- Hirdetés -

Ez várható a hazai autópiacon

|

Fél évvel ezelőtt igen negatív előrejelzéseket fogalmaztak meg a szakemberek a magyar autópiac jövőjével kapcsolatban. Több mint 50 százalékos forgalom-visszaesést prognosztizáltak, ami a mai napig ismert eredmények tükrében kissé túlzásnak tűnik. De mit várhatunk, milyen további gazdasági hatása lesz a második hullámnak a szektorra nézve? Az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen forgalmazó cég szakemberei adtak erre választ.

Az erős január-februári forgalom miatt idén az első negyedéves statisztikák alapján még nem volt érzékelhető a koronavírus gazdasági hatása az autópiacra. Egy félév leforgása alatt azonban komoly visszaesést produkáltak a számok. 2020 októberéig összesen 90.092 db új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 2019 azonos időszakához képest 21,73%-os (-25.013 db) csökkenést jelent. A kishaszon-gépjárműveknél szinte teljesen ugyanaz a helyzet: 20,33%-os volt a kereslet-visszaesés, ami darabszámban -3.884-nek felel meg. Míg a kishaszon esetében, egyértelműen minden kategória eladásai megcsappantak, addig a személygépkocsiknál érdekes módon az egyterűek, az E szegmensbe tartozó, prémium SUV-k és a mikrobuszok eladásai nőttek. Érdekesség, hogy a szeptemberi eladások számai viszont meghaladták az egy évvel ezelőttit, ám ennek csak technikai oka van, ugyanis 2019 augusztusára több autó gyártását is előre hozták, hogy regisztrációjuk még a szigorodó WLTP-szabályozások életbe lépése előtt megtörténjen.

„Az említett kategóriák eladásainak emelkedése egyértelműen a nagycsaládos autóvásárlási támogatásnak tudható be” – árulta el Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A programot ugyanis nem függesztették fel a veszélyhelyzet idejére, a családok továbbra is beadhatták igényüket a 2,5 millió forintos hozzájáruláshoz, és miután megkapták a pozitív elbírálást, rögtön mentek is kinézni vagy leszerződni egy adott hétszemélyes modellre. E tekintetben kiugró a Dacia részesedése, hiszen több mint 3.000 Lodgy-t helyeztek forgalomba szeptember végéig. Kategórián belül a piaci részesedésük így több mint 55%-os.” Érdekességként megjegyezte, az óbudai vállalatnál volt olyan vásárló is – használt, illetve új autó tekintetében egyaránt –, aki elővigyázatosságból, a megelőzés érdekében ruházott be egy gépkocsira, hogy a tömegközlekedést elkerülje.

A nagycsaládos mellett a májusban, újonnan meghirdetett elektromos autó pályázat is fellendítette a piacot egy kis mértékben. A támogatásra rendelkezésre álló ötmilliárd forintos keretösszeg alig több mint egy nap alatt kifogyott, összesen közel 1.700 pályázót segített új, elektromos gépjármű vásárlásában az állam – beleértve azokat is, akik miatt később kiegészítették a pályázati keretösszeget, hogy minden sikeres tender beszerzésben realizálódhasson. Habár az elektromos pályázat nyerteseinek többsége még nem használta fel a támogatást, érdekes eredményeket mutatnak a statisztikák. A Duna Autó szempontjából releváns márkák tekintetében a legszembetűnőbb, hogy a sokáig egyeduralkodónak számító Nissan Leafet megelőzte a Renault Zoe, elsősorban a modellfrissítésnek és az erős kampányának köszönhetően. Míg a francia gyártó modelljéből országosan 277 darabot helyeztek forgalomba 2020. szeptember végéig, addig a japán típusból 224 darabot. Az eladások tekintetében fej-fej mellett haladó Hyundai Kona EV és Kia e-Niro szintén erős trónkövetelőkké váltak, de az új belépők, mint például a Peugeot e-208 vagy e-2008, is okozhatnak még meglepetést a jövőben. A Honda e és Fiat 500e értékesített darabszámában viszont nem várható nagy ugrás, ez a két modell inkább ínyencségnek számít a piacon, és az egyediség tökéletes kifejezőeszközei lehetnek tulajdonosaiknak.

„Ahhoz képest, hogy a járványügyi helyzet elején még 50%-os kereslet-visszaesést jósoltunk, nem panaszkodhatunk a 21,73%-os piaccsökkenésre. A koronavírus okozta gazdasági válság minket is érintett, de a tavalyi rekordévünknek köszönhetően a Duna Autó könnyebben vészelte azt át, mint más vállalkozás. Az idei, Q2-es visszaesésünk 40%-os volt a 2019-es eredményekhez képest, míg a Q3-as „mindössze” 15%-os – mindkét időszakot vizsgálva tehát jobb volt a statisztikánk, mint a piaci számok. Arról nem is beszélve, hogy időben, szinte elsőként reagáltunk a piaci igényekre, rugalmasan alkalmazkodtunk a megváltozott feltételekhez, és létrehoztuk online értékesítési platformunkat, valamint hozom-viszem szervizszolgáltatásunkat.” Markó Zoltán elmondása alapján a veszélyhelyzet alatt határozott érdeklődés mutatkozott a kontaktusmentes autóvásárlás és szervizszolgáltatás iránt is, emellett a cég földrajzi vonzáskörzete is kibővült. Volt például olyan ügyfelük, aki Győrből rendelt autót az óbudai Seat kereskedésből, interneten keresztül, egy másik vásárló pedig addig nem is látta új Hyundai-át, amíg házhoz nem szállították azt neki. „Az autóvásárlás egy tipikusan személyes, emocionális folyamat – ez bebizonyosodott a veszélyhelyzet megszüntetése után is, hiszen a potenciális vevőink visszatértek a szalonokba. Az érdeklődők szeretik látni, megszagolni, kipróbálni a modelleket, és végül az így megszerzett tapasztalatok alapján dönteni.”

Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója hozzátette: „A hozom-viszem szervizszolgáltatásunkkal kapcsolatban ugyanez a tendencia figyelhető meg: a karanténidőszakban átsegítettük az autótulajdonosokat a szervizeltetés viszontagságain, annak érdekében, hogy úgy gondoskodhassanak autóik megfelelő állapotáról, hogy nekik ki sem kell mozdulniuk otthonaikból, és közben a garanciát is megőrzik. Mind a 24 márkaszervizünk előjegyzési naptára ebben az időszakban tele volt, ez pedig azt feltételeztette velünk, hogy a veszélyhelyzet megszüntetésével is ugyanekkora igény lesz a szolgáltatásra. Ehelyett, ahogy visszaállt mindennapi életünk rendje, úgy az ügyfelek is áttértek arra, hogy maguk hozzá szervizbe autóikat. A tapasztalatok alapján fontos nekik a személyes kapcsolat az adott munkafelvevővel, szervizvezetővel, szeretik tudni, hogy jó kezekben hagyták gépkocsijaikat. Ez egy bizalmi kérdés.”

És hogy mi vár a magyar autópiacra az év végén? A Duna Autó szakembere szerint ezt két oldalról érdemes megközelíteni: a kereslet és a gyártói kapacitások részéről. Az érzékelhető, hogy a vevői érdeklődés stabil, a vásárlási kedv, hajlandóság továbbra is erős – ezt támasztja alá az is, hogy az óbudai vállalatnál az új szerződéskötések száma hónapról hónapra relatíve magas. Ami rövid távon mozgatja a piacot, és problémát jelenthet, az inkább a gyárak kapacitása. „A koronavírus és az augusztusi szabadságolások miatti leállások komoly csúszásokat idéztek elő a gyártásban, amit mi elsősorban abban érzékelünk, hogy nem érkeznek meg időre a megrendelt gépkocsik. Arányait tekintve azonban kijelenthetjük, hogy a magyar autópiac nagyobb veszteségek nélkül túl fogja élni a második hullámot, és összességében a járványügyi helyzet gazdasági hatásait – bár a tavalyi rekordévhez képest jócskán elmarad majd az árbevétel összege. A megrettent állapotból szépen lassan kilépünk, és bízunk benne, hogy egyre több ügyfél tér vissza vásárlási szándékához, ezzel pedig még inkább magára talál a piac a 4. negyedévben” – összegezte Markó Zoltán, kereskedelmi és marketingigazgató.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...