Az idei Black Friday-on is a háztartási kisgépek és a szépségápolási termékek kategóriáiban számítanak a legtöbb eladott termékre az Euronics Műszaki Áruházláncnál, de a telefonok, IT-termékek és számítástechnikai kiegészítők iránti megnövekedett érdeklődés is várható. Az elmúlt években a kereskedők és a vásárlók körében is tombolt a Black Friday-láz. Sokan kivárják az akciós időszakot a szükséges elektronikai eszközök megvásárlásával, és jellemző az is, hogy a karácsonyi ajándékokat is ekkor, alacsonyabb áron igyekeznek beszerezni a vásárlók. Az Euronics elemzésében megvizsgálta, hogy melyek voltak az elmúlt két év legnépszerűbb termékei és összefoglalta, mi várható az idei Black Friday időszakban.
Az Euronics tapasztalatai szerint az elmúlt években egyre inkább online is keresik a Black Friday akciókat a magyar vásárlók. Ez egyrészt adódik abból, hogy a neten könnyebben összehasonlíthatók a különféle műszaki kereskedők akciói, másrészt abból, hogy így megspórolható az utazásra fordított idő, illetve elkerülhető az üzletekben kialakuló tumultus és sorban állás. „Az elmúlt években – nem utolsó sorban a járvány hatására – erősen átalakultak a vásárlói szokások, egyértelműen előre tört az online piac. Ez igaz a Black Friday kapcsán is, ami magával hozta azt, hogy az online szereplőknek ilyenkor a megszokottnál akár 20-50 %-kal több rendelést kell kiszolgálniuk. A beérkező igényeket ekkor még könnyebb kiszolgálni, mint a karácsony előtti hetekben, hiszen addigra már a futárcégek sem bírják el a megnövekedett forgalmat. Éppen ezért a Black Friday a kereskedők, a vásárlók és a szállító cégek számára is jó lehetőség a karácsonyi felkészülésre” – mondja Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója. A szakember szerint mindez azt hozta magával, hogy a Black Friday már évek óta nem csupán egyetlen napot jelent, hanem sok kereskedőnél elnyúlhat akár egy hétre is.
A vállalat annak érdekében, hogy a megnövekedett ügyfélszámot az üzleteiben is le tudja kezelni, az idei évben számos fejlesztést hajtott végre. A gyorsan fogyó termékek, elsősorban a háztartási kisgépek és szépségápolási termékek esetében bevezette az úgynevezett Grab & Go, azaz fogd és vidd értékesítési megoldást, ami a vásárló számára azt jelenti, hogy nem kell értékesítő segítségét kérnie a dobozolt termékekhez, hanem azokat a polcon, az adott termék alatt találja meg. A másik ilyen fejlesztés a kasszarendszer teljes átalakítása, amelynek köszönhetően a sorban állás gyakorlatilag megszűnt a boltokban. A vásárlók kiszolgálása ugyanis gyorsabbá és hatékonyabbá vált azzal, hogy a rendszer lehetővé teszi, hogy a boltban tartózkodók számához mérten nyíljanak meg az új kasszák.
A legkeresettebb termékek
Az Euronics-nál sincs ez másképp: 2020-ban és 2021-ben is többnapos volt a Black Friday-szezon, a vásárlók pedig a teljes időszakot kihasználták az árkedvezmények érvényesítésére. A legkeresettebb termékkategóriák köre hasonlóan alakult mindkét évben: a legtöbb termék a háztartási kisgépek kategóriájában fogyott, ezt pedig a szépségápolási eszközök követték. Míg 2020-ban a harmadik helyet a számítástechnikai kiegészítők foglalták el, 2021-ben már a mobiltelefonok kerültek a dobogóra.
Az akciók iránti érdeklődés az értékesítési adatokon is jól látszik: 2020-ban háztartási kisgépből 150%-kal, szépségápolási eszközökből 180%-kal, számítástechnikai kiegészítőkből pedig 80%-kal nagyobb mennyiséget adott el az áruházlánc a Black Friday időszaka alatt, mint az előző hónap azonos időszakában. A legnagyobb mennyiséget ekkor a műszaki áruházlánc botmixerekből és vízforralókból adta el, míg a harmadik helyet az automata kávéfőzők foglalták el.
Hasonlóan alakultak az eredmények 2021-ben is: háztartási kisgépekből és szépségápolási termékekből 160%-kal, mobiltelefonból pedig 90%-kal többet értékesített az Euronics a Black Friday időszakában az egy hónappal azelőtti azonos időszakhoz képest. A legnépszerűbb termék tavaly az automata kávéfőző volt, amit az air fryerek – vagyis a forrólevegős sütők – és az álló porszívók követtek.
Mindkét évben kiugróak voltak az eredmények az egészségmegőrzéshez köthető termékek – például elektromos fogkefék – és telefonok kategóriájában is, illetve látványos volt az érdeklődés az elöltöltős mosógépek iránt – 2021-ben a Black Friday ideje alatt 76%-kal többet adott el ezekből az Euronics.
Ez vár ránk idén
„Idén is a háztartási kisgépek és a szépségápolási termékek kategóriáiban számítunk a legtöbb eladott termékre, de a telefonok, IT-termékek és számítástechnikai kiegészítők iránti megnövekedett érdeklődés is várható. Az idei évben bevezetett új termékkör, a játékok kategóriájában is nagy mennyiségű eladást tervezünk. Ez utóbbi kategória egyértelműen az online vásárlásokat fogja emelni a várakozásaink szerint” – mondja Fazekas Bálint. „A szépségápolási termékek körében jellemzően a hajápolási eszközök és a férfi szépségápolási termékek, például haj- és szakállnyírók iránt nő meg a kereslet. Ezekben a termékkörökben ezért kiemelt akciókkal és nagyobb készletekkel készülünk fel a Black Friday-re.”
A Black Friday idén rendhagyó módon egybeesik a labdarúgó világbajnoksággal, ami tipikusan a tévévásárlások időszaka. „A nagyobb sportesemények előtt mindig látványosan megugrik a televíziók értékesítése, és bár az elmúlt két évben is a nagyképernyős televíziók hozták az Euronics számára a legnagyobb árbevételt, 2022-ben arra számítunk, hogy még nagyobb lesz az érdeklődés a 55” feletti készülékek iránt a Black Friday hetén” – tette hozzá az ügyvezető.
Az Euronics idén november 14. és 20. között, egyhetes időszakban kínál Black Friday akciókat a vásárlóknak, akik a megjelölt termékeket jellemzően 10-40% közötti kedvezményekkel, néhány termékkategória esetében pedig ennél is alacsonyabb, akár 50%-kal csökkentett áron szerezhetik be. A hétnapos Black Friday előnye, hogy az érdeklődőknek bőven lesz idejük otthonuk kényelméből, alaposan áttekinteni a webshop kínálatát, illetve az üzletekben sem találkoznak majd hosszú sorokkal és tumultussal. A karácsonyi időszakra ajándékként a webshopból rendelt termékeket pedig még időben, az ünnepek előtt kézhez kaphatják a vevők.