- Hirdetés -

Ezek a legnagyobb magyarországi médiavállalatok

|

- Hirdetés -

Tavaly már Andy Vajna tudhatta magáénak a legnagyobb, közel 50 milliárd forint árbevételű médiaportfóliót. Csoportszinten az Atmedia is már 30 milliárd forint felett járt. A TV2 Csoportot működtető cég árbevétel tekintetében megelőzte a Magyar RTL Zrt.-t, viszont ez utóbbi nem foglalja magában az RTL teljes hazai bevételét.

A Marketing & Média legfrissebb számában mutatjuk be a hazai piac 30 legnagyobb médiavállalatának a listáját. Az elmúlt évben ennek a körnek az együttes árbevétele elérte a 272 milliárd forintot. 2016-ban ugyanezek a társaságok 236 milliárdos nettó árbevételt produkáltak, azaz egy év alatt 16 százalékos növekedést értek el. Ugyanakkor azt azért meg kell jegyezni, hogy a valóságban ezeknél a szereplőknél valamivel kevesebb pénz forgott, és a bővülésük is valamivel kisebb lehetett ennél a 38 milliárd forintnál.

Ennek az egyik oka, hogy a korábbi, hasonló összeállításainkhoz képest már a sales house-okat is a médiacégek közé számítjuk. 2017-től kezdve nem is nagyon tudnánk mást tenni, hiszen a korábban az R-Time Kft.-hez befutó reklámbevételek immár a Magyar RTL Televízió Zrt.-nél realizálódnak. Az Atmedia Kft. 27 milliárdos bevételében pedig – többek között – ott vannak a TV2 Csoport vagy éppen a Sony csatornák reklámbevételei is.

A tavalyi és a 2016-os adatok összehasonlítását nehezíti, hogy néhány társaság éppen átalakulás alatt állt, vagy áll. Mondjuk most már jobb a helyzet, mint három évvel ezelőtt, amikor a harminc cégből tizenegynél folyt valamilyen fúzió, szétválás vagy tulajdonosi átrendeződés. Az mindenesetre jó jel, hogy a 2016-os hét cég után, tavaly már csak négy olyan társaság akadt, amely veszteséggel zárta az évet. Ráadásul a négyből kettőnél – AMC, Lapcom – egy könyvelési tétel okozta papíron a veszteséget. Összességében „igazi” vesztesége csak a TV2 Média Csoport Kft.-nek és a HírTv Zrt.-nek volt.

Vajna portfóliója a legnagyobb
Nem véletlen, hogy a magyar médiapiac legbefolyásosabb szereplőit összegyűjtő idei Top 50-es rangsorunkban Andy Vajna végzett az élen. Tavaly ugyanis az érdekeltségébe tartozó TV2 Média Csoport Kft. bizonyult a legnagyobb árbevételű hazai médiacégnek a maga 34,5 milliárd forintos nettó árbevételével. Vajna médiapiaci érdekeltségei ugyanakkor nem érnek véget a TV2 Csoporttal, övé a Rádió 1 hálózatot működtető Radio Plus Kft. és a megyei, valamint országos napilapokat magáénak tudó Lapcom Zrt. A három társaság együttes árbevétele tavaly 47,7 milliárd forintot tett ki.

Ez pedig csak az, ami könnyen számszerűsíthető, hiszen Vajnának érdekeltsége van az IKO Műsorgyártó Kft.-ben, valamint ha tulajdonosként nem is jelenik meg a cégben, de az ő érdekkörébe sorolják az országos Retro Rádiót is.

Vajna médiabirodalmának zászlóshajója, a TV2 Média Csoport Kft. 2017-ben 10,8 milliárd forinttal növelte a nettó árbevételét. A kétmilliárd forintot kitevő vesztesége ugyan még mindig tetemes de ugyanez egy évvel korábban még 7,1 milliárd forint volt, azaz egy év alatt 5,1 milliárddal csökkent. Ráadásul tavaly az üzemi veszteségük 1,44 milliárd forintot tett ki, ami ekkora árbevételnél nem tűnik lefaraghatatlannak.

A TV2 Csoport beszámolójában meglehetősen közlékenyek voltak, így a bevétel megoszlásáról is pontos képet kaphatunk. Ebből látszik, hogy a terjesztési bevételeik nagyon megugrottak a TV2 fizetőssé tétele és a csatornaportfólió bővítése miatt, viszont a legtöbb bevételük még így is a reklámokból származik. Ez utóbbinak az összege a 2016-os 16,62 milliárdról tavaly 18,79 milliárd forintra nőtt. Ezzel párhuzamosan a szponzorációs bevételük 1,59 milliárdról 2,44 milliárd forintra emelkedett. Az említett terjesztési bevételük 2016-ban 3,97 milliárd forintot tett ki, tavaly viszont már 10,99 milliárdra, azaz közel a háromszorosára nőtt.

Jól látszik az üzleti adatokból a műsorgyártás felfuttatása, amit az új csatornák indítása és a TV2 versenyképesebbé tétele indokolt. 2015-ben még 4,7 milliárd forintot fordítottak vásárolt tartalmakra, 2016-ban ezt 9,23 milliárdra növelték, tavaly pedig további 2,6 milliárddal megfejelve elérték a 11,83 milliárd forintot. Mindezek mellett azért egy jókora hitelt is cipel magával a társaság, aminek kapcsán évi 1,2 milliárd forint törlesztőrészletet kell kicsengetniük.

RTL: nagyobbak, mint ami látszik
A Magyar RTL Televízió Zrt. nem sokkal maradt le a fő versenytársa mögött, az árbevételük elérte a 34,2 milliárd forintot, a nyereségük az 1,2 milliárdot, ráadásul mindezt úgy hozták össze, hogy a TV2-vel ellentétben nem voltak kitömve állami hirdetésekkel. A valóságban azonban ennél magasabb bevételt generált az RTL a magyar piacon.

A hazai céghez folynak be a reklámbevételek, nemcsak a sajátjuk, hanem azoké is – AMC, Viacom – amelyeknek reklámértékesítést végeznek. Szintén a magyarországi cégnél landolnak az RTL Klub után a vezetékes és műholdas szolgáltatók által fizetett műsordíjak. Az RTL többi hazai csatornája után fizetett disztribúciós bevételek viszont közvetlenül a luxemburgi CLT-UFA-hoz kerülnek. Utóbbiról viszont nem tudni, hogy ez konkrétan mekkora összeg.

Annyi azonban biztos, hogy az anyacég által publikált adatok szerint tavaly csoportszinten a magyar piacon 110 millió eurós konszolidált bevételt értek el, az EBITDA-juk pedig 23 millió euró volt, de ebben benne van a reklámadó túlfizetése miatti visszatérítés is. Mondjuk ez a 110 millió euró gyakorlatilag ugyanannyi, mint a magyar zrt.-jük forintban számolt bevétele. Az adózott eredményük terén látszik nagyobb összeg, mert a 23 millió euró az még a 310 forintos árfolyammal számolva is 7,1 milliárd forint.

Az RTL csoport egy műsorgyártó céggel, az UFA Magyarország Kft.-vel is képviselteti magát a top 30-ban. A cég gyártja a hazai RTL-es csatornák számára a Barátok köztöt, de az elmúlt évből a nevükhöz fűződik az Anikó Show, a Hagyjál főzni és az X-Faktor is. A társaság árbevétele egy év alatt 365 millió forinttal, 2,9 milliárdra nőtt. Az adózott eredményük minimá lisan változott, és 440 millió forintot tett ki. Az UFA Magyarország beszámolója szerint egyébként a bevételeiken belül 1,6 milliárdot hoztak a belföldi megrendelések és 1,2 milliárd forintot a németországi munkák.

Atmedia: köztévés és rádiós sales house-zal

Az Atmedia számára a nagy ugrást még a 2016-os év hozta el. A korábbi 9,2 milliárd forintos nettó árbevételük abban az évben nőtt 27,8 milliárdra, tavaly tulajdonképpen ezt tartották szinten (a tévés portfóliójukat lent láthatja). Viszont csoportszinten az Atmedia kiegészül a 4,6 milliárd forint árbevételű, a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Companyval és a tavalyi évben 1,9 milliárd forint bevételt produkáló Radio Sales House-zal…

További információkat és a teljes Top 30-as listát, bevételi adatokkal együtt megtalálja a Marketing & Média héten megjelenő lapszámában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést...

Év végére 660 millió 5G-s ügyfél lehet

Máig 180 élő 5G hálózatot állítottak üzembe a mobilszolgáltatók, az előfizetők száma pedig 2021 végére eléri a 660 milliót – derül ki az Ericsson legújabb mobilitási jelentéséből. Egy évtized alatt 260-szorosára nőtt a mobil...

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Dunavarsányban terjeszkedik a Dunapack

Közel 20 milliárd forint értékű beruházással Európa egyik legmodernebb csomagolóanyag gyártó üzemét építi a Dunapack Packaging Dunavarsány határában. Az új gyár a körforgásos gazdasági folyamatok egyik legmodernebb mintaüzeme lesz, hiszen közel 90%-ban újrahasznosított papírból...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Drámai projektben a Nemzeti Filmintézet

Fésős András Kelj fel és járj címmel készülő, apa-fia drámájának 450 millió forint gyártási támogatást szavazott meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) Filmszakmai Döntőbizottsága.A film szereplőválogatása már elkezdődött, a forgatás jövő év elején indul –...

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...

DATA