A tavalyi 12 százalék fölötti növekedés után idén 5,5 százalékkal zsugorodhat az európai digitális hirdetési piac az IAB Europe közlése szerint. A múlt évben az Egyesült Királyságban költötték legtöbbet online reklámokra, több mint 21 milliárd eurót, a leggyorsabban viszont Szerbiában fejlődött ez a szegmens a vizsgált 29 piac közül.
Ha satuféket nem is nyom, alaposan lefékez idén a digitális hirdetési piac Európában – derül ki az IAB Europe legújabb elemzéséből. A tavalyi eredményeket bemutató tanulmány foglalkozik az idei évben várható fejleményekkel is. A szervezet vezető közgazdásza, dr. Daniel Knapp számításai szerint 2020-ban az előző évhez képest 5,5 százalékkal zsugorodhat az online reklámpiac. Ez egyébként még viszonylag jó eredmény lenne, a többi hirdetési platform esetében ugyanis 21,3 százalékos összesített csökkenéssel számolhatunk.
A múlt év ugyanakkor még hozta a korábbi időszakban megszokott fejlődést, 64,8 milliárd eurót költöttek a vizsgált 28 piacon digitális hirdetésekre, ami 12,3 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2006 óta évente átlagosan 4 milliárd euróval bővült az online reklámpiac Európában. A 28 ország közül 21-ben mértek 10 százalékos, vagy azt meghaladó mértékű növekedést.
Az online videóhirdetések piaca közel 30 százalékkal bővült, megközelítve a 10 milliárd eurós szintet. A közösségi médiás reklámokra 25,6 százalékkal költöttek többet tavaly, a legnagyobb szegmens ugyanakkor továbbra is a keresőhirdetéseké, amelyekre 28 milliárd eurót fordítottak 2019-ban, igaz ez csak 11,8 százalékos növekedést jelentett éves összevetésben.
Messze a legnagyobb piac a brit, az Egyesült Királyságban 21,4 milliárd eurós volt a digitális reklámpiac 2019-ben, Németországban 9,4, míg Franciaországban 6,1 milliárd eurós. A leggyorsabban fejlődő piac Szerbia volt, ahol 2018-hoz képest 28,4 százalékkal bővült az online reklámköltés, de 28 százalékos fejlődést mértek Ukrajnában is, és negyedével bővült a szektor Fehéroroszországban is.