- Hirdetés -

Ezért is veszélyes a webbányászat

|

- Hirdetés -

2018-ban a webbányászati alkalmazások – amelyek a felhasználó böngészőjében futva kriptodevizákat bányásznak profitért – akár 18,8 gigawatt elektromos áramot is fogyaszthattak – derül ki a Kaspersky kutatásából. Ez a mennyiség nagyjából Lengyelország áramfogyasztási rátájának felel meg, és azt jelenti, hogy a webbányászat környezeti hatása évi mintegy 800 tonna széndioxid-kibocsátását eredményezi.

A webbányászat, vagy más néven a böngészőalapú cryptojacking olyan fenyegetés, amelynek sok felhasználó a tudta nélkül is rendszeresen az áldozata. Lehet, hogy csak akkor észlelik, amikor egy weboldal forráskódját ellenőrzik, vagy amikor észreveszik, hogy bizonyos webes erőforrások a megnyitásukkor túlterhelik a készüléküket. A webbányászat a kriptodeviza-bányászat alternatív módja, amely a weboldalra látogatókat használja fel célja eléréséhez. Amíg a felhasználó böngészője működik vagy a háttérben fut, a weboldal tulajdonosai a felhasználóik készülékeinek kapacitását kriptodevizára váltják. Bizonyos esetekben azonban a weboldalak értesítik a felhasználókat erről a gyakorlatról és a hozzájárulásukat kérik, elmagyarázva, hogy a webbányászat azért történik, hogy a weboldalt bosszantó reklámok megjelenítése vagy előfizetési díj kérése nélkül lehessen monetizálni.

A webbányászatot általában ártalmatlan tevékenységnek tartják, amely nem okoz jelentős pénzvesztést és csak kevés energiát fogyaszt. E mítoszok eloszlatása érdekében a kutatók elemezték a Kaspersky webbányászatot megakadályozó biztonsági megoldásaiból származó 2018-as jelentések statisztikáit. Arra a következtetésre jutottak, hogy bár az egyéni veszteségek talán nem jelentősek, de a globális hatás meglepően rémisztő.

A számítások szerint a webbányászattal fogyasztott elektromos áram akár 1670 megawattóra (MWh) is lehet, kivéve, ha a weboldal blokkolja a bányászat indításáért felelős kódot. Ha ezt az árammennyiséget a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerinti globális átlagszinten átszámítjuk széndioxid-kibocsátásra, akkor az mintegy 800 tonna üvegházgáznak (szén-dioxidnak) felel meg – ennyi került 2018-ban a légkörbe a webbányászatból kifolyólag.

Az ilyen nagy mennyiségű elektromos áram díja párszázezer dollártól akár félmillió dollárig is terjedhet a származási országtól függően. Az ehhez szükséges energiamennyiség több mint a háromszorosa a csernobili atomerőmű hírhedt incidensét megelőző évi energiatermelésének.

„Sok olyan jogi és műszaki kezdeményezés van, amely a webbányászat hatásának minimalizálását célozza, és 2019-ben már a tevékenység jelentős mértékű csökkenését látjuk. Azonban amíg a webbányászat gazdasági haszonnal jár, mindig lesznek kísérletek a gyanútlan áldozatok processzorainak túlterhelésére. De, ami talán még ennél is fontosabb, az az, hogy bár ez egy elég ritka kiberfenyegetés, mégis jelentős negatív környezeti lábnyomot teremt. Ez azt jelenti, hogy az ilyen műveletek megakadályozása nemcsak kiberbiztonsági kérdés, hanem olyan dolog, amely közvetetten a környezet megóvását is segíti. Ez mindenképpen egy váratlan tanulság, amelyre érdemes emlékezni a webbányászat súlyosságának felmérésekor. Ezért mindenkit arra buzdítunk, hogy védje magát egy olyan biztonsági megoldással, amelyik ellenőrzi és megállítja a weboldalon a webbányászatot elindító szkriptet” – mondta Miroslav Kořen, a Kaspersky Kelet-Európáért felelős igazgatója.

A Kaspersky a következőket ajánlja a felhasználóknak ahhoz, hogy megakadályozhassák a készülékeik webbányászathoz való használatát:

  • Figyeljenek oda a számítógépük teljesítményére: ha a gép lelassul és lefagy, az egy kártékony tevékenység jele lehet.
  • Ellenőrizze, hogy a rendszer nem melegszik-e érzékelhető mértékben: ez fontos jele a processzor túlhasználatának, ami a webbányászati alkalmazások tipikus jellemzője.
  • Kezdjen megbízható biztonsági megoldást használni. Ilyen például a Kaspersky Security Cloud, amely védelmet biztosít a webbányászat ellen.
  • Ha vállalkozása számára keres ilyet, egy kifejezetten a vállalatok számára fejlesztett kiberbiztonsági termék jó szolgálatot tehet. A Kaspersky Endpoint Security for Business például webes fenyegetések elleni védelmet tartalmaz, ami biztosítja, hogy az alkalmazottak által látogatott weblapok nem tartalmaznak kártékony objektumokat.
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA