- Hirdetés -

Ezek egy startup kudarcának korai jelei a szakértő szerint (x)

|

- Hirdetés -

Ahogy a nemzetközi, úgy a magyar piacon is kevés szó esik azokról a startupokról, amelyek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, ahogy ennek oka sem fókusztéma, pedig érdemes lenne levonni a tanúságokat. Ezt tette meg most Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázatitőkealap-kezelő társalapítója. (x)

A startup ökoszisztémában sztenderd szabály, hogy nem minden kezdő vállalkozás lesz sikeres. Olyannyira nem, hogy a kockázati tőkelapok tapasztalatai alapján tízből mindösszesen egy vagy két startup ér el nagy sikert, további kettő-három képes lesz a befektetett tőkét visszahozni, esetenként meg is duplázni. És bizony a fennmaradókra bukás vár. De mi történik azzal a négy-öt startuppal, amelyik nem lesz sikeres? Mikor mondhatja azt egy kockázati tőkealap-kezelő, hogy egy adott céggel nem éri meg foglalkoznia? És egyáltalán, hogyan kezeli a bukásokat egy felelősségteljes kockázati tőkealap? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket boncolgat legújabb írásában Sohajda Júlia a Vespucci Partners honlapján.

Egy kockázatitőkealap-kezelő nem csak befektet, hanem tudást is ad

Mint ahogyan a kockázatitőkealap-kezelő társalapítója írja, sok vállalkozó elmondja, hogy a befektetői egyszerű tőkeforrások, és a tőkéjükön kívül kevés kézzel fogható segítséget kapnak. A Vespucci Partners kifejezetten magyar-amerikai hibrid startupokat segít (mint a Haris Digital, a Poliloop és a Transcend) a növekedésben, ezért Magyarországon és az amerikai kontinensen is jelen vannak. Ezen kívül rendkívül fontosnak tartja, hogy a tőkén túl tudást, tapasztalatot, adott esetben infrastruktúrát, stratégiai és üzleti tanácsokat és kapcsolati hálót is biztosítsanak a startupok számára. „Nagyon aktívan monitorozzuk a startupjainkat minden kulcsfontosságú területen, és ahol esetleg lemaradást tapasztalunk, rögtön igyekszünk gyors segítséget biztosítani akár a kapcsolati hálónkon keresztül egészen a Series A körig, ahonnan kezdve már az új befektetőkkel megosztva csináljuk ezt”. Hozzáteszi, mindezt azért teszik, mert az az érdekük, hogy az általuk képviselt és támogatott startupjaik minél sikeresebbek legyenek, és megpróbálják eltolni a hüvelykujj szabályt olyan irányba, hogy ne bukjon el öt-hat startup a tízből, hanem csak kevesebb.

Mérföldkövek elérésére sarkallják a startupokat

Mielőtt tőkebefektetésre érdemesnek nyilvánítanak egy startupot, több szempontból felmérik azt. Átvilágítják a jogi és a technológiai helyzetét, magát a vállalkozás mögött álló csapatot. „Mégis kijelenthető, hogy függetlenül attól, hogy mindent megtettünk, és a lehető legjobb döntést hoztuk meg, legyen az akár negatív, akár pozitív, minél koraibb fázisban vagyunk, annál több a bizonytalansági együttható. Ezért alakítottunk ki egy olyan üzleti modellt, amelyben a finanszírozási igényben megfogalmazott, majd a befektetési szerződésben szereplő pénzösszeget nem egy összegben, hanem előre meghatározott technológiai, HR, üzletfejlesztési és eladási mérföldkövek elérésekor folyósítjuk a cégeknek” – avat be az üzleti modell részleteibe Sohajda Júlia.

Van olyan, amikor el kell engedni egy startup kezét

Mint kiderül, a lényeg az, hogy minél hamarabb felismerjék azt az egy-két vállalkozást, amelyek kimagaslanak a mezőnyből, amelyek unikornis jelöltek. És persze legalább ennyire fontos az is, hogy időben felismerjék, ha egy startup nem működik. „Ez utóbbi esetben sincs még minden veszve, hiszen több oka lehet a lemaradásnak, és a megfelelő segítséggel még visszatalálhatnak a siker felé vezető útra. Persze előfordul olyan helyzet is, amelyben a körülmények miatt úgy kell döntenünk, hogy elengedjük a vállalkozás kezét, és leírjuk a költséget, nem finanszírozzuk tovább, mert már nem látjuk benne azt a lehetőséget, hogy olyan hozammal tudjon térülni, ami számunkra megérné” – emeli ki Sohajda Júlia.

A kockázatitőke az innovációs ökoszisztéma táptalaja

A kudarc lehetséges okait sorra végigveszi a Vespucci Partners társalapítója, így kiemeli az időzítést, a piaci igények téves felmérését és a nem megfelelő finanszírozási igény. Hozzáteszi: a kockázatitőke nagyon fontos szerepet játszik az innovációs ökoszisztémában. E nélkül a csapatoknak kevesebb lehetőségük lenne a tapasztalatszerzésre, kevesebb járható utat ismernének meg.

De mint kiderül, a startupok a kudarcokból is sokat profitálhatnak, de azért a kockázatitőkealap-kezelők azon dolgoznak, hogy ez jobb esetben ne történjen meg. „Minden hónapban szakértő auditorok segítségével monitorozzuk, hol tartanak a portfóliónkban szereplő startupok pénzügyi, technológiai, jogi és értékesítési területen. Erre azért van szükség, hogy pontosan tudjuk, hol van lemaradás, így a később jelentkező esetleges kockázatokat már azelőtt ki tudjuk szűrni, hogy a vállalkozás elérne a kényes pontra” – zárja gondolatát Sohajda Júlia. (x)

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jótékony akcióban a Wolt

Milliós értékben vásárolhat a János Kórház gyermeksebészeti osztálya eszközöket abból a felajánlásból, amit a Wolt Magyarország juttatott el számukra. A Wolt közel 200 irodai munkatársa Mikulás napján futárnak állt néhány órára, az általuk kézbesített...

Fákat ültet Budapesten a Főtaxi

A 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködve folytatja több éve futó faültetési programját a Főtaxi, ezúttal kifejezetten Budapest legforgalmasabb területeire koncentrálva. A szervezet szakmai irányításával olyan koros, azaz előnevelt, lombos fák ültetésére kerül sor, amelyek...

Csúcson a családi vállalkozások

Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb...

Idén sem lesz Kevin nélkül karácsony

Családi filmek a közös tévénézős estékhez, karácsonyi mesék, romantikus és lebilincselő mozik, klasszikusok, akció, szerelem, humor – ez mind-mind megtalálható a TV2 Csoport csatornáin, és persze jön a Reszkessetek betörők a TV2-n.A TV2 -...

Díjazták Magyarország legbátrabb nőit

„A bátorság nem azt jelenti, hogy nem félünk. Hanem hogy a félelem ellenére megyünk tovább” – mondta D.Tóth Kriszta, a díjat alapító WMN magazin tulajdonosa az ötödik SzuperWMN-gálán, amit a Nemzeti Táncszínházban rendeztek meg...

Milliós kárt okoz a Facebook-letiltás

A hazai kkv-k harmadát tiltotta már le a Facebook, ezeknek a cégeknek az 55 százaléka semmilyen magyarázatot nem kapott, miközben egy letiltás által okozott átlagos kár közel 1,2 millió forint volt – derül ki...

Foci, COVID és Squid Game – ezekre kerestek a magyarok

Ismét kiadta az év keresési trendjeit felsorakoztató listáját a Google, amiből kiderül, hogy idén a foci, a koronavírus, és egy dél-koreai sorozat mozgatta meg leginkább a hazai netezőket, legalábbis ezekre kerestek rá legtöbben. A...

Így vásárolnak a magyarok karácsonyra

A lakosság több mint 61 ezer forintot költ idén karácsonyi ajándékokra – ez derül ki a Magyar Bankholding által készített piackutatásból. 2021-ben a vásárlók csaknem 40 százaléka hitelből finanszírozza a karácsonyi ajándékokat, 38,5 százalékuk...

Így lehet biztonságos a netes vásárlás

Az ünnepi időszak lehetőséget biztosít a zavarosban halászó bűnözőknek, hogy egy kis extra bevételhez jussanak, ezért ilyenkor megszaporodnak az adathalász e-mailek és az átverős oldalak is – figyelmeztet a G DATA.A Black Friday őrület...

Új részekkel jön az UniCredit podcastja

Pénzügyekről, nyakkendő nélkül címmel indított podcastot az UniCredit Bank 2021 első felében, mely most egy második évaddal folytatódik. A sorozat célja, hogy a fenntarthatóság vállalati szempontú megközelítését, az ESG szemléletmódot közelebb hozzák a hallgatókhoz.A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rengeteg karácsonyi film készült idén

Rekordszámú, több mint 200 új karácsonyi mozifilm és televíziós produkció készült idén. Az imdb.com nemzetközi filmes adatbázis szerint 2016-ban csupán ennek fele, 2011-ben pedig negyede született. A rengeteg karácsonyi film jórészt annak köszönhető, hogy...

Jótékony akcióban a Wolt

Milliós értékben vásárolhat a János Kórház gyermeksebészeti osztálya eszközöket abból a felajánlásból, amit a Wolt Magyarország juttatott el számukra. A Wolt közel 200 irodai munkatársa Mikulás napján futárnak állt néhány órára, az általuk kézbesített...

Fákat ültet Budapesten a Főtaxi

A 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködve folytatja több éve futó faültetési programját a Főtaxi, ezúttal kifejezetten Budapest legforgalmasabb területeire koncentrálva. A szervezet szakmai irányításával olyan koros, azaz előnevelt, lombos fák ültetésére kerül sor, amelyek...

Csúcson a családi vállalkozások

Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb...

Idén sem lesz Kevin nélkül karácsony

Családi filmek a közös tévénézős estékhez, karácsonyi mesék, romantikus és lebilincselő mozik, klasszikusok, akció, szerelem, humor – ez mind-mind megtalálható a TV2 Csoport csatornáin, és persze jön a Reszkessetek betörők a TV2-n.A TV2 -...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A bolygónkért kampányolnak az influenszerek

A magyar háztartásokban keletkező újrahasznosítható hulladék több mint fele műanyag. Egy korábbi felmérés szerint az emberek többsége tisztában van az újrahasznosítás fontosságával, azt azonban már kevesebben tudják, hogy nem mindegyik csomagolóanyag alkalmas a maradéktalan,...

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

DATA