Különböző forgatókönyvek kidolgozása a tervezés támogatására, illetve a hosszú távú projektek leállítása vagy törlése – ezek voltak a leggyakoribb intézkedések a marketingvezetők körében a COVID-19 járvány miatt kialakult helyzetben, legalábbis a Gartner felmérése szerint. A kutatócégnek adott válaszok alapján főként a rugalmasság és az agilitás hiánya befolyásolta a marketingeseket abban, hogy még hatékonyabbak legyenek.
A Gartner kutatása során megkérdezett marketingvezetők 38 százaléka jelezte, hogy a COVID-19 miatt az egyik fő feladat az volt, hogy különböző forgatókönyveket dolgozzanak ki, amelyek támogatták az üzleti döntések meghozatalát vállalati szinten. A válaszadók 34 százaléka jelezte, hogy leállították vagy teljesen törölték a hosszabb távú projekteket, míg 11 százalék arról számolt be, hogy módosítottak az ügyfélpolitikán, például a visszatérítések, vagy a megrendelések törlése kapcsán.
Bár az élet jelentős része – oktatás, távmunka, társadalmi kapcsolattartás – áttevődött az online térbe és az internetes vásárlás felfutott a járvány hatására a válaszadók mindössze 9 százaléka jelezte, hogy növelték erőfeszítéseiket az e-kereskedelmi szolgáltatásaik népszerűsítésére. Még kevesebben, a megkérdezettek csupán 8 százaléka számolt be arról, hogy olyan eszközöket vetettek be, amelyekkkel követhették a fogyasztói hangulatot és trendeket.
A kutatócég felmérése szerint a marketingvezetők majdnem 30 százaléka jelezte, hogy az agilitás és a rugalmasság területén lévő hiányosságok negatívan befolyásoltak a terveik megvalósítását a járvány során. A Gartner elemzése szerint ilyen helyzetben még az eddiginél is fontosabbá váltak a pontos és nagy mennyiségű adatra alapozott elemzések. Az ezzel foglalkozó csapatoknak ugyanakkor szintén komoly nehézségekkel kellett szembenézniük, egyrészt a korábbitól eltérő munkarendre, home office-ra történő átállás miatt, másrészt az ugrásszerűen megnövekedett igényekből adódóan.
A Gartner ajánlásokat is megfogalmazott, hogyan lehet növelni az elemzések hatékonyságát és ezáltal lehetővé tenni, hogy a vállalatok gyors választ adjanak a stratégiai kihívásokra. A marketing csapatoknak is érdemes átvenni a gyártás néhány területén, a szoftverfejlesztésben, illetve a startupoknál már szélesebb körben alkalmazott „lean” koncepciót, aminek keretében optimalizálják a feladatok elvégzését és kizárnak minden olyan tevékenységet, ami nem hoz létre értéket az ügyfeleknek. További fontos lépés lehet a hatékonyság növelésére az információ kérések priorizálása, illetve az agilis munkamódszerek bevezetése.