- Hirdetés -

Ezt hozza a techvilág 2019-ben

|

- Hirdetés -

Néhány éve még sci-finek tűnt az a jövőkép, ami ma csupán karnyújtásnyira van tőlünk: önvezető autókkal közlekedünk, robotok végzik a munkát, az otthonunkban pedig minden automata és hangvezérléses. Az ezeket és a hasonló innovációkat lehetővé tevő, az iparágakat 2023-ra átalakító technológiai trendek közül a Schneider Electric most bemutatja a szerinte legjelentősebbeket.

1. Autonóm eszközök

Mindegy, hogy autókról, robotokról, esetleg mezőgazdasági gépekről beszélünk, az autonóm eszközök mesterséges intelligenciát használnak arra, hogy végrehajtsák az eredetileg emberek által végzett munkát. Az MI-vezérelt autonóm eszközöket, köztük például a robotokat, azonban valószínűleg leginkább egy-egy betanított feladatra fogják használni a vállalatok, mivel azok nem rendelkeznek az emberi agyéval megegyező képességekkel a döntéshozatal vagy az általános célú tanulást terén.

A Schneider Electric szakértői szerint a robotizált gyártás, valamint a gyárak és gyártási folyamatok növekvő automatizációja miatt egyre nagyobb szükség lesz robotikai szakemberekre, akik az egyszerű és az összetett robotokat egyaránt képesek koordinálni, beállítani és karbantartani. A robotika támogatja és jelentősen javítja az olyan összetett, veszélyes és/vagy érzékeny munkafolyamatokat, amelyeket jelenleg még mindig emberek végeznek vagy ellenőriznek.

2. Fejlett analitika

Az MI az adatfeldolgozást is jelentősen átalakítja a következő években. Az internetre csatlakoztatott eszközökből áradó adatmennyiség olyan óriásira duzzadt, hogy az adatelemző szakemberek ma már képtelenek fizikailag feldolgozni ezt a temérdek információt, mivel túl sokáig tartana végigvenni az összes következtetési lehetőséget. A fejlett analitika algoritmusokat használ, miközben kizárja az emberi hiba lehetőségét, így képes rejtett mintákat is beazonosítani és kulcsfontosságú következtetéseket levonni az adatokból. A Gartner szerint 2020-ra várhatóan az adatelemzési feladatok több mint 40 százaléka automatizált lesz, ami a termelékenység növelését eredményezi.

A Schneider Electric szakemberei is egyetértenek azzal, hogy a vállalatok teljesítményének növeléséhez olyan intelligens megoldásokra van szükség, amelyek kiváltják, illetve hatékonyabbá teszik az emberi munkát, és a digitális eszközökből folyamatosan jövő információk azonnali feldolgozásával és értelmezésével képesek önállóan is irányítani a komplex rendszereket. A vállalat IoT-alapú EcoStruxure platformja ehhez biztosít alapot. A nyílt architektúra egymással összekapcsolt és kommunikáló eszközökre épül, amelyeket a helyi üzemeltetéshez szükséges felügyeleti és vezérlőszoftverek egészítenek ki. Bármely gyártó kommunikációra képes termékei integrálhatók a rendszerbe, hiszen az képes a különböző technológiák összehangolására. Az igazi hozzáadott értéket azonban a Schneider Electric szakértelmére épülő, felhőalapú alkalmazások, analitika és az optimális működést támogató digitális szolgáltatások jelentik.

3. Erősödő edge

A decentralizáció elterjedésével az edge (peremhálózati) számítástechnika szerepe egyre fontosabbá válik. A kritikus fontosságú adatok azonnali elérhetőségének igénye miatt ugyanis az adatgyűjtés és -feldolgozás közelebb kerül az adatok keletkezésének helyéhez. A Gartner 2028-ig az érzékelési, a tárolási, számítási, valamint fejlett MI-képességek edge eszközökbe való beágyazásának folyamatos növekedését várja. Ezáltal az intelligencia egyre inkább a végponti eszközök felé mozdul el, legyen szó ipari berendezésekről, okostelefonokról vagy éppen autóakkumulátorokról.

A Schneider Electric szakértői szerint a közeljövőben előreláthatólag az adatközpontok, az épületek, az ipari megoldások és az energiaelosztás területén is olyan edge megoldások terjednek majd el, amelyek távoli, személyes jelenlét nélküli menedzsmentet tesznek lehetővé. Az EcoStruxure platform edge control szintje az adott helyszínen működő készülékeket integráló szoftvercsomagokat tartalmaz, melyek segítségével a helyszínen létrejövő adatokat a rendszer gyorsan, valós időben dolgozza fel, és ezáltal jelentősen egyszerűbbé teszi a működési folyamatokat. Ez kulcsfontosságú az olyan iparágak esetében, mint a gyártás, az egészségügy, a telekommunikáció vagy a pénzügyi szektor.

4. Digitális ikrek

A digitális iker valós tárgyak, folyamatok vagy rendszerek – például adatközpontok, gyárak vagy akár komplett városok – digitális tükörképe, amely lehetővé teszi többek között a valós idejű felügyeletet és a folyamatok optimalizálását. A koncepciót számos területen alkalmazzák: akár a sebészek is jobban felkészülhetnek a bonyolultabb műtétekre egy ilyen digitális modell segítségével. Az eszközzel a teljes életcikluson keresztül hatékonyabban felmérhető és megjósolható a rendszerek aktuális, illetve jövőbeni teljesítménye a tervezéstől az üzemeltetésig, és ezáltal megalapozottabbá válik az üzleti döntéshozatal.

A digitális iker technológia valós alkalmazásaként a Schneider Electric az AVEVA és a Microsoft vállalatokkal együtt 2018-ban mutatott be egy olyan, a kategóriájában úttörő eszközmenedzsment-megoldást, amely a digitális iker technológián, valamint a virtuális és kiterjesztett valóságon alapul. A fejlesztés növeli a működési hatékonyságot, miközben optimalizálja a karbantartást, hogy az a gazdaságilag legkedvezőbb időszakban legyen kivitelezhető. Ezenfelül távolról elérhető üzemeltetői segítséget nyújt a felhasználók számára.

5. Immerzív technológiák

A Gartner felmérései alapján 2022-re a cégek 70 százaléka kísérletezik majd az immerzív technológiák fogyasztói és vállalati célú alkalmazásával, miközben 25 százalékuk a gyártásban már használni is fogja azokat. A kiterjesztett (AR) és virtuális (VR), valamint kevert valóság (MR) többszáz végponti eszközön elérhető lesz, a számítógépektől egészen az autókig.

Ezek a technológiák nemcsak az átlagfelhasználók számára kínálnak határtalan lehetőségeket, hanem az ipar fejlődését is nagymértékben befolyásolják. Például a Schneider Electric által fejlesztett AR rendszerrel a létesítményekből beérkező, valós idejű adatok egy kiterjesztett valóságra épülő mobilalkalmazás segítségével egyszerűen, tableten tekinthetők át. Így virtuálisan ellenőrizhető, hogy melyik berendezés igényel javítást vagy karbantartást, illetve az miként végezhető el. Emellett a vállalat MR-re épülő rendszere a Microsoft HoloLens okosszemüveget is használja a gyárakban a villamos karbantartáshoz, azonnali hozzáférést biztosítva az adatokhoz. Az eszköz továbbá 3D-s modellek segítségével jeleníti meg az egyes ipari eszközöket, így a szakemberek anélkül is láthatják azok belső alkatrészeit, hogy szét kellene szedniük a berendezéseket.

6. Okos terek

Az okos tér egy olyan fizikai vagy digitális környezet, amelyben az emberek és a technológiai eszközök kölcsönhatásba lépnek egymással egy folyamatosan egyre nyitottabbá, összekapcsoltabbá és intelligensebbé váló ökoszisztémában. Ennek legátfogóbb példája az okosváros, ahol az üzleti, lakossági és ipari közösségeket összefogó területeket intelligens várostervezési eszközökkel alakítják ki, és ahol mindegyik szektor a társadalmi és közösségi együttműködést szolgálja.

A Schneider Electric úgy látja, hogy az IoT a lakó- és irodaházakon túl nagyobb egységben, a városok szintjén is komoly lehetőségeket tartogat. Az időjárási körülmények alapos elemzésével például pontosabb előrejelzések készíthetők, amelyek segítik a kockázatok csökkentését. A biztonság is növelhető videokamerás megfigyelőrendszerekkel, valamint az energiafogyasztás hatékonyságának növeléséhez és a fenntarthatóbb működés biztosításához is léteznek intelligens rendszerek. A vállalat portfóliójában elérhető EcoStruxure for Smart Cities szoftverek valós idejű adatokkal és elemzéssel segítik a döntéshozatalt és a folyamatok optimalizálását, legyen szó tömegközlekedésről, vízfelhasználásról és szennyvízkezelésről vagy éppen az adatközpontok és egyéb létesítmények eredményesebb üzemeltetéséről.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...

Automata boltot nyitott a Spar

Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S”...

Messze még a hazai cégek valódi felelősségvállalása

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact...

Egyre tudatosabbak a magyar munkavállalók

A munkavállalók háromnegyede tartja fontosnak a munka és a magánélet összeegyeztethetőségét – derült ki a Családbarát Magyarország Központ munkaerőpiaci kutatásából. Az országos reprezentatív felmérés célja elsősorban a magyarországi atipikus foglalkoztatási helyzet feltárása volt, különösképpen...

Különleges kiállítással ünnepel a Népszava

1873-tól napjainkig vezeti végig a látogatót a magyar újságírás legnagyobb hagyományokkal bíró, folyamatosan máig is aktív napilapjának címoldalain keresztül a Fuga Építészeti Központban november 29-én nyíló kiállítás. A történelem nagy viharait is túlélő, idén...

Nagyot ment „A LEGO Oroszlán” az idei Effie-n

A marketing Oscarjaként is emlegetett Effie hazai versenyének nagy győztese a három Arannyal és a Platina Effie-vel jutalmazott „A LEGO Oroszlán” című pályamű lett. A LEGO Hungary és a Red Lemon Media kampánya az...

Az E.ON a Cafét választotta

Régiós médiaügynökségi partnert választott magának az E.ON SE energiavállalat, a tendernyertes a Mediaplus, melynek magyarországi partnere a Café Reklám. 2024-től indul el a közös munka, amelyben a Café az E.ON Hungária Csoport médiatervezési, stratégiai...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...

Fókuszban a multiplatform növekedés

A lineáris piac lassan elérheti a maximumát, és egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Borsány-Gyenes András. A Network4 Media Group vezérigazgatója beszélt a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....