- Hirdetés -

Felbolydult toplista – így változott a TOP50

|

- Hirdetés -

Négyen vannak, akik az eddigi összes Top 50-ben szerepeltek, és csak öten, akik a legelső, 2008-as és a mostani rangsorban is helyet kaptak. Az elmúlt két évben alig változott a lista összetétele, azonban az idén jelentős, 30 százalékos cserélődés történt, ennek azonban módszertani oka van. Az idei toplistán Vidus Gabriella végzett az élen Vaszily Miklós és Guttengéber Csaba előtt, az első tíz helyezettről itt írtunk.

Korábban soha nem volt olyan kevés cserélődés egyik évről a másikra a Top 50 rangsorban, mint az elmúlt két évben. Nagy valószínűséggel az idén is folytatódott volna ez a trend, azonban a lista összeállításakor történt egy fontos módszertani változás. Mostantól a médiás Top 50-ben nem szerepelnek az ügyféloldalon dolgozó marketingszakemberek.

Utóbbiaknak sem kell bánkódniuk, hiszen van egy tisztán marketinges Top 50-es listánk is. Ám mindez jelentős hatással volt 2024-es rangsor összetételére, a médiás Top 50-ből az idén kikerülők döntő része ennek lett az áldozata.

Az viszont érdekes, hogy ezzel együtt sem volt extrém nagy a cserélődés mértéke az elmúlt esztendőhöz képest. Az idén 30 százalékban változott a listás szereplők köre, márpedig eddig négy olyan év is volt, amikor ezt meghaladó jövés-menést láthattunk. 2017-ben és 2020-ban 32, míg 2013-ban 36 százalékot tett ki a cserélődés mértéke. Sőt, ebből a szempontból volt egy csúcsév is, 2016-ban ugyanis a korábbi esztendőhöz képest 38 százalékban újult meg a Top 50 összetétele.

A módszertani változások nélkül is kikerült volna az idei összeállításból Sásdi Helga, aki tavaly a Publicis Groupe Hungary vezetőjeként került be a Top 50-be. Még 2023 nyarán jelentette be, hogy év végén távozik az ügynökségtől. Szintén a „természetes távozók” közé sorolható Dull Szabolcs, aki egy éve a Telex főszerkesztőjeként dolgozott, ám néhány nappal a listánk megjelenését követően jelentette be, hogy távozik a főszerkesztői pozícióból, de továbbra is igazgatósági tag marad. Az idén év elején pedig minden tisztségéről lemondott a Telexnél. Azóta pedig – Sásdi Helgához hasonlóan – nem tűnt fel olyan pozícióban, ami miatt újra bekerül volna.

Újak és visszatérők

A marketingesek távozása sok médiás és ügynökségi szakember számára pluszlehetőséget jelentett arra, hogy bejusson a Top 50-be. Mivel meghatározó szereplőknél topvezetői, médiatulajdonosi szinten nagy átrendeződések nem voltak az elmúlt egy évben, így a cserélődés a lista második felét, azon belül is leginkább az utolsó harmadát érintette.

A legjobb helyen debütáló újoncnak a rangsor 27. helyén szereplő Gulyás Márton, a Partizán alapítója számít. Sokat elmond a médiapiac átalakulásáról, hogy Gulyás számos milliárdos árbevételű médiavállalat és ügynökség vezetőjét is megelőzi. Az ügynökségi területről több szakemberrel bővült a listás szereplők köre. Turóczi András a Dentsu, Nink László az IPG Mediabrands, Biró László pedig a Mediator részéről jutott be a rangsorba. Mindegyik jelentős ügynökségnek számít, így nem meglepő a listás helyük.

Bővült az egy vállalattól bekerülő szakemberek köre is. Az Atmedia részéről bejutók közé tartozik már Erdélyi Eszter digitális vezetői is. Az Indamediától pedig Ziegler Gábor vezérigazgató ugyancsak szerepel a Top 50-ben. Egy-egy fővel bővült az RTL Magyarországnál és a TV2 Csoportnál dolgozók köre. Az előbbitől újonnan jutott be Szabó Balázs tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettes. A TV2 részéről pedig Szalai Vivien hírigazgató számít az új szereplőnek.

Törzsgárda

Az elmúlt években kicsit megmerevedtek a kialakult erőviszonyok a médiapiacon, azonban 16 éves távlatban nézve egész sok változás történt. Jól mutatja ezt, hogy már csak négyen vannak azok, akik az eddigi összes rangsorban helyet kaptak. Két RTL-es vezetőről van szó, Vidus Gabriella vezérigazgatóról és Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettesről, és rajtuk kívül szintén állandó listás szereplő Somlói Zsolt, a Mind share ügyvezető igazgatója, továbbá Málnay B. Levente, aki jelenleg az AMC Networks International közép- és észak-európai ügyvezető alelnöke.

Közülük hárman ugyanott dolgoznak, mint 2008-ban. Somlói esetén a cégen belüli pozíció sem változott, hiszen ugyanúgy társtulajdonos-ügyvezető. Az RTL-es szereplők 2008-ban még más pozícióban voltak. Akkor Kolosi programigazgatóként, Vidus pedig kereskedelmi igazgatóként jutott be az első Top 50-be. Málnay B. Leventére sem mondható, hogy hatalmas kanyarokat írt volna le az elmúlt 16 éves pályafutása. Az első két összeállításunkba az MTV Networks hazai első embereként került be, 2010-től pedig eleinte a Chello Central Europe-nál, majd ennek utódjánál, az AMC Networksnél töltött be vezető pozíciót. Nála a fő változást inkább az jelentette, hogy a vállalaton belül egy ideje már régiós vezetőként dolgozik.

A négytagú törzsgárdához még egy embert hozzászámolhatunk, hiszen Novák Péter az elmúlt 16 évben csak egyetlen rangsorból maradt ki, és ott volt az első Top 50-ben is. A szakember 2008-ban még a Kirowski vezetője volt, de a fent említettekkel ellentétben sok helyen megfordult az elmúlt másfél évtizedben. A teljesség igénye nélkül az Origótól kezdve a Használtautó.hu-n át a Dentsuig jó néhány cégnél dolgozott, jelenleg pedig az Aleph Hungary country managereként került be a Top 50-be.

 

Heszler Róbert

Az elemzés teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megújul a Sziget egyik legkülönlegesebb helyszíne

Az ókori amfiteátrumokat idéző díszletével az egyik leglátványosabb építmény, az alternatív elektronikus zene nemzetközi krémjét és hazai kedvenceit felvonultató programjával pedig egy kihagyhatatlan partiközpont a Szigeten a Yettel Colosseum. Idén a kívül-belül izgalmas dizájnelemek...

Felpöröghet a lakáspiac

Egy újabb emelkedő ciklus kiinduló piaci helyzetét tükrözi az OTP Lakóingatlan Értéktérkép legfrissebb kiadása. Ugyan 2023 a lakáspiac minden fő mutatójában visszaesést hozott, a múlt év végén kezdődő, s ez év elején is kitartó...

Újabb területen segíthet a mesterséges intelligencia

Magyarországon a HR szakértők több mint 50 százaléka támogatja azoknak az MI eszközök vállalati használatát, amelyek megkönnyítik és felgyorsítják az alkalmazottak munkavégzését, valamint a válaszadók jelentős része szerint világos irányelvek kidolgozására lenne szükség a...

Újabb szabványoknak kell megfelelniük a cégeknek

Az elmúlt évek digitális forradalmának köszönhetően az adatkezelés kritikus fontosságú kérdés lett minden vállalat működésében. Azonban nagyon kevés az a cég, ahol az információkat megfelelő és hatékony protokollok mentén kezelik, ami nemcsak az üzleti...

Nagy a bizonytalanság a hazai irodapiacon

A bérlői és a bérbeadói oldalon egyaránt bizonytalanság, kivárás jellemzi a hazai irodapiacot, amelynek meghatározó szereplőire a jövő évtől kezdve vonatkoznak már az ESG jelentéstételi kötelezettségek. Az irányelvek ugyan már ismertek, de a részletszabályokra...

Újabb webáruházban érhet sokat a régi mobilod

Mivel a legnépszerűbb mobiltelefonok átlagára az elmúlt négy évben megduplázódott, az eMAG a Rejoy.hu-val közösen kialakított, teljes mértékben online igénybe vehető Easy BuyBack programon keresztül az eMAG vásárlói régi telefonjuk eladásából származó extra pénzt...

Új témával bővül az általános iskolai tananyag

A „MAGYAR TERMÉK” Nonprofit Kft. az Oktatási Hivatallal (OH) megállapodást kötött, amelynek eredményeként a Magyar Terméket és védjegyrendszerét beemelik az oktatási tartalmakba. Ezzel a szervezet történetének egyik legfontosabb mérföldkövét érte el. A tervek szerint...

Normál tempóra váltott az ingatlanpiac

Normál tempóra váltott májusban a hazai ingatlanpiac, míg a jelzáloghitel-piacon további erősödést mutatnak a cégcsoport nemzetközi pénzügyi márkájának, a Credipass-nak a magyarországi adatai. A Duna House által becsült 10 969 tranzakció 2 százalékos enyhülést...

Foci minden mennyiségben: élőben nézhetjük a Copa América összes meccsét

A Network4 Media Group bejelentette: elhozza a magyar nézőknek az amerikai kontinens legfontosabb futballtornája, a Copa América összes mérkőzését. Június 20. és július 14. között 16 csapat küzd meg egymással, köztük a címvédő Argentína...

Izgalmas vizes élményekkel jön az új nyári fesztivál

Idén először berobban a nyárba az első alföldi vizes fesztivál is! A különleges névre keresztelt Mizújs Babám? nem mindennapi line-up-pal, gyönyörű tóval, őrült vizes élményekkel kecsegtet. Csak a bikinit ne felejtsd otthon!Június 27-29-ig vár...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nem állnak jól az innovációval a vállalatok

Minden korábbinál több vállalat tartja nélkülözhetetlennek az innovációt a sikerhez, miközben minden korábbinál kevesebb vállalat van felkészülve arra, hogy meg is valósítsa azt. Ez az ellentmondás a Boston Consulting Group (BCG) 18. alkalommal közzétett...

Megújul a Sziget egyik legkülönlegesebb helyszíne

Az ókori amfiteátrumokat idéző díszletével az egyik leglátványosabb építmény, az alternatív elektronikus zene nemzetközi krémjét és hazai kedvenceit felvonultató programjával pedig egy kihagyhatatlan partiközpont a Szigeten a Yettel Colosseum. Idén a kívül-belül izgalmas dizájnelemek...

Felpöröghet a lakáspiac

Egy újabb emelkedő ciklus kiinduló piaci helyzetét tükrözi az OTP Lakóingatlan Értéktérkép legfrissebb kiadása. Ugyan 2023 a lakáspiac minden fő mutatójában visszaesést hozott, a múlt év végén kezdődő, s ez év elején is kitartó...

Újabb területen segíthet a mesterséges intelligencia

Magyarországon a HR szakértők több mint 50 százaléka támogatja azoknak az MI eszközök vállalati használatát, amelyek megkönnyítik és felgyorsítják az alkalmazottak munkavégzését, valamint a válaszadók jelentős része szerint világos irányelvek kidolgozására lenne szükség a...

Újabb szabványoknak kell megfelelniük a cégeknek

Az elmúlt évek digitális forradalmának köszönhetően az adatkezelés kritikus fontosságú kérdés lett minden vállalat működésében. Azonban nagyon kevés az a cég, ahol az információkat megfelelő és hatékony protokollok mentén kezelik, ami nemcsak az üzleti...

Don't Miss

Megváltozott a versenypálya – interjú Vidus Gabriellával

Folyamatosan monitorozzuk a piacot a kisebb-nagyobb médiaipari cégekkel kapcsolatban, és ha olyan vállalatot találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk – nyilatkozta lapunknak Vidus Gabriella. Az RTL Magyarország vezérigazgatója jelezte: tavaly nem voltak elég jók a műsorok,...

Az összetartozás ereje – interjú Monori Bálint Gusztávval

Nem csak a csapatok, a cégek is gőzerővel készülnek a labdarúgó-Európa-bajnokságra. A Szerencsejáték Zrt. a Lounge Grouppal együtt készített egy nagyszabású kampányfilmet, hogy ráhangolja a szurkolókat a kontinenstornára. A részletekről Monori Bálint Gusztáv, a...

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...