A digitális oktatásról nagyon sokaknak az ugrik be elsőre, hogy “csak soha többé ne legyen ilyen”. És tessék, november 11-től ismét digitális oktatás zajlik a középiskolákban és az egyetemeken. A helyzet a szülők szempontjából most lényegesen jobb, hiszen a 14 évesnél idősebb gyerekkel már legalább nem kell otthon maradni, együtt tanulni vele óráról órára, de azért buktatók most is vannak.
A koronavírus-járvány rendkívüli kihívások elé állította a családokat, tavasszal és úgy tűnik kihívásból most sem lesz hiány. Az online oktatásra való tavaszi áttérés olykor szürreális helyzeteket teremtett. Bár valós probléma, hogy 100 éve gyakorlatilag ugyanazokkal a módszerekkel tanítanak a pedagógusok Magyarországon, és az online platformok úttörők lehetnek a változások felé, mégsem kitörő lelkesedés övezi a digitális oktatást. Öröm az ürömben, hogy az önsegítő csoportok és az online felületek nagy segítséget adnak a gyerekeknek és a szülőknek is a újra megtalálni a lelki egyensúlyt és feldolgozni a tananyagot.
Fülöp Hajnalka, a közel 90 ezer fős Online Otthonoktatás Facebook-csoport alapítója szerint a szülők összefogása ezekben a helyzetekben nagyon fontos, hisz közös élethelyzetben egymással együttérezve és közös célok mentén az összefogás általmeg tudják sokszorozni erőforrásaikat. A szülők nem a tanításban, hanem a gyerekek tanulási tevékenységének támogatásában tudnak leginkább szerepet vállalni. Fontos a folyamatos, őszinte és asszertív kommunikáció a felek között, a szülő-gyerek-pedagógus háromszögben, most (is) teljesen rendben van, ha valaki nem érzi jól magát, nem tud mindenben a topon lenni. Ezt nyugodtan mondjuk ki, hiszen nincsen ezzel semmi baj. Kérjünk segítséget, keressük „a közös nevezőt” a gyerekkel, családdal közösen. Állítsunk föl új, ideiglenes szabályokat. Az applikációk és közösségi platformok korában a tudás fejlesztése már sokkal könnyebben megoldható. Ezeknek a platformoknak a megismeréséhez nyitottság és a rugalmas gondolkodás szükséges. Ez szintén fejleszthető, szóval a szülők saját önfejlesztésükkel rengeteget tehetnek a gyermekükért és ezzel magukért is.
Tudatos digitális szülőket segítő programja keretében módszerekkel, gondolkodásmóddal, digitális eszközökkel segíti a 21. századi gyerekeket nevelőket.
3-4 gyerekre 1-2 gép Budapesten is
Mint mondta, a tárgyi tudás hiánya főként a természettudományok és a matematika terén jelentkezett, amit csak tovább nehezített az ezeket övező negatív attitűd, ami jellemző a felnőtt lakosságra. Egy Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tanártovábbképzésen például egy alsós tanító arról számolt be, hogy már a szorzótáblánál sokszor érezte, a szülő le van maradva a gyerekétől.
Molnár Janka Sára, az OKTONDI vezetője szerint a digitális oktatásban ahány ház, annyi problémával szembesültek a családok.
„Sajnos nagyon sok háztartásban nem áll rendelkezésre elegendő eszköz. Ez nem csak Kelet-Magyarországra igaz, ugyanis Budapesten és környékén is sok családot ismerünk, akiknél a 3-4 gyermekre 1-2 számítógép jutott, ezekkel kellett volna megoldani a home office-t és a tanulást egyszerre. Az már csak hab volt a tortán, hogy a legtöbb esetben a tanárok nem egy egységes felületet használtak a házifeladatok kiküldésére, anyag leadására, így egyszerre számos felületet kellett párhuzamosan nézni és észben tartani, akár 1-1 gyermek életében is” – fogalmazott.
Játékosan is lehet tanulni
Molnár Janka Sára arról is beszélt, ha megnézzük az elmúlt 100 évet, szinte minden rohamosan változott, fejlődött a közlekedéstől a kommunikáción át a mindennapi élet ügyintézéséig, kivéve az oktatást. 100 éve szinte pontosan ugyanazokkal a módszerekkel tanítottunk, mint ma. Szerinte ez nem maradhat így, az online platformok lehetnek az első úttörők a változás felé.
Hasonlóan vélekedik Mosóczi András, hazánk egyik legnagyobb online oktatási platformjának vezetője is. A jelenleg 140 ezernél is több felhasználóval rendelkező matematika oktató weboldal, a mateking.hu alapító-vezetője szerint azért fontosak az online felületek, mert ezek rendkívül sok szemléltető módszert sűrítenek össze nagyon kis helyre. Egy-egy 5 perces tananyag elkészítése náluk 15-20 órát is igénybe vehet, így nyilván nem várható el egyetlen tanártól sem, hogy egy szál krétával a kezében egy zöld tábla előtt ugyanazt produkálja, mint egy ilyen tananyag. A diákoknak és a modern oktatásnak azonban igénye van ezekre a tananyagokra, de semmiképp sem a tanár helyett, hanem a tanár mellett. Ezek a digitális tananyagok az új világ tankönyvei. A szemléltetés mellett azonban legalább olyan fontos, hogy egy olyan világot teremtessenek meg a diákok számára, ahol felszabadultan és örömmel tanulhatnak matekot. Ahogy Mosóczi fogalmazott „nálunk nem megküzdeni kell a diákoknak a matekkal, nem legyőzni és harcolni vele, hanem megmutatjuk nekik, hogy a matek egy klassz dolog, egy-egy probléma megoldásától pedig okosabbak, sőt boldogabbak lesznek.
Nem árt résen lenni
„Komoly probléma ugyanakkor az, hogy kis túlzással aki tavaly még dinnyét árult, ma már az is online oktat – mondta Mosóczi. Gombamód szaporodnak az ilyen-olyan online oktató felületek, ahol kétes értékű, sok esetben sem szakmai sem didaktikai tapasztalattal nem rendelkező cégek és magánszemélyek próbálnak hasznot húzni a szülők kiszolgáltatott helyzetéből és tanácstalanságából. Az online oktatás “Zimmer Feri”jei közötti eligazodásban támpont lehet, hogy vajon létezett-e már a platform a járvány előtt is. Természetesen abból, hogy valaki épp mostanra időzítette az indulást nem következik automatikusan, hogy az ne lenne minőségileg megfelelő. Jópár kiváló oktató oldallal is találkoztam az elmúlt fél évben abból a több tucatból amely most kezdte a működését” – tette hozá Mosóczi András.