- Hirdetés -

Ezek lesznek a jövő év meghatározó médiatrendjei

|

A reklámalapú streamingszolgáltatások előretörése, a szuperalkalmazások térhódítása, még több élő adás a közösségi felületeken – többek között ezek lehetnek a jövő év meghatározó médiatrendjei a dentsu globális kommunikációs ügynökségi hálózat „Change and Opportunity” címet viselő kiadványa szerint.

A dentsu médiaügynökségei, a Carat, a dentsuX, illetve az iProspect szakemberei által összeállított elemzésben vázolt trendek fogják várhatóan meghatározni 2023-ban, hogy a márkák hogyan alkalmazkodjanak a fogyasztók gyors ütemben változó magatartásához, és jelentős hatással bírnak majd a jövőbeli kampányok kidolgozására, illetve a kapcsolódó költségvetések összeállítására.

„Idén a gazdasági helyzet gyors átalakulása nyomán világszerte új kihívásokkal kellett szembesülnie a márkáknak, ami sok bizonytalanságot okoz a fogyasztói viselkedés változásának előrejelzését illetően is – magyarázza Bacsa Gábor, a dentsu ügyfélportfolió-vezetője.. – Emiatt számukra különösen nagy értéke lehet a dentsu elemzésének, amely az új fogyasztói trendek bemutatásán túl izgalmas technológiai innovációkkal és új médialehetőségek feltűnésével is foglalkozik.”

A jelentésben három fő kategória köré csoportosították a tíz médiatrendet. A tartalom kapcsán jelezték, hogy a digitális platformokra történő átállás változatlan sebességgel zajlik, ez a folyamat különösen kiemelkedő a video-on-demand és a gaming szektorokban. Ugyanakkor a gazdasági helyzet változása arra készteti a fogyasztókat, hogy optimalizálják a használt platformok számát, valamint a kapcsolódó előfizetési költéseket. A streaming tartalmakhoz kötődő reklámok nemcsak nekik jelenthetnek finanszírozási alternatívát, de a márkák számára is további lehetőséget teremthetnek a fogyasztók figyelmének felkeltésére.

A meghatározó trendek közé tartozik ebben a kategóriában, hogy a reklámalapú videoszolgáltatások (AVOD: advertising-based video on demand) gyorsan teret nyerhetnek az előfizetéses szolgáltatásokkal szemben (SVOD: subscription video on demand). Emellett a gaming egyre népszerűbb, a tartalmakhoz kapcsolódó játékok ugyanis növelik a visszatérő felhasználók arányát. A különböző médiacsatornák egyre élesebben versengenek a fogyasztók figyelmének megszerzéséért. Az elérés és a láthatóság mérőszámain túl annak ismerete is előtérbe kerül, hogy mely fogyasztók figyelme mely csatornákon keresztül köthető le. Ezek a kutatások immár az olyan új területekre is kiterjednek, mint a gaming, az audiotartalmak vagy a kiterjesztett valóság.

A dentsu elemzése szerint a digitális kereskedelem területe folyamatosan fejlődik, ezen belül is egyre fontosabb szerep jut a különböző oldalaknak, applikációknak és platformoknak. A fogyasztók ma már szinte bármikor és bárhonnan vásárolhatnak, ennek megfelelően a kereskedelmi oldalaknak és applikációknak is folyamatosan bővíteniük kell szolgáltatásaikat, hogy a növekvő elvárásoknak megfeleljenek. A márkák számára ebben a környezetben nagy kihívás, hogy úgy tudják közvetlenül követni az egyes fogyasztók igényeit, hogy a jövőben nem támaszkodnak harmadik fél által elhelyezett cookie-kra, és betartják a szigorú adatvédelmi előírásokat.

A főbb trendek közé tartozik ebben a kategóriában a dentsu által „From Going Shopping to Always Shopping”-ként leírt jelenség, melynek lényege, hogy a vásárlás mindig és mindenhol elérhetővé vált, ennek egyik eredménye, hogy a kereskedelmi oldalak egyre inkább médiaoldalakká válnak. Egy másik jelentős trend a „Retail Media Shakes Up Adland”, vagyis a kiskereskedelmi weboldalak hirdetési platformmá válása vonzó lehetőség a márkák számára, mivel a kiskereskedők jelentős saját adatbázissal rendelkeznek a fogyasztói körükről. A „The Rise of the Super Apps” elnevezést kapta az a trend, amely az appok folyamatos fejlődését mutatja. Ezzel folyamatosan bővülő szolgáltatási lehetőségeket teremtenek, amelyek nemcsak kiszolgálják a fogyasztói igényeket, hanem új igényeket is hoznak létre. A kereskedelem kategória negyedik jelentős trendje a harmadik feles sütik kivezetése, ennek nyomán a hirdetők folyamatosan fedezik fel és tesztelik azokat az alternatív megoldásokat, amelyek a márkáknak a korábbi hirdetési hatékonyságot biztosíthatják.

 

A közösség kategória kapcsán az elemzés megállapítja, hogy egyre fontosabb szerepet töltenek be a digitalizált közösségek, amelyek folyamatosan fejlődnek, tükrözve a gyors technológiai és társadalmi változásokat. Algoritmusaikat a közösségimédia-platformok is alkalmazzák, ezzel is növelve a fogyasztói elköteleződést. A fogyasztók ma már olyan közösségekhez tudnak csatlakozni, amelyek igazodnak a fenntarthatóságról és felelősségvállalásról alkotott személyes nézeteikhez. A márkáknak alaposan érteniük kell az online közösségek motivációit annak érdekében, hogy jövőbeli kampányaikkal megfelelő szintű elköteleződést legyenek képesek kiváltani a közönségük körében, és az üzenetnek leginkább megfelelő kontextusban léphessenek kapcsolatba fogyasztói célcsoportjaikkal.

A kategória trendjei közé tartozik, hogy a márkák és a platformok egyre gyakrabban élnek az „élő adás” lehetőségével, ezzel is növelve a közösség építéséhez szükséges érdeklődést. Ez az eszköz nem csupán összehozza a fogyasztókat, hanem egyben növeli azok aktív elkötelezettségét is. Szintén fontos trend, hogy a fogyasztók olyan márkákhoz kívánnak kapcsolódni, amelyek komolyan veszik a fenntarthatóság és felelősségvállalás kérdését. A platformok ebből a szempontból is jó lehetőséget kínálnak a releváns tartalom megosztására és a kampányok hatásainak egyre pontosabb mérésére.

A közösség kategória harmadik és egyben az elemzés tizedik trendje pedig a fogyasztóról egyre többet tudó algoritmusok térhódítása. Ma már szinte az összes app algoritmusok segítségével kínál tartalmat a felhasználók számára. Ezek alapja nem csupán az, hogy az adott fogyasztó mit követ, hanem figyelembe veszi azt is, hogy éppen mely témák népszerűek az illető barátai és egyéb felhasználók körében. A feedet az algoritmus teszi személyessé, ahhoz immár nem kell a fogyasztó közreműködése.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...