- Hirdetés -

EU főképviselő: ösztönözni és védeni kell a szólásszabadságot

|

- Hirdetés -

Ma van a sajtószabadság világnapja és a Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet idei elemzése szerint globális szinten romlott a helyzet az elmúlt egy évben, még soha nem volt olyan alacsony azon országok aránya, ahol kedvezőek a körülmények a sajtószabadság szempontjából, mint most. Josep Borrell, az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselője üzenetében kiemelte, hogy az információszabadságot és a szólásszabadságot mindenhol ösztönözni és védeni kell.

„Napjainkban, amikor minden eddiginél fontosabb a független és szabad média, a sajtószabadságot továbbra is veszély fenyegeti. Az újságírók nehéz munkakörülmények között, növekvő pénzügyi és politikai nyomás mellett, megfigyelés alatt, önkényesen kiszabott börtönbüntetésnek vagy erőszaknak kitéve végzik a munkájukat. Az UNESCO Megfigyelő Intézete szerint 2020 óta 76 újságírót öltek meg, sokukat pedig letartóztatták, zaklatták vagy fenyegették meg világszerte. Különös aggodalomra ad okot a női újságírók ellen irányuló nemi alapú erőszak” – írta üzenetében Josep Borrell.

Az EU főképviselője jelezte azt is, hogy a sajtószabadság az Európai Unió egyik alapvető értéke, amelyet számos közelmúltbeli kezdeményezés támaszt alá. A sajtószabadság és az újságírók biztonsága az emberi jogokra és a demokráciára vonatkozó új uniós cselekvési terv és az európai demokráciáról szóló cselekvési terv fő prioritása. 2020-ban több mint 400 újságíró részesült az emberijog-védők védelmét szolgáló uniós mechanizmus nyújtotta védelemben, és az EU fontos intézkedéseket hozott az újságírók, a független média és a világjárvánnyal kapcsolatos dezinformáció elleni küzdelem támogatása érdekében több régióban.

Josep Borrell hangsúlyozta, hogy az EU eltökélt szándéka, hogy többet tegyen Európában és szerte a világon. Az EU folytatja az egyeztetést a nemzetközi szervezetekkel és mechanizmusokkal, valamint élen jár az új megközelítések alkalmazásában. Erre példa az Európai Bizottság digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályra irányuló javaslata, amelynek célja, hogy a nagy platformok elszámoltathatók legyenek a rendszereik méltányosabbá, biztonságosabbá és átláthatóbbá tétele tekintetében. Emellett folytatjuk a dezinformáció elleni fellépésünket és az összes partner bevonásával igyekszünk feltárni a független médiát célzó fenntartható üzleti modellek támogatására szolgáló hatékony eszközöket.

„Az információszabadságot és a szólásszabadságot mindenhol ösztönözni és védeni kell. Ez mindannyiunk közös érdeke. Az EU továbbra is szót emel a véleménynyilvánítás szabadságának bárminemű – online és offline – korlátozásával és a cenzúrával szemben, amely sérti az emberi jogok nemzetközi jogát. A sajtószabadság a demokratikus társadalmak egyik sarokköve. E társadalmak pedig csak akkor lehetnek sikeresek, ha a polgárok hozzájutnak a megbízható információkhoz, és így megalapozott döntéseket tudnak hozni. A sajtószabadság egyet jelent valamennyiünk biztonságával” – fogalmazott üzenetében Josep Borrell.

Bár Európa viszonylag jól áll a sajtószabadság biztosításában, a Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet idei jelentése szerint a helyzet globális szinten tovább romlott. A 2021-es sajtószabadság rangsort az észak-európai országok vezetik (Norvégia, Finnország, Svédország az első három), és az EU országai jellemzően a lista elején foglalnak helyet. Magyarország a 92. a rangsorban, ami 3 hellyel rosszabb, mint egy éve, azonban például 2006-ban még a 10. volt ezen a listán. Az EU-ból csak Bulgáriában rosszabb a sajtószabadság helyzete jelenleg, mint nálunk.

A Riporterek Határok Nélkül elemzése szerint a vizsgált 180 ország mindössze 7 százalékában teljesen jó a sajtószabadság helyzete, ami a legalacsonyabb arány azóta, hogy a mostani módszerrel állítják össze a jelentést, és további 20 százalékban megfelelő a helyzet. Ami viszont nagyon aggasztó, hogy a jelentés szerint összesen 132 országban súlyosan sérül, vagy sérül a sajtószabadság, vagyis a vizsgált államok 73 százalékában.

„A szabad, független és plurális médiának mindig is nélkülözhetetlen szerepe volt és van a nyilvánosság tájékoztatásában, de különösen igaz ez a koronavírus-járvány alatt. A szabad sajtó, a demokrácia egyik alappillére, elengedhetetlen az átláthatóság és az elszámoltathatóság biztosításához. Az újságírók védelme, a véleményszabadság tiszteletben tartása, a félrevezetés és félretájékoztatás visszaszorítása fontos elemei a sajtószabadság biztosításának.

A demokrácia alapját az a jog adja, amely biztosítja a jól informált lakosság oldaláról a szabad véleménynyilvánítást. A média és az újságírók a hírek és különböző vélemények terjesztésével fontos szerepet játszanak egy adott társadalom életében, különösen olyan válságidőszakban, amit a pandémia megjelenése óta vagyunk kénytelenek átélni és megélni” – írja a Sajtószabadság napja alkalmából a Magyar Lapkiadók Egyesülete.

A szervezet szerint a válsághelyzetek gyakran az igazság pillanataivá válnak. Ami ma koronavírus járvány alatt mindenkit megérinthetett, az a közjótól való nagyon komoly függése volt. Olyan közjavaktól, mint a víz, a közösségi közlekedés, az egészségügyi infrastruktúra… olyan alapvető közjavaktól, amelyekről hajlamosak vagyunk elfelejteni, mennyire létfontosságúak. A közjavak közé tartozik az információ is, a megbízható és pontos információhoz való hozzáférés még soha nem volt fontosabb, mint manapság. „A híreknek meg kell felelniük a tényeknek és a megfelelő forrásokból kell származniuk, mert az álhírek ugyanolyan gyorsan terjednek, mint a vírus maga és nagyon sok kárt okozhatnak, nem csak a demokráciának, de az életünknek is. Az újságírók az első sorokban küzdenek ebben a csatában. De nem harcolhatnak egyedül: ha a közjavakról van szó – a társadalmunk alapjairól – akkor minden állampolgárnak megvan a maga szerepe. Csak a közvélemény teljes támogatásával tudnak az újságírók megfelelni a társadalom követelményeinek. Az újságírók döntő szerepet játszanak az arról szóló eszmecsere előmozdításában, hogy a társadalmak miként készülhetnek fel jobban az előttünk álló kihívásokra, és végső soron hogyan válhatnak biztonságosabbá, virágzóbbá és fenntarthatóbbá” – írta az MLE.

A szervezet közlése szerint a demokratikus közvélemény alakulásában központi szereppel bíró sajtón keresztül az újságírók tevékenységének egyik lényegi eleme a közéleti események nyilvánossághoz való közvetítése. A média a modernkori nyilvánosság fő letéteményese, nélküle teljes mértékben elképzelhetetlen a demokratikus társadalmi tanácskozás működése. A sajtónak elsőrendű alkotmányos feladata a közérdekű információk, köztük a közéleti szereplők megnyilatkozásainak, álláspontjainak terjesztése. Nemcsak annak van jelentősége, hogy a közügyek vitájához tartozó információk terjesztése a sajtó alkotmányos küldetése, hanem annak is, hogy a demokratikus vita többi résztvevőjének pedig joga van ehhez a tájékoztatáshoz. Különösen fontos tehát, hogy a sajtó a közvita számára releváns körülményekről minél szabadabban és objektíven, torzítások nélkül számolhasson be.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Újabb témákkal érkezik a Made In Gyetván Csabával

A Made In Gyetván Csabával hetedik évada hoz el izgalmas témákat nézőinek a Discovery Channel képernyőire. A vadonatúj, hetedik évadban – amely szeptember 25-én, 19:00 órakor debütál a csatornán – újabb gyártási titkokra derül...

Dr. Fazekas Ildikó kapta az MMSZ Életműdíját

Az elmúlt esztendők során összesen öten kapták meg a rangos elismerést, amelyet minden évben a Marketing Summit-on, a szakma csúcstalálkozóján adnak át ünnepélyes keretek között. Ebben az évben, a sorban hatodikként Dr. Fazekas Ildikó,...

Új trend a napelemeknél

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb figyelmet kap napjainkban. Sokan már ellátási gondoktól is tartanak, ezért érdemes élni a korszerű, jövőbe mutató technológiával és függetleníteni magunkat a szolgáltatótól. Ugyanakkor a fogyasztók...

David Beckhamről készít sorozatot a Disney+

A Disney+ bejelentette, hogy a „Példaképünk, Beckham” (Save Our Squad with David Beckham) című brit originals (saját gyártású) sorozat premierje november 9-én, szerdán lesz a Disney+-on.A sorozat a BAFTA- és RTS-díjas Twenty Twenty produkciós...

Díjazták a közösségi média hazai sztárjait

Hatodik alkalommal díjazták a hazai közösségi média legnagyobb sztárjait. A JOY Social Media Award gálán a legismertebb véleményvezérek mellett számos híresség is tiszteletét tette, hogy együtt ünnepeljék meg a közönség kedvenceit. Díjat kapott többek...

Átalakulóban a luxusingatlanok piaca

A prémium ingatlanok szegmensében is elkezdődött a piaci átrendeződés. A járványidőszaktól kezdődően csökkent a külföldi befektetők aránya a fővárosban és az agglomerációban, azonban a balatoni luxusingatlanok még mindig vonzóak a határon túli vásárlók körében....

Marketplace-t indít a Decathlon

Magyarország piacvezető sportszerkereskedője a sportszektorban elsőként marketplace-ként működteti tovább webshopját. A bővülő termékkínálattal a vásárlói elégedettséget szeretnék növelni, céljuk ezenfelül új vásárlók megszólítása és egy új értékesítési csatorna megnyitása. A COVID az elmúlt években...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Megnyílt a World Press Photo kiállítás

Csaknem 140 felvételt mutat be a világ minden tájáról a World Press Photo kiállítás péntektől a Magyar Nemzeti Múzeumban (MNM). Marika Cukrowsky, az idei kiállítás kurátora elmondta: a World Press Photo csaknem hét évtizedes történetének...

Prémium kávémárkával erősít a Coca-Cola

Minden második magyar eszpresszóval kezdi a reggelt – derült ki a Coca-Cola HBC Magyarország és a GKID közös, mintegy 2500 fő megkérdezésével készült kutatásából. A kávé töretlen és egyre növekvő népszerűsége az egyik oka...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új vezető a Central Médiacsoportnál

A Central Médiacsoport évek óta nagy hangsúlyt fektet a digitalizáció nyújtotta lehetőségek kiaknázására, illetve a szervezeten belüli digitális kompetenciák erősítésére és összehangolására. Ennek érdekében hazánk egyik vezető médiavállalata egy olyan saját, digitális tudásközpontot hoz...

Újabb témákkal érkezik a Made In Gyetván Csabával

A Made In Gyetván Csabával hetedik évada hoz el izgalmas témákat nézőinek a Discovery Channel képernyőire. A vadonatúj, hetedik évadban – amely szeptember 25-én, 19:00 órakor debütál a csatornán – újabb gyártási titkokra derül...

Dr. Fazekas Ildikó kapta az MMSZ Életműdíját

Az elmúlt esztendők során összesen öten kapták meg a rangos elismerést, amelyet minden évben a Marketing Summit-on, a szakma csúcstalálkozóján adnak át ünnepélyes keretek között. Ebben az évben, a sorban hatodikként Dr. Fazekas Ildikó,...

Új trend a napelemeknél

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb figyelmet kap napjainkban. Sokan már ellátási gondoktól is tartanak, ezért érdemes élni a korszerű, jövőbe mutató technológiával és függetleníteni magunkat a szolgáltatótól. Ugyanakkor a fogyasztók...

David Beckhamről készít sorozatot a Disney+

A Disney+ bejelentette, hogy a „Példaképünk, Beckham” (Save Our Squad with David Beckham) című brit originals (saját gyártású) sorozat premierje november 9-én, szerdán lesz a Disney+-on.A sorozat a BAFTA- és RTS-díjas Twenty Twenty produkciós...
- Hirdetés -

Don't Miss

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...

Bátornak, belemenősnek és nyitottnak kell lennünk

Melyek a legforróbb témák a marketingszakmában, mire kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk a területtel foglalkozóknak – többek között erről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Horváth Tibor (HT), a Salesforce felhőmarketingért felelős vezetője és Siegler Bálint...

Már nem csak a helyi témák meghatározóak

A fogyasztók, ügyfelek még soha ennyire nem keresték azt, hogy legyen mihez kötődni – véli Török Szabolcs, a Magyar Posta marketingkommunikációs igazgatója. A szakember az mmonlie.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívást jelent az,...

A gazdaság motorjaként is hivatkozhatunk a marketingre

Már nem szabad csak egy jól csengő üzenetként gondolni a fenntarthatóságra, elérkezett az idő, hogy a „green washing” helyét valódi tettek vegyék át – állítja Sándor Gabriella, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója....
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldül a ŠKODA

Töretlenül folytatja a ŠKODA AUTO a vállalat szén-dioxid-mentesítését, amit „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030” koncepciója keretében holisztikus cselekvési tervvel is támogat. Az elektromobilitási átállás felgyorsítása mellett az akkumulátorhajtású elektromos járművek hosszú távon fenntartható...

Faültetési akcióban a K&H

A klímaváltozás már nem csak a jövő fenyegetése, egyre többször saját bőrünkön is megtapasztalhatjuk a felmelegedés hatásait, legyen szó forró nyárról vagy a nemrég véget érő aszályról. A globális felmelegedéshez vezető egyik ok a...

Így hat a klímaváltozás a gazdaságra

A klímaváltozás ma már nem kérdés, hanem tény, ami feladatok sokasága elé állítja a gazdasági szereplőket. A vállalatok működésére és teljesítményére már jelenleg is, de a jövőben még inkább hatással lesz az éghajlatváltozás. A...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....