- Hirdetés -

Ezért pánikolnak a pályakezdők

|

- Hirdetés -

Mark Zuckerberg diploma nélkül lett a világ egyik legsikeresebb embere, Steve Jobs és Bill Gates szintén otthagyták az egyetemet, Quentin Tarantinónak pedig még érettségije sincs. Az előző példák persze kivételes esetek, több kutatás is bizonyítja, hogy a jólét és az iskolázottság szoros összefüggésben áll egymással, tehát 2018-ban is jó befektetést teszünk, ha időnket önmagunk fejlesztésére, tanulásra fordítjuk. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői szerint a szülőknek érdemes minél hamarabb körüljárni gyermekükkel ezt a témát. A beszélgetésnek jó kiindulópontot adhat, hogy a pénzintézet 2017-es felmérésében a magyar fiatalok jövővel kapcsolatos számításait, pénzügyi elvárásait kutatta.

A médiában, televízióban, az interneten számtalan példát látunk arra, hogyan tehetünk szert sikeres és gazdag életre, akár tanulás nélkül is. Miért kell iskolába járni? – teszi fel sok kisgyerek a kérdést. Később ez még komplikáltabbá válik: megtérül a tanulásba való befektetésem? Milyen életszínvonalat tudok kialakítani magamnak? A kérdés a pályaválasztási, továbbtanulási időszakban még fontosabbá válik a szülők és a gyermekek életében egyaránt, amire érdemes már korán felkészülni. A mérlegelésnél kiindulópontunk lehet az, hogy több kutatás is bizonyítja: a gazdasági jólét és az iskolázottság szoros összefüggésben áll egymással. Kézdi Gábor, a CEU docense és a Közgazdaságtudományi Intézet tudományos főmunkatársa például arra a közgazdaságtani megállapításra hivatkozik, hogy globálisan nézve az iskolázottabb emberek átlagosan 10 százalékkal többet keresnek. Mindemellett az iskolázottság pozitív hatása nemcsak az egyénnél jelentkezik, hanem annak környezetében is.

A fiatalok sokszor bizonytalannak érzik a jövőt, a körülöttük lévő világot vagy gazdasági klímát. A munkához való attitűd azonban szinte bármilyen életkorban formálható. Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója szerint a pályakezdő fiatalok nagyon különböző módon viszonyulnak a munkába lépéshez vagy a karrier fogalmához. Sokaknak vannak jó elképzeléseik, akár előrehaladott üzleti terveik is, de félnek kockázatot vállalni, mert nem tanulták meg, hogyan vágjanak neki annak a bizonyos nehézkes első lépésnek. Egyszerűen nincs meg hozzá a tudás- és készségbeli eszköztáruk. Hatalmas potenciált látok a fiatalokban, azonban céljainkért, önmagunk fejlesztésért mindennap minél fiatalabban tennünk kell, és ez igaz a pénzügyi tudatosságunkra is. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő idei fordulójára két hónap alatt már több ezer diák jelentkezett. Ez úgy érzem, egyértelmű mutató száma annak, hogy a fiatalok meg akarják tanulni, hogyan hozzanak okos pénzügyi döntéseket. A célunk az, hogy felnőtt korban képesek legyenek mérlegelni a lehetőségeiket, ne féljenek a pénztől és a munka világában is döntésképesek legyenek, ezáltal teljes életet éljenek.

A jóléttel és az iskolázottsággal kapcsolatos beszélgetésnek jó kiindulópontot adhat az is, ha szülőként látjuk gyermekeink jövővel kapcsolatos számításait, pénzügyi elvárásait is. A magyar pályakezdők stabil megélhetést keresnek fair fizetés mellett, derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amelyben 2017 harmadik negyedévében 300 magyar fiatalt kérdeztek meg a 19-29 éves korosztályban a jövővel kapcsolatos elvárásaikról és a munkáról alkotott véleményükről. A kapunyitási pánik még mindig erősen jelen van a pályakezdők életében. Az elégedettségi ráták időről időre ingadoznak, de a stresszelők tábora változatlanul nagy Magyarországon. A megkérdezett diákok mintegy 49 százaléka szerint könnyű állást találni az iskolai évek után. Pozitív oldalról nézve ez javulás az előző negyedéves 40 százalékhoz, és az év eleji 44 százalékhoz képest.

Milyen bevételekkel számolnak itthon a fiatalok?

A K&H ifjúsági indexe szerint a 19-29 éves korosztály átlagosan nettó 105 000 forintot keres, ami az eddig mért legmagasabb érték. Az aktív kereső fiatalok 164 000 forintos átlagával szemben a diákok átlagos keresete csak 44 000 forint, míg a munkanélküliek 32 000 forintot említettek átlagosan. Az indexből az is kiderül, hogy a dolgozó fiatalok nettó fizetéssel kapcsolatos elvárásai kifejezetten óvatosak. Legalább egy kismértékű növekedésre az aktív dolgozók kétharmada számít (66%), akik között elsősorban a 19-25 évesek számítanak emelkedésre (78% vs. idősebbek 56%). A felmérés szerint a munkahelyét a magyar fiatalok 63 százaléka érezte stabilnak, ez kifejezetten kedvező értéknek számít; év elején még csak 55% gondolta így.

Elégedettek az életükkel?

Összességében az élettel való elégedettség értéke alacsonyabb a megelőző negyedév adatánál, a fiatalok 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy összességében elégedett az életével. A diákok a leginkább elégedettek (47%), míg a munkanélküliek sokkal kevésbé, náluk csak 6 százalék az elégedettek aránya.

A fiatalok alapvetően optimistán néznek a jövőbe: 71 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az életük a közeljövőben kisebb vagy nagyobb mértékben, de pozitív irányba fog megváltozni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A fenntarthatóságról tanít a KPMG és a Microsoft

A „KPMG ESG Akadémia” a KPMG, a Microsoft és számos elismert egyetem együttműködésében indult el. Célja, hogy elérhetővé tegye a naprakész és nélkülözhetetlen ESG-tudást, támogassa és képezze az üzleti élet szereplőit a legváltozatosabb fenntarthatósági...

Magyar fintech megoldás a globális piacon

A globális pénzátutalási piacon egyedülálló digitális fizetési megoldás fejlesztéséről és bevezetéséről állapodott meg a Peak Hungary, a Columbus Magántőkealap és a fülöp-szigeteki Rizal Commercial Banking Corporation (RCBC). A "Fintech Synergy for Overseas filippinos" című...

Növekedésre számítanak a cégek

A gazdasági kihívások ellenére is derűlátó a vállalati szektor: alkalmazottainak számában és árbevételben is növekedésre számít 2023-ban - derül ki a Brandfizz Employer Branding Compass Országos Munkáltatói Márka felméréséből. A Brandfizz employer branding ügynökség...

Így utazik az Y generáció

Az Y generáció fiatalabbjai egészen másként és másért utaznak, mint ugyanezen generáció idősebb tagjai. A Kiwi.com felmérése alapján a 26-33 évesek vágynak leginkább múzeumba, amikor utaznak, míg a 34-42 év köztiek a festői tájat...

Premierekkel erősít a Disney+

Ahogy az éjszakák hosszabbodnak és a nappalok egyre hidegebbé válnak, mi is lehetne jobb a meghitt őszi hangulathoz, mint egy jó film vagy sorozat? Ha a dokumentumfilmek híve vagy, akkor ébreszd fel magadban a...

Hatodszor választotta meg elnöknek Kovács Tibort az MLE

Tisztújító közgyűlést tartott a Magyar Lapkiadók Egyesülete, amelyen hatodszor választották elnöknek Kovács Tibort, a Ringier Hungary Kft. vezetőjét. A 2024-2025-ös időszakra elnököt, elnökséget és felügyelő bizottságot választott a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) tisztújító közgyűlése október...

Ragaszkodunk a gyors nethez és a streaminghez

Nem mondanak le a széles sávú internetről és a streamingről a háztartások a gazdasági nehézségek ellenére sem – mutat rá az EY több mint 21 000 fogyasztó bevonásával készült nemzetközi felmérése. Szolgáltatóváltásra elsősorban a...

A TV2 magabiztosan vezeti a főműsoridős nézettségi versenyt (x)

Az elmúlt 12 hónapban kiemelkedő nézettségi eredményeket ért el a TV2. Ez többek között annak köszönhető, hogy az október 4-én 26. születésnapját ünneplő TV2 tavaly a kiemelten fontos őszi tévés főszezonban átvette a vezetést...

Új igazgatóval folytatja a Continental váci üzeme

A Continental csoporthoz tartozó, váci ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. gyárigazgatói posztját az eddigi minőségirányítási vezető, Győrffy Sándor tölti be 2023. október 1-jétől. A váci üzem sikeres és fenntartható működéséhez nagyban hozzájárult elődje, Purgel...

Intenzív terjeszkedésben az Ipsilon Group

Az Ipsilon Group felvásárolta a Creative Dock Hungary-t és többségi tulajdont szerzett a Boarding HR-ben. A két tranzakcióval a vállalat megkerülhetetlen szereplővé vált az új termékek és szolgáltatások felépítésében (venture building), a belső innovációs...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Együttműködik a UnionPay és a K&H

A UnionPay a magyarországi K&H Pénzforgalmi Szolgáltató Kft.-vel együttműködve 2023. szeptember 25-én, a K&H Csoport budapesti székházában tartotta a nagyszabású UnionPay kártyaelfogadási megállapodás sikeres elindítását bejelentő aláírási ünnepségét, amelyen részt vett a China UnionPay...

A fenntarthatóságról tanít a KPMG és a Microsoft

A „KPMG ESG Akadémia” a KPMG, a Microsoft és számos elismert egyetem együttműködésében indult el. Célja, hogy elérhetővé tegye a naprakész és nélkülözhetetlen ESG-tudást, támogassa és képezze az üzleti élet szereplőit a legváltozatosabb fenntarthatósági...

Magyar fintech megoldás a globális piacon

A globális pénzátutalási piacon egyedülálló digitális fizetési megoldás fejlesztéséről és bevezetéséről állapodott meg a Peak Hungary, a Columbus Magántőkealap és a fülöp-szigeteki Rizal Commercial Banking Corporation (RCBC). A "Fintech Synergy for Overseas filippinos" című...

Növekedésre számítanak a cégek

A gazdasági kihívások ellenére is derűlátó a vállalati szektor: alkalmazottainak számában és árbevételben is növekedésre számít 2023-ban - derül ki a Brandfizz Employer Branding Compass Országos Munkáltatói Márka felméréséből. A Brandfizz employer branding ügynökség...

Így utazik az Y generáció

Az Y generáció fiatalabbjai egészen másként és másért utaznak, mint ugyanezen generáció idősebb tagjai. A Kiwi.com felmérése alapján a 26-33 évesek vágynak leginkább múzeumba, amikor utaznak, míg a 34-42 év köztiek a festői tájat...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A fenntarthatóságról tanít a KPMG és a Microsoft

A „KPMG ESG Akadémia” a KPMG, a Microsoft és számos elismert egyetem együttműködésében indult el. Célja, hogy elérhetővé tegye a naprakész és nélkülözhetetlen ESG-tudást, támogassa és képezze az üzleti élet szereplőit a legváltozatosabb fenntarthatósági...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....