- Hirdetés -

EU főképviselő: ösztönözni és védeni kell a szólásszabadságot

|

- Hirdetés -

Ma van a sajtószabadság világnapja és a Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet idei elemzése szerint globális szinten romlott a helyzet az elmúlt egy évben, még soha nem volt olyan alacsony azon országok aránya, ahol kedvezőek a körülmények a sajtószabadság szempontjából, mint most. Josep Borrell, az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselője üzenetében kiemelte, hogy az információszabadságot és a szólásszabadságot mindenhol ösztönözni és védeni kell.

„Napjainkban, amikor minden eddiginél fontosabb a független és szabad média, a sajtószabadságot továbbra is veszély fenyegeti. Az újságírók nehéz munkakörülmények között, növekvő pénzügyi és politikai nyomás mellett, megfigyelés alatt, önkényesen kiszabott börtönbüntetésnek vagy erőszaknak kitéve végzik a munkájukat. Az UNESCO Megfigyelő Intézete szerint 2020 óta 76 újságírót öltek meg, sokukat pedig letartóztatták, zaklatták vagy fenyegették meg világszerte. Különös aggodalomra ad okot a női újságírók ellen irányuló nemi alapú erőszak” – írta üzenetében Josep Borrell.

Az EU főképviselője jelezte azt is, hogy a sajtószabadság az Európai Unió egyik alapvető értéke, amelyet számos közelmúltbeli kezdeményezés támaszt alá. A sajtószabadság és az újságírók biztonsága az emberi jogokra és a demokráciára vonatkozó új uniós cselekvési terv és az európai demokráciáról szóló cselekvési terv fő prioritása. 2020-ban több mint 400 újságíró részesült az emberijog-védők védelmét szolgáló uniós mechanizmus nyújtotta védelemben, és az EU fontos intézkedéseket hozott az újságírók, a független média és a világjárvánnyal kapcsolatos dezinformáció elleni küzdelem támogatása érdekében több régióban.

Josep Borrell hangsúlyozta, hogy az EU eltökélt szándéka, hogy többet tegyen Európában és szerte a világon. Az EU folytatja az egyeztetést a nemzetközi szervezetekkel és mechanizmusokkal, valamint élen jár az új megközelítések alkalmazásában. Erre példa az Európai Bizottság digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályra irányuló javaslata, amelynek célja, hogy a nagy platformok elszámoltathatók legyenek a rendszereik méltányosabbá, biztonságosabbá és átláthatóbbá tétele tekintetében. Emellett folytatjuk a dezinformáció elleni fellépésünket és az összes partner bevonásával igyekszünk feltárni a független médiát célzó fenntartható üzleti modellek támogatására szolgáló hatékony eszközöket.

„Az információszabadságot és a szólásszabadságot mindenhol ösztönözni és védeni kell. Ez mindannyiunk közös érdeke. Az EU továbbra is szót emel a véleménynyilvánítás szabadságának bárminemű – online és offline – korlátozásával és a cenzúrával szemben, amely sérti az emberi jogok nemzetközi jogát. A sajtószabadság a demokratikus társadalmak egyik sarokköve. E társadalmak pedig csak akkor lehetnek sikeresek, ha a polgárok hozzájutnak a megbízható információkhoz, és így megalapozott döntéseket tudnak hozni. A sajtószabadság egyet jelent valamennyiünk biztonságával” – fogalmazott üzenetében Josep Borrell.

Bár Európa viszonylag jól áll a sajtószabadság biztosításában, a Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet idei jelentése szerint a helyzet globális szinten tovább romlott. A 2021-es sajtószabadság rangsort az észak-európai országok vezetik (Norvégia, Finnország, Svédország az első három), és az EU országai jellemzően a lista elején foglalnak helyet. Magyarország a 92. a rangsorban, ami 3 hellyel rosszabb, mint egy éve, azonban például 2006-ban még a 10. volt ezen a listán. Az EU-ból csak Bulgáriában rosszabb a sajtószabadság helyzete jelenleg, mint nálunk.

A Riporterek Határok Nélkül elemzése szerint a vizsgált 180 ország mindössze 7 százalékában teljesen jó a sajtószabadság helyzete, ami a legalacsonyabb arány azóta, hogy a mostani módszerrel állítják össze a jelentést, és további 20 százalékban megfelelő a helyzet. Ami viszont nagyon aggasztó, hogy a jelentés szerint összesen 132 országban súlyosan sérül, vagy sérül a sajtószabadság, vagyis a vizsgált államok 73 százalékában.

„A szabad, független és plurális médiának mindig is nélkülözhetetlen szerepe volt és van a nyilvánosság tájékoztatásában, de különösen igaz ez a koronavírus-járvány alatt. A szabad sajtó, a demokrácia egyik alappillére, elengedhetetlen az átláthatóság és az elszámoltathatóság biztosításához. Az újságírók védelme, a véleményszabadság tiszteletben tartása, a félrevezetés és félretájékoztatás visszaszorítása fontos elemei a sajtószabadság biztosításának.

A demokrácia alapját az a jog adja, amely biztosítja a jól informált lakosság oldaláról a szabad véleménynyilvánítást. A média és az újságírók a hírek és különböző vélemények terjesztésével fontos szerepet játszanak egy adott társadalom életében, különösen olyan válságidőszakban, amit a pandémia megjelenése óta vagyunk kénytelenek átélni és megélni” – írja a Sajtószabadság napja alkalmából a Magyar Lapkiadók Egyesülete.

A szervezet szerint a válsághelyzetek gyakran az igazság pillanataivá válnak. Ami ma koronavírus járvány alatt mindenkit megérinthetett, az a közjótól való nagyon komoly függése volt. Olyan közjavaktól, mint a víz, a közösségi közlekedés, az egészségügyi infrastruktúra… olyan alapvető közjavaktól, amelyekről hajlamosak vagyunk elfelejteni, mennyire létfontosságúak. A közjavak közé tartozik az információ is, a megbízható és pontos információhoz való hozzáférés még soha nem volt fontosabb, mint manapság. „A híreknek meg kell felelniük a tényeknek és a megfelelő forrásokból kell származniuk, mert az álhírek ugyanolyan gyorsan terjednek, mint a vírus maga és nagyon sok kárt okozhatnak, nem csak a demokráciának, de az életünknek is. Az újságírók az első sorokban küzdenek ebben a csatában. De nem harcolhatnak egyedül: ha a közjavakról van szó – a társadalmunk alapjairól – akkor minden állampolgárnak megvan a maga szerepe. Csak a közvélemény teljes támogatásával tudnak az újságírók megfelelni a társadalom követelményeinek. Az újságírók döntő szerepet játszanak az arról szóló eszmecsere előmozdításában, hogy a társadalmak miként készülhetnek fel jobban az előttünk álló kihívásokra, és végső soron hogyan válhatnak biztonságosabbá, virágzóbbá és fenntarthatóbbá” – írta az MLE.

A szervezet közlése szerint a demokratikus közvélemény alakulásában központi szereppel bíró sajtón keresztül az újságírók tevékenységének egyik lényegi eleme a közéleti események nyilvánossághoz való közvetítése. A média a modernkori nyilvánosság fő letéteményese, nélküle teljes mértékben elképzelhetetlen a demokratikus társadalmi tanácskozás működése. A sajtónak elsőrendű alkotmányos feladata a közérdekű információk, köztük a közéleti szereplők megnyilatkozásainak, álláspontjainak terjesztése. Nemcsak annak van jelentősége, hogy a közügyek vitájához tartozó információk terjesztése a sajtó alkotmányos küldetése, hanem annak is, hogy a demokratikus vita többi résztvevőjének pedig joga van ehhez a tájékoztatáshoz. Különösen fontos tehát, hogy a sajtó a közvita számára releváns körülményekről minél szabadabban és objektíven, torzítások nélkül számolhasson be.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Nőtt a tévézésre szánt idő a magyarok körében

Az idei harmadik negyedévben öt perccel nőtt a napi tévénézési idő a teljes népesség körében a Nielsen Közönségmérés adatai szerint és elérte a 4 óra 32 percet. A filmek és sorozatok miatt ülünk le...

Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az...

Új évaddal folytatódik a Comedy Club

Újra a nagypályás nevettetőké a terep a Comedy Centralon, október 22-től ugyanis folytatódik a humorcsatorna standupos műsorfolyama, a Comedy Club. Idén ősszel ismét trükkös cselekkel, kíméletlen támadásokkal és védhetetlen poénlabdákkal nyomul a gárda. Elsőként...

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek...

Éjjel is látó kamerákkal érkezik a legújabb okosmobil

Különleges éjszakai fotós és videós funkciókkal, 120 Hz-es képfrissítéssel, szupergyors töltéssel érkezik a HUAWEI legújabb okostelefonja. A nova 9 elő- és hátlapi kameráival egyaránt 4K-s felbontású videók készíthetők, a 4300 mAh-s beépített akkumulátor feltöltéséhez...

A vártnál jobban teljesít a lízingpiac

Bár a járvány az idén is bizonytalanná teszi a gazdasági helyzetet, a magyar lízingpiac ennek ellenére a várakozásoknál jobban szerepel – mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet csütörtöki konferenciáján. Szerinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA