- Hirdetés -

Ez a megoldás a munkaerőhiányra?

|

Magyarországon megduplázódott az üres álláshelyek száma az elmúlt 4 évben. Miközben a megfelelő munkavállalók megszerzése és megtartása kritikus sikertényező a vállalatok számára, meglepő, hogy ma Magyarországon a vállalatok majdnem fele nem készít létszámtervet és közel harmada nem rendelkezik végiggondolt HR stratégiával – többek között ez derül ki a Profession.hu és a Boston Consulting Group tanulmányából.

A Profession.hu és a BCG közös kiadványában arra kereste a választ, hogy miképp változott az elmúlt 5 évben a magyar munkaerőpiac, erre hogyan tudnak reagálni a vállalatok, és hogyan lehetnek, maradhatnak sikeresek a megváltozott munkaerő-piaci viszonyok között. „Azt mindenki tudja, hogy munkaerőt találni nehéz, és vannak kiemelten nehéz területek, mint a szak- és fizikai munka, vagy az informatika. Ennek ellenére az a tapasztalat, hogy amikor a toborzás témakörére kerül a szó, és lépéseket kell hozni, hogy máshogy működjenek a folyamatok, mint eddig, az vállalati szinten nem valósul meg. Ezzel a tanulmánnyal az volt a célunk, hogy HR kezébe egy olyan eszközt adjunk, amivel le lehet ülni beszélgetni a felsővezetőkkel, és a toborzást stratégiai szintre lehet emelni.” – összegzi a kiadvány jelentőségét Martis István, a Profession.hu ügyvezető igazgatója.

A munkavállaló érték

Az utóbbi évek hazai munkaerő-piaci keresletének dinamikus növekedése ugyanazt a 4,4 millió fő gazdaságilag aktív, potenciális munkaerőt célozza folyamatosan. Mindez azzal jár, hogy erős humánerőforrás keresleti piac alakult ki, tehát – bár nem lehetetlen – de egyre nehezebb megfelelően képzett munkaerőt találni és megtartani. Ez mindenképpen egy tudatosabb gondolkodást és több energiabefektetést igényel. „Manapság a legtöbb vállalatnál több pénz van munkaerőben, mint eszközökben. Ebből egyenesen kellene következnie, hogy a humántőke menedzselésének fontosabbnak kellene lennie, mint bármi másnak. Ha meggondoljuk, hogy hányan foglalkoznak manapság egy cégnél például a munkaerő elemzésével, akkor láthatjuk, hogy a valóság még nem ezt tükrözi. Mi azt gondoljuk, hogy ez a jövő és ez át fog alakulni, hiszen a vállalat tőkéje az emberekben van, ezért fontos, hogy megértsük őket.” – vezet be a tanulmány egyik legfontosabb mondanivalójába Kotsis Ádám, a BCG szenior HR szakértője.

A jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben a munkaerő felvétele és megtartása már jócskán túlmutat a HR hatáskörén. A sikeres toborzás alapfeltétele a vonzó vállalat, ami nem lehet csak egy jól összerakott munkáltatói márkaépítő kampány, hanem a vállalatnak valóban eszerint kell működnie. A munkavállalói preferenciákkal összhangban lévő vállalati kultúra és működés kialakítása komplex vezetőségi feladat és egyetlen terület sem maradhat ki ebből. A HR legnagyobb kihívást jelentő feladata ma az, hogy adatokra és számokra legyen képes lefordítani a humán folyamatokat, hogy kialakítson egy olyan nyelvet és érvrendszert, amit az üzleti terület is képes értelmezni és megfelelő komolysággal kezelni.

A pályaelhagyók gyakran motiváltabbak

Profession.hu egyik 2018-as reprezentatív kutatásának tanulsága szerint a magyar munkavállalók 44%-a nem azon a területen dolgozik, amelyben a legmagasabb végzettségét szerezte. Éppen ezért a munkavállaló minőségét többé nem feltétlenül az akademikus tudás vagy a végzettség határozza meg, hanem az a potenciál és személyes tulajdonságok megléte, amibe érdemes invesztálni. A pályaelhagyásból is következő készséghiányok áthidalása éppen ezért egy fontos terület, amire érdemes a cégeknek fókuszálni, így a munka melletti folyamatos képzés és átképzés a vállalatok számára meghatározó tevékenységgé és kritikus sikertényezővé fog válni a jövőben.

Az elvárt képzettséget tekintve ezért érdemes flexibilisebbnek lennie a cégeknek, mivel a hagyományos karrierutakat követők helyett ma már egyre gyakoribbak a pályaelhagyók. Az ő esetükben az eredeti végzettség helyett nagyobb súllyal kell figyelembe venni a tapasztalatot, a személyes készségeket és tulajdonságokat. Az átképzésük talán költségesebbnek tűnik rövid távon, mégis érdemes felvételüket megfontolni, ugyanis gyakran motiváltabbak, így a megfelelő készségek megléte esetén sem a megfeleléssel, sem pedig a megtérüléssel nem lesz gond.

Digitalizáció – kihívás és lehetőség

Képezni, képezni, képezni. Nem csak az újonnan belépőket, hanem a menedzsmentet, az egész szervezetet, mert a régi rutinok már nem alkalmasak a jelenlegi helyzet kezelésére. Az informatikai és technológiai gyorsulás alapjaiban változtatja meg a munka és a szervezetek világát. Az adat olyan eszköz, amit a vállalatnak be kell építenie a vállalkozás minden folyamatába, a HR-t is ideértve. A digitális rendszereknek, illetve technológiáknak köszönhetően manapság olyan mélységben és részletességgel, olyan gyorsan és praktikusan érthetjük meg egy vállalat emberi erőforrását, ahogy az korábban nem volt lehetséges.

A vállalatok a jövőben csak akkor lehetnek sikeresek, ha az emberi erőforrás menedzsmentjük az adatokra épül, ha a tehetségek megszerzése és megtartása az egész vezetőség feladatává válik, és ha az üzleti és a HR-stratégia között szoros és állandó kapcsolat jön létre, állítja a tanulmány.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...