Humoros, informatív vagy épp megható – mindegy, de dollármilliókból készül el egy-egy Super Bowl reklámszpot, minimum ötmilliót költenek rá a cégek és rendszerint sztárok vendégszerepelnek bennük. Rekorderek persze itt is vannak, a tíz legdrágább reklám között főként a techcégek és az autómárkák képviseltetik magukat.
(kiemelt fotó: NFL)
Az NFL döntője, a Super Bowl minden évben az USA legnézettebb sporteseményei közé tartozik, amelyet idén magyar idő szerint február 13-án hétfőn hajnalban rendeznek meg. Az utcák szinte kiürülnek ilyenkor és százmilliók követik figyelemmel, hogy melyik csapat viheti haza a trófeát, de ugyanekkora érdeklődés övezi a félidei látványos koncertet is (halftime show), ahol ebben az évben a nagy visszatérő Rihanna fog énekelni.
A hatalmas nézettségnek köszönhetően a cégek egymás sarkát tiporják, hogy megszerezhessenek az idősávban egy-egy reklámhelyet, amelyekért persze csillagászati összegeket fizetnek – a Forbes szerint idén fél perc 7 millió dollárba kerül. De nem csak a reklámhelyek drágák, hanem magukat a szpotokat is óriási pénzekért gyártják le a vállalatok, hiszen nem mindegy, mit néz több millió amerikai, akik jelentős része máskor amúgy a streamingfelületeket részesíti előnyben.
Íme minden idők tíz legdrágább Super Bowl reklámja:
10. Toyota Prius: The Longest Chase (2016) – A másfél perces szpot 14,4 millió dollárba került a Toyotának, melyben egy csapat bankrabló Priussal menekül a rendőrök elől.
9. Amazon Echo: Alexa Loses Her Voice (2018) – A cég 90 másodpercben mutatta be, hogy mi lenne, ha digitális asszisztensük, Alexa elvesztené a hangját, és nekik sztárokkal kellene őt pótolni. 14,9 millió dollárért mutathatták be.
8. Samsung Galaxy S III: The Next Big Thing (Is Already Here) (2013) – A háromperces, 15,2 millió dollárba kerülő reklám koncepciója egy pitch meeting volt, amelyben Paul Rudd és Seth Rogen próbáltak előrukkolni valamivel a Samsung számára, mely a cég „következő nagy dobása” lehet.
6. Kia Telluride: Give It Everything (2019) – A Kia másfél percben mutatta be West Pointot, a Georgia állambeli kisvárost, ahol a Telluride-okat gyárják, Mivel nem használtak speciális effekteket a szpothoz, elsőre nem gondolná az ember, hogy ott van a legdrágább reklámok között. Pedig de, hiszen 15,6 millió dollárba került.
6. Amazon: Not Everything Makes The Cut (2019) – Megosztott hatodik helyet szerzett a Kia Telluride-dal az Amazon 2019-es reklámja, melyből kiderült, hogy ugyan Alexa egy zseniális és hasznos ötletnek bizonyult, nem minden Amazon-találmányról lehet ugyanezt elmondani.
5. Chrysler: America’s Import (2014) – 16 millió dollárba került az a kétperces reklámfilm, melyben Bob Dylantől tudhatja meg a néző, hogy a Chrysler mennyire amerikai autó.
3. Ford Ride-Sharing: Go Further (2017) – A Ford nem egy autóját domborította ki a szpotban, helyette úttörő tevékenységeire fókuszált, és a 16.2 millió dolláros, másfél perces reklámban az elektromos autóktól egészen a közösségi közlekedésig jutott.
3. 84 Lumber: The Journey Begins (2017) – A harmadik helyen is holtverseny alakult ki, a Ford mellett a 84 Lumber bevándorlást támogató reklámját találjuk, ami egy anya-lánya páros történetét meséli el, akik az USA-ba vándoroltak.
1. Google Assistant: Loretta (2020) – 16,8 millió dolláros volt a könnyfakasztó Google-reklám, mely digitális asszisztensét promózta, ahogy egy idős úr néhai feleségével közös emlékeit csalta elő segítségével.
1. Az első helyen a Google mellett az Amazon képviselteti magát, a 2020-as döntő idején lejátszott Before Alexa nevet viselő reklám arra kereste a választ, hogy mit csináltak az emberek, amikor Alexa nevű digitális asszisztensük még nem létezett.