- Hirdetés -

Ezen bukhat a család vagyona

|

- Hirdetés -

A családi vállalkozások generációváltásának témája egyre inkább reflektorfénybe kerül, és egyre több szó esik arról is, milyen nehéz érzelmi problémákat kell megoldani egy-egy ilyen folyamat során. Itt az ideje arról is beszélni, hogyan őrizhető meg a céges vagyon a cégátadáskor. Erre teremt lehetőséget a Családi Vállalkozások Napja – megőrizni a családi vagyont. Generációkon át konferencia 2019. május 23-án a BGE-n.

Mostanra szerencsére már sok szó esik arról, hogy a hazai vállalkozások jelentős része egyre közelebb kerül a generációváltáshoz. A rendszerváltás környékén alapított cégek tömegénél az alapítók elérték, vagy jócskán túl is haladták a nyugdíjkorhatárt, és lassan szeretnének hátrébb lépni. Már persze, ha van, vagy lenne kinek átadni a céget.

A problémával cikkek, rendezvények sora foglalkozik, és az Innovációs és Technológiai Minisztérium friss kkv-stratégiájának is kiemelt pillére a folyamat támogatása. Meglehetősen összetett kihívásról van szó, így nem csoda, hogy a vállalkozók gyakran bizonytalanok, hogy miként is kezdjenek hozzá a folyamat megtervezéséhez. Azonban minél később kezd el foglalkozni egy cégtulajdonos a vállalkozás átadására való felkészüléssel, annál kevesebb esélyt hagy magának a sikeres megoldásra. A BGE Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatási Program eredményei szerint viszont a hazai családi cégek 51 %-a egyáltalán nem rendelkezik utódlási stratégiával, és még azoknál a cégeknél is, amelyeknek a következő években esedékes az átadás, csak 66 %-nak van legalább szóban létező utódlási terve.

Bár az alapítók – érthető módon, az erős érzelmi kötődés miatt – örülnének, ha családon belülről kerülne ki az új vezető, ez sok esetben nem lehetséges. Ezért fontos megismerni az átadás más lehetséges útjait, amik bőven túlmutatnak azon, hogy egy leszármazott ül a vezetői székbe. Ezzel együtt pedig a mérlegelendő és eldöntendő kérdések is szélesebb körűek. A vezetés ügye mellett a tulajdonviszonyok változásáról is beszélni kell, hiszen a tapasztalatok szerint sok esetben a legjobb megoldás külső menedzsment bevonása, vagy épp a cég eladása lehet.

Ennek ellenére a Budapest LAB kutatása szerint a hazai családi vállalkozások jelentős része szeretné a vezetés és a tulajdont is a család kezében tartani a generációváltás után. Mindössze 12,8% tervezi, hogy külső vezetőnek adja át a vezetést, akár csak részben, és mindössze 7 % gondolkodik a tulajdon családon kívüli átadásában. Elsősorban talán azért, mert nem ismerik az ezzel kapcsolatos lehetőségeket és sikersztorikat sem.

Mennyit ér egy élet munkája?

A cégek jövője szempontjából a fentiek miatt, bár az érzelmi kérdések kétségtelenül nagyon fontosak, mindenképpen foglalkozni kell a tisztázatlan pénzügyi viszonyok áttekintésével, a kisvállalkozások jelentős részére jellemző alacsony cégértékkel és a professzionalizálódás alacsony szintjével, ami nehezíti, sőt sokszor lehetetlenné teszi az eladást.

Az, hogy a családi cégben formális jogok nélkül is komoly szerepet játszik mondjuk egy házastárs, a hétköznapokban természetes, ahogy az is, hogy a céggel és az ügyfelekkel kapcsolatos minden tudás az alapító fejében, jobb esetben egy füzetben található meg. Ha ezekkel a módszerekkel lehet is (ideig-óráig) sikeres céget működtetni, átadni biztosan nem.

Komoly gondokat okoz az is, hogy az alapítók sokszor csak az eladási próbálkozáskor szembesülnek azzal, hogy életük munkája szinte semmit nem ér a piacon. A cégértékelést a tisztázatlan jogviszonyok mellett az is nehezíti, hogy a tulajdon gyakran nem likvid eszközökből áll, hanem sok esetben értékeket, hagyományt, szaktudást ölel fel – ennek átruházása pedig nehézkes. Ezek a problémák mind-mind megoldhatók, kezelésükben tanácsadók is segíthetnek. A leghasznosabb azonban talán az, ha a cégutódlást már megoldó vállalkozók példáján keresztül lehet megismerni, kinek lehet jó egyik vagy másik út választása, és mivel jár, ha a fiunk, lányunk helyett külső menedzsernek adnánk át a vezetést, vagy épp piacon értékesítenénk a vállalkozást.

Mi lesz a családdal, mi lesz a vagyonnal?

Bár nemzetgazdasági szempontból és érzelmi okokból is fontos a generációváltás előtt álló cégek jövője, a családi vállalkozások esetében nagyon fontos foglalkozni azzal is, mi vár az alapítóra és a családra. Az alapítók ugyanis, szintén teljes mértékben érhető módon, saját és családjuk anyagi biztonságáról is gondoskodni szeretnének a „kivonulás” után is, természetesen a cég jövőjének lehetséges biztosítása mellett. A vagyonmegőrzés ráadásul – bár az alapítók számára kiemelten fontos, amikor a nyugdíjba vonulásról gondolkodnak –, nem csak a családok érdeke. A tömeges cégbezárások, vagy éppen a nagyobb, sokszor külföldi cégek általi felvásárlás nemzetgazdasági szempontból is jelentős gondokat okozhat.

Egy családi cégbe „belegabalyodva” egy mégoly racionális cégvezetőnek sem könnyű átlátni a folyamatokat, amelyeknek éppen a közepében van. Pedig ezek – ha minden cég esetében különböznek is valamennyire – sok szempontból modellezhetők és tervezhetők, így előre azonosíthatók a tipikus elakadások, kezelendő pontok is. Érdemes a meglévő tudás megismerésével kezdeni a felkészülést. A szakértők sem állítják, hogy lenne egyetlen, mindenki számára megfelelő út, de a négy fő lehetséges irány – a családon belüli átadás, a menedzsment kivásárlása, a cégértékesítés és a tőzsdére vitel – közül, a lehetőségeket jobban megismerve már könnyebb dönteni.

„A nemzetközi szakirodalomból is tudjuk, hogy a szakértőktől megszerezhető tudás mellett a legtöbbet – mint sok más területen is – mások jó példáiból, az ügyek közös megvitatásából lehet tanulni. Ezért is fontos olyan találkozási alkalmakat teremteni, amelyeken beszélgetni, vitatkozni lehet másokkal, akik hasonló cipőben járnak vagy jártak” – hangsúlyozza Dr. Radácsi László, a Budapesti Gazdasági Egyetem vállalkozásfejlesztési igazgatója. „Az ilyen történetek megismerése, tapasztalatok megosztása segíthet a családi vállalkozóknak a továbblépésben.”

A Családi Vállalkozások Napja – megőrizni a családi vagyont. Generációkon át konferencia 2019. május 23-án a BGE-n a legfrissebb, praktikusan alkalmazható tudományos eredmények mellett ilyen sikeres történetek megismerésére is lehetőséget teremt.

A konferenciával a K&K Magazin és a BGE Budapest Lab Vállalkozásfejlesztési Központ azt a célt szeretné elérni, hogy a családi cégek tulajdonosai egymás tapasztalataiból is tanulva készülhessenek fel a cégátadással kapcsolatos kihívásokra. A Családi Vállalkozások Napja körbejárja a négy lehetséges opciót, a családon belüli átadástól a cégen belül kinevelt, vagy külső menedzsment önjáróvá tételén és a cégeladáson át egészen a tőzsdei bevezetésig. Így a résztvevők a saját cégük sikeres utódlása felé vezető lépésekhez kaphatnak inspirációt, bármelyik szakaszban is tartanak éppen a cégutódláshoz vezető úton.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....