése 2020-ban minden régióra jellemző lesz, értéke 2 és 3 százalék között lehet. A regionális összetétel szinte változatlan marad 2019-hez képest, miszerint az ázsiai-csendes-óceáni régiók adták az árbevétel nagyrészét: 43 százalékot, emellett minden negyedik eurót pedig Európában költöttek el.

„Feltételezzük, hogy az 5G bővítésével és elterjedésével a telekommunikációs ágazat a viharos 2019 után újból növekedni fog. Az okostelefonok iránti kereslet Kínában és a feltörekvő Ázsiában nemcsak a telekommunikációs szektor, hanem a teljes műszaki elektronikai piac egyik fő hajtóereje lesz. Az innováció, a teljesítmény és a prémiumra való törekvés továbbra is a legfontosabb keresletnövelő fogyasztói trendek maradnak. A fogyasztókat a kényelemhez, az egészséghez és a jóléthez kapcsolódó termékekkel lehet elnyerni és költésre serkenteni. Ennek következtében továbbra is nagy az igény a háztartási kisgépekre, mind a feltörekvő, mind a fejlett piacokon. Ugyanakkor a digitális fogyasztók egyre jobban aggódnak a fenntarthatóság miatt, azaz: hogy ebben a technológiai környezetben a kormányok, gyártók, kereskedők és a fogyasztók hogyan lehetnének környezetbarátabbak” – fejtette ki Pavlin Lazarov, a GfK műszaki elektronikai termékek piacának szakértője.

A fogyasztói költések részesedésének változása

Bár még nincsenek meg az év végi számok világszinten, a GfK becslése szerint 2020-ban a telekommunikációból származik majd a tavalyi év összes fogyasztói kiadásának több mint 43 százaléka, 454 milliárd euró. A második helyezett a háztartási nagygépek piaca, a becsült forgalma 187 milliárd euró.

Az előrejelzések szerint az informatikai és az irodatechnikai szektor a műszaki elektronikai piac több mint 15 százalékát adja, amelyet a szórakoztató elektronika követ. Ez utóbbi több mint 146 milliárd euró értékű eladást generál, ami 14 százalékos részesedést jelent. A műszaki elektronikai cikkek piacán a háztartási kiskészülékek szektorában várható nagymértékű növekedés, továbbra is egyre nagyobb arányban költenek rájuk a fogyasztók. 2020-ban várhatóan ismét növekszik a részesedésük, a 97 milliárd eurós eladások a költések több, mint 9 százalékát érik el. A harc a fogyasztók figyelméért továbbra is kiemelt fontosságú, és a megnyeréshez vezető út megtalálása lesz a kihívás 2020-ban.

Hazai várakozások

A magyarországi műszaki elektronikai piac novemberig bezárólag pozitív értékbeni képet mutat. Nálunk is a telekom szektor adta a forgalom 40 százalékát. A telekommunikáción kívül a háztartási kis, és nagygépek piaca növekedett, köszönhetően az év eleji csereprogramoknak, amik beváltása év közepéig kitartott, valamint a beépíthető termékek is népszerűbbek voltak.

„Mivel a Black Friday utáni akciók decemberben is növelték a keresletet, valamint számos kereskedő kupon-akciókkal ösztönözte a háztartási kisgépek értékesítését, így az összforgalom egyszámjegyű növekedését várjuk. A 2020-as évben a szórakoztató elektronika piacának növekedését prognosztizáljuk -az idei évi csökkenéssel ellentétben-, mivel olimpia és futball EB is lesz, melyek jellemzően pozitívan hatnak a TV értékesítésre, amely a szórakoztató elektronikai termékek forgalmának közel 80 százalékát adja” – tette hozzá Sztupár Andrea, a GfK Hungária kereskedelmi igazgatója.