Erre költ a Toyota

A Toyota Financial Services (TFS) és biztosítási partnere stratégiai befektetést eszközölnek a finn MaaS Global Ltd vállalatban. A 2016-ban alapított MaaS Global Ltd profilja a kombinált közlekedési szolgáltatás: ügyfelei a ‘Whim’ alkalmazáson keresztül olyan havi előfizetési csomagot vásárolhatnak, ami igazodik közlekedési igényeikhez (a csomag része jelenleg a tömegközlekedés, az elektronikusan ‘leinthető’ iránytaxi és az autóbérlés). Helsinkiben már működik az alkalmazás, és a tervek szerint még idén három európai nagyvárosban – idővel pedig a világ több más városában is – is elérhető lesz a szolgáltatás.

 

A Lexus prémium márkát is jegyző Toyota befektetésének célja a kombinált mobilitási megoldások összehangolt modelljének kiterjesztése és az ehhez szükséges technológiák biztosítása. A Toyota Financial Services (TFS) segítségével a MaaS Global gyorsabb ütemben jelenhet meg szolgáltatásával a különböző piacokon, hosszú távon is elkötelezett ügyfélkört kiépítve.

 

A Toyota száz százalékos tulajdonában álló TFS vállalat 2000 júliusában alakult a Toyota globális pénzügyi leányvállalatának holdingjaként. A globális hálózat 35 országban működik, és több mint 25 millió ügyfél számára nyújt szolgáltatást. A MaaS Global egy finn startup, amit 2016 áprilisában alapítottak. Üzleti tervének lényege, hogy valóra váltsa a Mobilitás, mint szolgáltatás (Mobility as a Service – MaaS) koncepcióját, kiépítve a világ első közlekedési ökoszisztémáját. A MaaS Global arra törekszik, hogy a tömegközlekedés és a privát közlekedési szolgáltatók összekapcsolásával újfajta, praktikusabb szolgáltatást nyújtson. A különféle szolgáltatók összehangolása és integrálása zökkenőmentes és hatékony közlekedési módot ígér, helyi és globális szinten egyaránt. A Toyota mellett a cég további befektetői közt szerepel a Transdev, a Karsan Otomotiv Sanayii és a Ticaret AS, Veho Oy AB vállalat is. A vállalat célkitűzése, hogy ő legyen a “közlekedés Netflixe”- azáltal, hogy ügyfelei a ‘Whim’ nevű alkalmazáson keresztül olyan havi előfizetési csomagot vásárolhatnak, ami igazodik közlekedési igényeikhez. A Whim alkalmazás kialakítása olyan új közlekedési módokat kínál, amelyek könnyen integrálhatók a már meglévő közlekedési infrastruktúrába, emellett pedig támogatja a papírmentes jegykezelést és a legmodernebb fizetési funkciókat. A MaaS Global jelenleg Helsinkiben működik, ahol a szolgáltatási csomag része a tömegközlekedés, a taxi, az autóbérlés és a kerékpár. A következő 5-7 év során a MaaS Global szolgáltatása minden lehetséges közlekedési módot felölel majd, és a világ legtöbb nagyvárosában megjelenik.

 

A Toyota részéről ez egy stratégiai befektetés, amely beleillik a vállalat globális és európai mobilitási stratégiájába. A Toyota együttműködése az Uber és a Getaround vállalatokkal megbízható induló platformot biztosít a Mobilitási Stratégiához, és lehetővé teszi, hogy a TFS együttműködjön az autómegosztó és telekocsis szolgáltatásokkal, például az amerikai Flex Leasing programmal. A Toyota stratégiájának következő lépéseként a MaaS Global megalkotja a világszinten is működőképes “kombinált” közlekedési szolgáltatások mintapéldányát.

 

A MaaS Global üzleti modellje és stratégiája jól illik a Toyota stratégiai célkitűzéséhez, vagyis a közlekedés és az üzletvitel átformálásához. A TFS azzal szeretné megszerezni és megtartani ügyfeleit, hogy megérti igényeiket – többek közt a mobilitási szolgáltatások és a hozzájuk kapcsolódó fizetési megoldások terén. Az együttműködés lehetővé teszi a TFS számára, hogy a következő területeken felgyorsítsa a különféle megoldások kifejlesztését és tesztelését:

  • Annak feltárásában, hogyan integrálható szolgáltatásként az értékláncba a mobilitás koncepciója,

  • Annak megismerésében, hogyan tökéletesítheti az ügyfélmegtartási stratégiákat az ügyfelek közlekedési szokásainak megismerése,

  • A mikrofizetési megoldások nyújtásában.

 

A TFS idén kidolgozza az együttműködés módozatait, de a következő lehetséges területek már most is láthatók:

  • Együttműködés más Toyota mobilitási projektekben (olyan autómegosztó kezdeményezésekben, mint a YAKO és a Ha:mo Európában),

  • A “Whim” alkalmazás nyújtotta lehetőségek bővítése a jelenlegi és a jövőbeli ügyfelek számára,

  • Integrálás a Toyota Flottakezelési Stratégiába, különös tekintettel az európai piacra,

  • Elérhetővé tenni a MaaS számára a TFS hagyományos pénzügyi lehetőségeit, például ügyfélszolgálati központok létrehozásával a Whim ügyfelek számára.

 

Az autómegosztó és telekocsis szolgáltatásoktól eltérően a kombinált közlekedési szolgáltatások koncepciója még gyerekcipőben jár, és a piacon kevés ilyen szolgáltató létezik. A MaaS Global jó időben kezdett hozzá az ilyen üzleti modell megvalósításához, ráadásul élvonalbeli technológiával.